|Punctualiteit in perspectief | | | | | | | | |Volgens reacties op de bekendmaking van NS dat voor 2006 gestreefd | |wordt naar een punctualiteit van 86% zou NS daarmee slecht afsteken | |tegenover de spoorwegen in België. | |Het tegendeel is het geval: NS en de Belgische NMBS behaalden in 2005| |dezelfde 'stiptheid'. | | | |In België wordt de internationale punctualiteitsnorm van 5 minuten | |gehanteerd. Bovendien mogen in België de invloeden van | |buitenstaanders en van de beheerder van de infrastructuur buiten | |beschouwing blijven. Indien we deze randvoorwaarden gelijk trekken en| |de NS-cijfers bij de 5-minutennorm er tegenover zetten, reed bij NS | |in 2005 91,8% van de treinen op tijd en bij de NMBS 91,9%. | |Maar in vergelijking met België rijdt NS 40% méér treinen, met 50% | |méér reizigers, op een spoorwegnet dat 30% kleiner is dan het | |Belgische. | |De Belgische spoorwegen claimen te behoren tot de top van Europa qua | |stiptheid. NS kan zich daar dus prima mee meten. |Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
Brussel, 20 januari 2006
Het Belgische spoorwegnet blijft een van de meest stipte in Europa :
Infrabel zet bijkomende middelen in om de stiptheid te ondersteunen
Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorinfrastructuur, heeft in 2005 een lichte daling vastgesteld van de stiptheid op haar spoorwegnet. Maar het Belgische netwerk blijft een van de meest stipte in Europa. Deze lichte daling valt gedeeltelijk te verklaren door uitzonderlijke incidenten en een vroeg winteroffensief in november en december. Ondanks het feit dat diverse vertragingen het gevolg zijn van uitzonderlijke omstandigheden, zal Infrabel in 2006 toch belangrijke middelen inzetten om de stiptheid op het Belgische spoorwegennet te verbeteren.
94,8 % van de treinen op tijd
Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegennet, heeft vastgesteld dat in 2005 94,8 % van de treinen op uur reden (vertragingen van minder dan 5 minuten). Het betreft een daling van 0,9 % ten opzichte van vorig jaar. Dit cijfer evenaart het gemiddelde van de laatste vijf jaar, namelijk 94,8 %.
Zonder neutralisatie voor feiten ten laste van derden, reden in 2005 91,9 % treinen volgens het spoorboekje. Dit betekent een vermindering van 1,3 % ten opzichte van vorig jaar. Ook dat cijfer blijft binnen het gemiddelde van de voorbije vijf jaar, dat werd vastgesteld op 92 %.
29,6 % van de vertragingen zijn ten laste van de infrastructuurbeheerder, tegenover 30,0 % in 2004. 43,0 % van de vertragingen (tegenover 42,0 % het jaar voordien) zijn ten laste van de spoorwegoperator. 25,7 % (tegen 24,8 % in 2004) van de vertragingen zijn ten laste van oorzaken extern aan de NMBS-Groep (zelfdodingen, naburige spoornetten, .).
Talrijke uitzonderlijke feiten
De eindresultaten van 2005 kunnen worden verklaard door een reeks verschillende factoren.
- De vertragingen in 2005 zijn enigszins ook te verklaren door de omvang van de werkzaamheden en investeringen gerealiseerd door Infrabel met het oog op de modernisering van haar spoorwegnet. De vertragingszones (vertragingen veroorzakend) als gevolg van werkzaamheden zijn eveneens met 34,6 % gestegen in 2005, terwijl de vertragingszones omwille van de slechte staat van het materieel zijn verminderd met 4,2 %. Soms zijn de vertragingen de prijs die moet worden betaald voor de modernisering van het spoorwegnet en een betere stiptheid in de toekomst.
- Uiteindelijk moeten we ook noteren dat de stiptheid negatief werd beïnvloed door uitzonderlijke feiten. Zo hebben de warmtegolf in juni en de vroege winterprik in november heel wat niet te vermijden vertragingen veroorzaakt. De bovenleidingsbreuken tijdens november en december, in volle spits, hebben eveneens heel wat vertragingen veroorzaakt. Al deze belangrijke feiten, die slechts 0,5 % van het aantal incidenten vertegenwoordigen, veroorzaakten 11,27 % van het totaal aantal minuten vertraging.
- Enerzijds was de stiptheid voor Infrabel gedurende 10 maanden op 12 beter in vergelijking met 2004, maar de resultaten van juni en november hebben een uitzonderlijk negatieve impact veroorzaakt op het jaarlijkse gemiddelde.
- Anderzijds moet men weten dat de resultaten in 2004 uitzonderlijk goed waren en iedere maand van dat recordjaar betere cijfers werden genoteerd dan de voorgaande vijf jaren. Het was dus heel moeilijk om nog een beter of hetzelfde resultaat te behalen in 2005.
