Goede doelen 40 procent extra inkomsten dankzij loterijen

Nationale postcode loterij

Over 2005 hebben de Nationale Goede Doelen Loterijen - Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij en Sponsor Loterij - gezamenlijk 300 miljoen euro afgedragen aan goede doelen. In aanvulling op de eigen fondsenwerving van de goede doelen betekent dit maar liefst circa 40% extra inkomsten (bron: Centraal Bureau Fondsenwerving, gegevens 2004). Eerder verdeelde de Postcode Loterij 210 miljoen euro voor mens en natuur en de BankGiro Loterij 52 miljoen euro voor cultuur. Vandaag maakte de Sponsor Loterij bekend de sectoren gezondheid en welzijn te steunen met 36 miljoen euro. De totale omzet van de Nationale Goede Doelen Loterijen is in 2005 gestegen met 8,5% naar 597 miljoen euro.

Half miljoen voor de Zonnebloem
De Sponsor Loterij is verheugd dit jaar, naast de bijdrage aan 33 goede doelen en vele clubs en verenigingen, tevens een bedrag van 500.000 euro toe te kennen aan Nationale Vereniging de Zonnebloem. Deze grootste vrijwilligersorganisatie van Nederland zet zich met haar 38.000 vrijwilligers in voor mensen die door (chronische) ziekte, handicap of gevorderde leeftijd lichamelijke beperkingen hebben. Zij doen dit door middel van huisbezoeken, dagactiviteiten en vakanties.

6,6 miljoen voor clubs en verenigingen
Uniek aan de Sponsor Loterij is dat deelnemers zelf kunnen kiezen voor welk goede doel zij meespelen. De helft van de maandelijkse inleg van 6,50 euro per lot gaat rechtstreeks naar dit zelfgekozen doel. Door het verkopen van eigen sponsorloten creëren zij daarmee een eigen inkomstenbron. Dankzij de vele deelnemers die voor hun eigen goede doel hebben meegespeeld, is er in 2005 ruim 6,6 miljoen euro uitgekeerd aan 1500 clubs en verenigingen in Nederland.

Amsterdam, 1 februari 2006


Noot voor de redactie (