ANBO

WMO aangepast dankzij succesvolle lobby

Tweede Kamer heeft wensen van ouderenorganisaties ter harte genomen.

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) van staatssecretaris Ross (Volksgezondheid) heeft in januari in de Tweede Kamer een metamorfose ondergaan. Naar de stem van de hechte coalitie van gehandicapten- en patiëntenorganisaties, ouderenorganisaties en mantelzorgers is goed geluisterd. Veel van hun wensen lijken te worden ingewilligd door het parlement. De samenwerkende ouderenorganisaties hebben een belangrijke rol gespeeld in het lobbytraject, dat heeft geleid tot de forse wijzigingen die de Tweede Kamer in januari heeft aangebracht. De kern van de wet staat overeind: de huishoudelijke hulp gaat uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) naar de gemeenten. En de manier waarop gemeenten de Wmo gaan uitvoeren, wil Ross grotendeels aan het lokale bestuur overlaten. Maar de grote vraag was en is: kunnen burgers met het ontbreken van een wettelijk kader, de blauwe ogen van de wethouder geloven? Gehandicapten- en patiëntenorganisaties, en de ouderenorganisaties waaronder ANBO, trokken aan de bel. En uiteindelijk heeft de Tweede Kamer in januari een streep door veel van de Wmo-plannen gehaald. De gewenste zorgplicht is weliswaar niet gekomen, maar de Wmo zal door middel van de 'compensatieplicht' gemeenten verplichten ouderen en gehandicapte burgers te compenseren voor hun beperking. Daarbij dienen burgemeester en wethouders zich te baseren op persoonskenmerken, mogelijkheden en financiële capaciteit van cliënten. De ICF (indicatiestelling) moet door gemeenten worden gaan gebruikt als afwegingenkader. De invoering wordt overigens een half jaar uitgesteld: 1 januari 2007. Gemeenten krijgen in de Wmo de plicht een besluit te motiveren. Anders dan de gewone motivatieplicht in de Algemene bestuurswet, geeft deze aangescherpte motivatieplicht rechters de mogelijkheid van een inhoudelijke toetsing van gemeentelijke besluiten en niet louter van de procedure. Ook komt er een persoonsgebonden budget in de Wmo voor alle voorzieningen (gekoppeld aan de compensatieplicht) en een versterking van de inbreng van cliënten op het gemeentelijke beleid.

Tevredenheidsmeting
De hele meervoudige huishoudelijke hulp zal overgaan naar gemeenten. Voor bijzondere doelgroepen, cliënten die in feite een indicatie voor verblijf nodig hebben, zoals dementerende ouderen die samen in een huis wonen of verstandelijk gehandicapten, geldt het principe van full package, huishoudelijke zorg binnen de AWBZ. De overheveling van de huishoudelijke zorg is niet de eerste stap in een fasegewijze overgang van andere AWBZ-functies naar de Wmo. Daarvan zal in deze kabinetsperiode geen sprake meer zijn. Alle diensten gaan vallen onder de werking van de Kwaliteitswet zorginstellingen en onder de inspectie die gaat toezien op de kwaliteit van zorg. Dus ook schoonmaakbedrijven die Wmo-diensten leveren. Er komt mogelijk een jaarlijkse tevredenheidsmeting die onafhankelijk moet plaatsvinden. Met klem heeft de Tweede Kamer aangegeven dat de Wmo geen bezuinigingsoperatie mag zijn. En dat er dus voldoende middelen naar gemeenten dienen te gaan, die onder meer op basis van de demografie zijn geïndexeerd. Ook is gevraagd om een overgangsperiode om te komen tot een objectieve verdeling van de middelen over de gemeenten. Als kern kwam in dit onderdeel van het debat steeds terug dat bij de invoering van een objectief verdeelmodel individuele gebruikers geen nadeel mogen ondervinden hetgeen door de staatssecretaris eveneens is benadrukt.

Lobby
De Tweede Kamer heeft goed naar ons geluisterd. Het is nu (30 januari 2006) nog afwachten op het slot van de plenaire behandeling en wat uiteindelijk het resultaat zal zijn van de stemmingen. Citerend de woorden van commentator Pim van Galen op maandag 23 januari in NOVA: "Dit is een van de meest succesvolle lobbies die ik in de afgelopen jaren heb meegemaakt. Eendrachtig hebben organisaties van ouderen en gehandicapten ervoor gezorgd dat de Wmo werd omgebogen." Belangrijk waren ook de woorden van de VVD-woordvoerder Anouchka van Miltenburg in de plenaire vergadering aan het begin en aan het einde van haar inbreng. Zij begon haar inbreng met: "In Trouw stond vanmorgen een artikel over de succesvolle lobby van chronisch zieken, gehandicapten en ouderenorganisaties. Het stond er niet bij, maar in mijn ogen is het succes van die lobby vooral te danken aan de positieve insteek ervan. De lobby was niet gekant tegen de nieuwe wet, maar was er juist op gericht om het wetsvoorstel binnen de gekozen uitgangspunten te verbeteren. Deze insteek leidde tot een goede samenwerking met de Kamer. Voor beide partijen stond een goed resultaat voorop. Dat gold trouwens ook voor de staatssecretaris. Het geeft mij het vertrouwen dat deze groepen straks, als de Wmo eenmaal in werking is, goed met gemeenten kunnen samenwerken om ook op lokaal niveau tot het beste resultaat te komen." Van Miltenburg eindigde haar inbreng met:" Met de invoering van de WMO komt eindelijk een eind aan tien jaar frustratie en boosheid bij gehandicapten over de WVG; die verdwijnt tenslotte. Indertijd zijn bij de totstandkoming van die wet de gehandicaptenorganisaties buiten de deur gehouden. Dit keer hebben zowel gehandicapten- als ouderenorganisaties duidelijk hun partij mee kunnen blazen. Dat heeft ook grote invloed gehad op de huidige Wmo. Ik heb goede hoop dat juist vanwege die betrokkenheid de Wmo straks wél op een goede reputatie zal kunnen rekenen."

Uitwerking
De komende tijd zal onze betrokkenheid bij de uitwerking zowel landelijk als lokaal van groot belang gaan worden. Dit betreft de uitwerking van algemene maatregelen van bestuur, van de modelverordeningen maar vooral ook van de verordeningen binnen de gemeenten zelf.Ten aanzien van de eigen bijdrage regeling bijvoorbeeld kent de Wmo een zogenaamd anticumulatie beding voor de eigen bijdragen AWBZ en Wmo. Wat dit precies inhoudt moet nog nader in een algemene maatregel van bestuur ten behoeve van de wet worden uitgewerkt. Nu bestaat hiervoor een ingewikkelde regeling. Van belang is dat voor mensen een eenvoudige, heldere regeling komt. Bij de anticumulatie van eigen bijdragen AWBZ en Wmo dien bijvoorbeeld ook de eigen bijdragen voor de ziektekostenverzekering te worden betrokken. Ook de Tweede Kamer heeft hierop gewezen.
Onder voorbehoud volgen op dinsdag 7 februari de stemmingen. Nog voor de zomer zal het gewijzigde wetsvoorstel door de Eerste Kamer worden behandeld.

Met dank aan Afke Berkhout, beleidsmedewerker van het Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties (CSO)