Bildtse Raad besluit tot instelling rekenkamercommissie Datum: 01/02/2006
De gemeenteraad van het Bildt besloot in zijn vergadering van 22 december 2005 tot de instelling van een rekenkamercommissie. Een rekenkamercommissie controleert de uitvoering van het gemeentelijk beleid. Gemeenten zijn verplicht vanaf januari 2006 over zo'n commissie te beschikken.
Rekenkamercommissie
Instelling Rekenkamercommissie
Door de gemeenteraad van het Bildt werd in zijn vergadering van 22 december 2005 besloten tot de instelling van een zgn. rekenkamercommissie. Met dit artikel willen wij u over het nut en de betekenis daarvan informeren.
Aanleiding
De aanleiding tot de instelling van een rekenkamercommissie is eigenlijk heel eenvoudig. Gemeenten zijn n.l. wettelijk verplicht om uiterlijk 1 januari 2006 over een dergelijke commissie te beschikken.
Achtergrond
Sedert 2002 is er sprake van een wijziging in de onderlinge verhoudingen, de rolverdeling en de taken van de verschillende gemeentelijke bestuursorganen. Daarbij zijn met name de positie van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders in het geding.
Deze operatie werd destijds ingevoerd onder de benaming: dualisering van het gemeentebestuur.
In grote lijnen komt een en ander daarop neer dat de gemeenteraad zich bezig moet houden met de hoofdlijnen van het gemeentelijk beleid (ook wel als kaderstelling aangeduid) en dat het feitelijke bestuur over de gemeente wordt overgelaten aan het college van burgemeester en wethouders. M.a.w. de raad geeft de hoofdrichting en de koers aan waar het naar toe moet met alle belangrijke taken en beleidsterreinen van de gemeente.
Tegen die achtergrond is het natuurlijk ook van belang dat de raad er op toe ziet dat het beleid en het bestuur wordt uitgevoerd op een wijze zoals de raad die bij de vaststelling van het beleid voor ogen heeft gestaan. M.a.w. de gemeenteraad heeft een belangrijke controlerende taak.
Om daar invulling aan te geven, staan de raad verschillende instrumenten ter beschikking, zoals de accountantscontrole op het gemeentelijk financieel reilen en zeilen, het instellen van eigen onderzoeken, de verplichte doelmatigheidsonderzoeken door het college etc.
Om de controlerende taak van de raad te versterken is daaraan thans een nieuw instrument toegevoegd en wel in de vorm van een rekenkamercommissie.
Doel en taken van de commissie
Met de dualisering werd beoogd om tot een kwaliteitsverbetering van het openbaar bestuur te komen, met name ook waar het gaat om de transparantie van het bestuurlijk handelen en de versterking van de relatie tussen burger en bestuur.
De rekenkamercommissie kan een belangrijke schakel zijn in die kwaliteitsverbetering.
Deze commissie kan n.l. onderzoeken instellen naar de kwaliteit van de uitvoering van het gemeentelijk beleid c.q. het bestuur door het college van burgemeester en wethouders.
Tevens kan de commissie onderzoeken of de door de raad beoogde (maatschappelijke) effecten van het beleid wel daadwerkelijk worden gerealiseerd. M.a.w. levert het op wat er van verwacht werd.
Op deze wijze kan de commissie bijdragen aan het versterken van de rol van de gemeenteraad, het vergroten van de publieke verantwoording en het verbeteren van het gemeentelijk handelen.
De door de rekenkamercommissie in te stellen onderzoeken zijn vooral bedoeld om daaruit lering te trekken voor de toekomst en om, zo nodig, tot een bijsturing van het gemeentelijk handelen te komen.
De commissie is zelf verantwoordelijk voor het onderzoeksprogramma; men bepaalt dus zelf de onderzoeksonderwerpen.
De uitkomsten van de door de commissie in te stellen onderzoeken en de eventueel daarbij vergezeld gaande aanbevelingen, moeten aan de gemeenteraad worden gepresenteerd en zullen daarmee in alle openbaarheid worden behandeld.
Samenstelling commissie
Om de onafhankelijkheid zo veel mogelijk te waarborgen, heeft de raad er voor gekozen om de commissie samen te stellen uit 3 externe leden, bijgestaan door een ambtelijk secretaris.
Op korte termijn zal met de werving van de leden worden gestart.