Regiopolitie Noord- en Oost-Gelderland
Politie Apeldoorn gaat voor meer aanhoudingen in 2006
De politie van het district Apeldoorn wil in 2006 meer verdachten aanhouden en aanleveren aan het Openbaar Ministerie. De politie richt zich vooral op die daders waar de burger last van heeft in de eigen woonomgeving.
Vorig jaar heeft de politie in het district Apeldoorn 1811 verdachten aangeleverd aan het Openbaar Ministerie, ruimschoots meer dan in 2004 (1687). De politie wil die stijgende lijn voortzetten met ruim 2340 verdachten in 2006. Een ambitieuze doelstelling. De politie constateert op een aantal onderwerpen een toename van het aantal misdrijven en wil dit een halt toeroepen. Daarin zal ze ook steeds nadrukkelijker een beroep doen op andere partners (zoals gemeente en instellingen) en op de burger.
Tegenover een daling van het aantal autoinbraken (van 2527 naar 2266) staat een lichte stijging van het aantal woninginbraken (van 459 naar 490). Daarnaast is ook het aantal inbraken in schuren en kelderboxen (van 261 naar 390) en winkeldiefstallen (van 396 naar 487) gestegen.
Opsporing
De politie doet een dringend beroep op de burger om vooral aangifte te doen van strafbare feiten en zoveel mogelijk gegevens te vermelden die de politie helpt bij het opsporingsonderzoek, zoals bijvoorbeeld het framenummer van een gestolen fiets. Daarnaast is het van groot belang dat mensen melding doen van verdachte situaties. Maar de politie kijkt ook kritisch naar haar eigen mogelijkheden om de opsporing van verdachten te verbeteren. Voorbeeld daarvan is het verbeteren van de kwaliteit van de aangifte. Aan de ene kant moet de burger zoveel mogelijk gegevens aanleveren, zoals een beschrijving van de dader, signalement van een auto of serienummers van apparatuur. Aan de andere kant moet ook de politieagent goed doorvragen op deze onderwerpen en alle informatie goed vastleggen.
Een ander voorbeeld is de projectmatige aanpak van problemen in de wijken zoals het Daderteam, Toezicht op horecaroutes, de aanpak van veelplegers en een project fietsendiefstal. De politie gaat zich vooral richten op die daders waar de burger in zijn of haar woonwijk last van heeft.
Projectmatige aanpak fietsdiefstallen
Het aantal aangiftes van diefstal fiets steeg van 1620 in 2004 naar naar 1951 in 2005. Dit kan mede verklaard worden uit het feit dat vorig jaar de internetaangifte is ingevoerd. Deden in 2004 nog 366 mensen aangifte van diefstal fiets via internet, in 2005 waren dat er 1026. De politie roept burgers ook op aangifte te doen. Om goed toezicht te kunnen houden is het van groot belang precies te weten wanneer en op welke plekken deze feiten worden gepleegd, zodat de politie haar inzet daar op af kan stemmen. Het is dus niet alleen belangrijk altijd aangifte te doen, maar ook om zoveel mogelijk bijzonderheden te vermelden, zoals de gegevens van een ontvreemde fiets. Volledige informatie verhoogt ook de kans op het pakken van een dader. De politie gaat in 2006 de fietsdiefstallen projectmatig aanpakken met gerichte acties tegen daders, zowel tegen de dieven als ook tegen helers en opkopers. Uiteraard wordt daarbij nauw samengewerkt met partners als de gemeente. Want naast opsporing van daders, de taak van de politie, is ook het voorkomen van diefstal door voorlichting aan burgers en bijvoorbeeld de aanleg van beveiligde fietsenstallingen belangrijk. Op deze onderwerpen spelen gemeente en bijvoorbeeld de Fietsersbond een voortrekkersrol.
Veelplegers
De politie hanteert een gerichte aanpak van veelplegers. Op dit moment telt de lijst van het district Apeldoorn 124 veelplegers. Op dit moment zit bijna de helft van alle veelplegers vast. Tegen 8 veelplegers is een ISD-maatregel uitgesproken door de rechter. Dat betekent dat ze twee jaar worden ingesloten. In die tijd kunnen ze meewerken aan een hulptraject.