Een van de beste resultaten in Europa
Ondanks de lichte daling dit jaar, blijft het Belgische spoorwegennet de beste resultaten op het vlak van stiptheid leveren ten opzichte van de ons omringende spoorwegnetten. Hier volgen de resultaten van de naburige netten (% van de treinen op uur of met een vertraging van 5 minuten en minder), zonder neutralisatie:
|België |91,9 % | |Nederland |91,8 % | |Frankrijk |83,1 % |De resultaten per spoorlijn
Sommige spoorlijnen zijn meer betrokken dan andere. Hierna volgt een gedetailleerd overzicht van de stiptheid (resultaten met neutralisatie) van de 10 voornaamste spoorlijnen van en naar Brussel:
|Spoorlijn |2004 |2005 | |25 - 27 Brussel - |90,6 % |88,3 % | |Antwerpen | | | |36 - 36C Brussel - Luik |95,5 % |95,1 % | |50A Brussel - Oostende |94,2 % |91,7 % | |50 Brussel - Denderleeuw |94,4 % |94,0 % | |60 Brussel - Dendermonde |96,4 % |96,6 % | |89 Brussel - Kortrijk |94,5 % |92,0 % | |94 Brussel - Doornik |93,6 % |92,6 % | |96 Brussel - Bergen |93,8 % |93,5 % | |124 Brussel - Charleroi |90,4 % |90,1 % | |161 Brussel - Namen |92,8 % |93,0 % | | Totaal |93,5 % |92,4 % |
- De spoorlijn 25 - 27, Brussel - Antwerpen, heeft zijn stiptheid zien dalen van 90,6 % naar 88,3 %. Een vermindering die kan worden verklaard door de omvang van moderniseringwerkzaamheden op deze lijn evenals de beperkte exploitatie-mogelijkheden als gevolg van de grote werken in het station Antwerpen-Centraal. Deze vertragingen werden nog aangewakkerd door vertragingen vanuit Nederland en een opeenvolging van externe oorzaken (zelfdodingen, ongevallen, .).
- De spoorlijn 50A Brussel - Oostende, heeft zijn stiptheid zien zakken van 94,1 % naar 91,7 %. Deze vertragingen zijn vooral veroorzaakt door de vele werkzaamheden op deze spoorlijn, alsook door een opeenstapeling van verscheidene incidenten.
- De spoorlijn 124, Brussel - Charleroi, blijft de meest gevoelige spoorlijn van het spoornet omwille van de vele, talrijke spoorwerken en ook wegens een uitzonderlijk belangrijk incident met oplopende vertragingen in november tijdens de volle spits.
- De stiptheid op de andere spoorlijnen is eerder gelijk gebleven, meestal met 'gevolgvertragingen' van hiervoor genoemde spoorlijnen, .
Infrabel treft sterke maatregelen om de stiptheid te ondersteunen
Ondanks het feit dat de stiptheid op het spoorwegennet sterk werd beïnvloed door een aantal uitzonderlijke gebeurtenissen, heeft het directiecomité van Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorinfrastructuur, een hele reeks maatregelen goedgekeurd om de stiptheid te ondersteunen. Specifiek voor dit doel heeft het directiecomité een bijkomend budget van 8 miljoen euro uitgetrokken voor het jaar 2006:
- 4 miljoen euro zal worden ingezet voor specifieke maatregelen met het oog op de ondersteuning van lopende of reeds voorziene investeringen.
- 3 miljoen euro zal worden gewijd aan een technisch verbeteringsprogramma met het oog op de modernisering van een aantal kleine uitrustingen die een impact kunnen hebben op de stiptheid, en dit vooral in en rond Brussel.
- 1 miljoen euro zal worden toegewezen aan de oprichting van een technische ploeg die stand by zal zijn voor snelle interventies in geval van accidenten.
- De stiptheid maakt reeds verschillende maanden het eerste discussie- en beslissingspunt uit van de agenda van het directiecomité. Het comité maakt wekelijks een diepgaande analyse van de resultaten van de voorbije week en een gedetailleerde analyse van alle feiten met meer dan 300 minuten vertraging. Bovendien volgt het directiecomité systematisch en nauwgezet alle lopende en toekomstige actiepunten op.
- Iedere morgen houdt de directie Netwerk van Infrabel een volledige debriefing van de voorbije twee piekmomenten, verspreidt ze de verslagen over de incidenten en ontwikkelt ze progressieschema's en coachingprogramma's voor het personeel.
- Andere voorstellen om de inspanningen met betrekking tot de stiptheid te verhogen zullen in de komende weken door het directiecomité worden voorgesteld. Meer dan ooit zal de stiptheid in 2006 een absolute prioriteit van Infrabel blijven.
* Infrabel is de naamloze vennootschap van publiek recht, verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud, vernieuwing en ontwikkeling van het Belgische spoorwegennet. Het bedrijf is ook verantwoordelijk voor de toekenning van de licenties en de rijpaden aan alle Belgische en buitenlandse operatoren. De specifieke structuur van de aandeelhouders van Infrabel waarborgt een volledige onafhankelijkheid. Infrabel werd op 1 januari 2005 opgericht na de splitsing van de Belgische spoorwegen en maakt deel uit van de NMBS-groep. De onderneming stelt vandaag zo'n 14.500 personen te werk en realiseert een omzet van ongeveer 1 miljard euro (2005).