Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk
10 januari 2006 W&B/URP/06/3830
kenmerk:2050606090
Onderwerp Datum
Kamervragen van het lid De Wit over 1 februari 2006
"work first projecten"
./. Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid De Wit (SP) over "work first projecten".
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
2
2050606090
Vragen van het lid De Wit (SP) aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
over "work first projecten". (Ingezonden 10 januari 2006)
Vraag 1.
Kent u het bericht "Verjaagd uit de bijstand door werkplicht"? 1)
Antwoord 1.
Ja.
Vraag 2.
Wat is uw reactie op de uitlatingen van de Bijstandsbond en de Sociale Alliantie dat ruim 10 % van
de bijstandsgerechtigden (en in sommige gemeenten 20 % of nog meer) afziet van het aanvragen
van een bijstandsuitkering omdat men verplicht wordt mee te werken in work first projecten?
Antwoord 2.
Sinds de invoering van de WWB ligt de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling en keuze van
reïntegratieinstrumentarium bij de gemeente zelf. De aandacht is daarbij terecht gericht op snelle
uitstroom richting arbeid van hen die een bijstandsuitkering ontvangen en het voorkomen dat een
onterecht beroep wordt gedaan op bijstand (poortwachtersfunctie).
De door vele gemeente gevolgde aanpak door middel van Work First acht ik een goed middel ten
behoeve van snelle reïntegratie.
Vraag 3.
Onderschrijft u de vrees van genoemde organisaties dat "het merendeel van de afhakers in het
zwarte of criminele circuit of op straat belandt? Zo ja, wat is uw oordeel daarover? Zo neen, waar
komen deze mensen volgens u dan wel terecht?
Vraag 4.
Worden door de gemeenten - gelet op deze effecten - wel de juiste maatstaven aangelegd voor de
door hen georganiseerde work first projecten? Zo neen, welke stappen gaat u ondernemen
teneinde hierin verandering te brengen?
Antwoord 3 en 4.
Ik onderschrijf de door de Sociale Alliantie en Bijstandsbond geuite vrees niet. Personen waarvan
de aanvraag om bijstand is afgewezen, en die het niet eens zijn met door de gemeente gehanteerde
maatstaven, kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht tegen deze beslissing bezwaar
aantekenen bij de gemeente waar men woonplaats heeft.
Overigens zijn mij geen betrouwbare gegevens bekend waaruit zou blijken dat een effect van
Work First is dat het merendeel van deze afhakers in het zwarte of criminele circuit terecht zou zijn
gekomen of op straat zou zijn beland.
3
Voorts heb ik geen reden om aan te nemen dat de gemeenten de poortwachtersfunctie van Work
First op een dusdanige wijze toepassen dat dit ertoe leidt dat (potentiële) rechthebbenden op
bijstand worden afgeschrikt en niet gebruik maken van het recht om bijstand aan te vragen.
Vraag 5.
Bent u bereid het door de Raad voor Werk en Inkomen bepleite onderzoek naar deze hoge
afhaakpercentages te doen verrichten?
Antwoord 5.
Diverse gemeenten doen al lokaal onderzoek naar het niet aanvragen van een uitkering of het laten
afweten door klanten na aanvankelijke aanmelding. Tot op heden komt daaruit niet naar voren dat
er breed sprake zou zijn van het ten onrechte niet verstrekken van een uitkering. Op dit moment
heb ik geen aanleiding te veronderstellen dat hier sprake is van een algemeen verschijnsel dat
bijzondere aandacht vereist op landelijk niveau. Als de afzonderlijke onderzoeken leiden tot
generaliseerbare bevindingen zullen deze worden betrokken bij de evaluatie van de WWB.
Vraag 6.
Bent u het eens met de mening van de voorzitter van de Raad voor Werk en Inkomen dat mensen
die hebben moeten deelnemen aan een work first project daarna een baan moeten krijgen? Zo
neen, waarom niet?
Antwoord 6.
De uitstroom naar regulier werk en dus verkrijgen van een baan is juist het uiteindelijk het doel van
de inzet van Work First instrument. Succesvolle afronding van een Work First traject kan, zo is
gebleken, leiden tot het verkrijgen van een baan. Daar waar dat niet het geval is, vergt de toeleiding
tot een reguliere baan nadere inspanning van betrokkene en gemeente.
1) Limburgs Dagblad, 6 januari jl.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid