ChristenUnie


Grote onrust onder wegenbouwers woensdag 1 februari 2006 - 15:13

Arie Slob wil opheldering over twijfels in sector over haalbaarheid megaproject

Er is grote onrust ontstaan onder wegenbouwers over de ambitieuze plannen van minister Peijs om de snelwegen op de schop te nemen. De wegenbouwers hebben de plannen bestudeerd en zijn enorm geschrokken. Er moet teveel gebeuren in te weinig tijd! Arie Slob (ChristenUnie) en Eddy van Hijum (CDA) hebben vandaag vragen gesteld aan de minister van Verkeer en Waterstaat. Slob: De wegenbouwers zijn natuurlijk blij met de opdracht, maar hebben een heleboel vragen. Waarom mogen ze alleen in de periode van maart tot oktober aan de slag? Daar snappen ze niks van. En waarom moet deze gigantische klus in twee jaar geklaard worden? De wegenbouwers bepleiten een spreiding over drie jaar. Het baart mij zorgen dat de mensen die het kunnen weten twijfels hebben over de haalbaarheid van dit megaproject.

Peijs wil in 2006 en 2007 ongeveer 35% van het achterstallig onderhoud aan de snelwegen aanpakken. In het eerste jaar gaat er 420 kilometer snelweg op de schop en in het tweede 560. Kosten: 600 miljoen. Bij de begrotingsbehandeling van Verkeer en Waterstaat heeft Slob al vragen gesteld over de haalbaarheid van het project. Nu stelt ook de sector indringende vragen. Het werk is verdeeld onder vijf grote wegenbouwers. Daar is de sector niet blij mee. Een paar contracten zouden opgeknipt moeten worden, zodat niet alleen de grote ondernemingen ervan profiteren. Dat is bovendien beter voor de prijs en de concurrentie.

Slob schrikt van de onrust in de sector: Daar zitten de mensen die weten waar ze over praten. Zij zeggen dat er meer spreiding nodig is, zodat er ook ruimte ontstaat om wegen helemaal af te sluiten. Automobilisten rijden liever een stukje om, dan dat ze urenlang in de file staan. Hij vraagt ook aandacht voor de mensen die het werk moeten uitvoeren, de werkers aan de weg: Bij een betere spreiding kan het nachtwerk beperkt blijven. Dat komt de veiligheid op de weg ten goede. De minister moet zich bovendien goed realiseren dat ze de regels inzake de arbeidsomstandigheden niet aan haar laars kan lappen. Dat kan een botsing tussen de minister van Verkeer en Waterstaat en Sociale Zaken opleveren.

Zie ook:

* Vragen over wegwerkzaamheden

---