Onderdeel van deze aanpak is de Top 10 van meest overlastgevende veelplegers die heel nadrukkelijk door de politie in de gaten wordt gehouden. De Top 10 krijgt extra aandacht van de politie en andere partners waar mee samengewerkt wordt (gemeente, reclassering, verslavingszorg, justitie). Voor veelplegers uit de Top 10 is een plan van aanpak opgesteld. Daarin wordt deze veelplegers hulp aangeboden bij hun problemen, zodat ze niet meer in hun oude patroon vervallen als ze weer vrij komen. Tegen 6 veelplegers is een ISD-maatregel uitgesproken door de rechter. Dat betekent dat ze twee jaar worden ingesloten. In die tijd kunnen ze meewerken aan een hulptraject.
In 2006 is het doel om minimaal de helft van het aantal geregistreerde veelplegers aan te houden en aan te leveren aan justitie.
Daderteam
Het Daderteam van de politie is in april 2005 van start gegaan en richt zich vooral op de veelplegers die zich moeilijk laten betrappen op een misdrijf. Het Daderteam had zich als doel gesteld vóór 1 april 2006 45 verdachten aan te leveren. Dat aantal lijkt gehaald te worden, want al vanaf de oprichting zijn tientallen daders aangehouden, niet alleen veelplegers maar ook andere daders die tijdens de onderzoeken tegen de lamp liepen.
Toezicht Horecaroutes
In het uitgaansweekend houdt de politie projectmatig toezicht op de aan- en afvoerroutes van de belangrijkste uitgaansgelegenheden in Apeldoorn. De wijkagent speelt hierin een belangrijke rol. Hij of zij signaleert in de wijk op welke wegen zich problemen voordoen in de vorm van vernielingen of overlast. Speciale surveillances houden vervolgens toezicht op deze wegen. Overigens werden in totaal 105 verdachten aangehouden voor vernielingen (tegen 74 in 2004).
Op dit moment stijgt het totaal aantal aangiftes van vernielingen in Apeldoorn nog (van 1825 naar 2173). Dat wordt mede verklaard uit de grotere aangiftebereidheid via het internet. Werd in 2004 nog 259 keer aangifte gedaan via internet, in 2005 was dat 745 keer. Ook hier is het belang van aangifte doen groot, want dat geeft de politie de mogelijkheid om op de goede momenten en op de goede plaatsen toezicht te houden.
Burger tevreden over aangiftemogelijkheden
Overigens blijkt uit een eigen onderzoek van de politie dat de burger over het algemeen tevreden is over de mogelijkheden om aangifte te doen. Dat gebeurt steeds meer via het internet, maar een andere mogelijkheid is het maken van een afspraak. De burger kan op het afgesproken tijdstip op het politiebureau terecht en wordt daar over het algemeen ook direct geholpen door een politieagent die op de hoogte is van de aangifte. Uit het onderzoek blijkt dat burgers op het afgesproken tijdstip en in de meeste gevallen binnen 3 dagen aangifte kunnen doen. Bijna alle aangevers geven aan dat ze tevreden zijn over de wijze waarop men te woord is gestaan. Punten waar de politie op moet verbeteren zijn o.a. de informatieverstrekking tijdens de aangifte en terugkoppeling van de stand van het onderzoek naar aanleiding van de aangifte.
Aan de hand van dit onderzoekt kijkt de politie hoe ze haar serviceverlening verder kan verbeteren.
Verkeersveiligheid
Op het gebied van verkeersveiligheid gaat de politie op dezelfde voet door met het toezicht. De politie laat zich bij controles en extra toezicht leiden door de wijkagent, die probleempunten in zijn wijk signaleert. Bijvoorbeeld een weg waar te hard gereden wordt volgens de buurtbewoners, een verkeersgevaarlijke situatie bij een school of overlast door hard rijdende scooters. Vooral op die plekken richten zich de controles en het toezicht. Veel boetes zullen ook voortvloeien uit een staandehouding. Dat betekent dat de politie de overtreder laat stoppen en rechtstreeks aanspreekt op zijn of haar verkeersgedrag en daardoor meer in staat is de verkeersveiligheid positief te beïnvloeden. In 2005 werden ruim 12500 boetes uitgeschreven na een staandehouding.
Biketeam
In dit verkeerstoezicht zal ook het nieuwe Biketeam van de politie Apeldoorn een belangrijke rol spelen. Na het succes van het biketeam in Zutphen krijgt ook Apeldoorn een biketeam.
Naast verkeerstoezicht houdt het Biketeam zich ook bezig met toezicht op jeugd, uitgaanspubliek in de weekends en het toezicht bij evenementen. De hoge mate van aanspreekbaarheid op straat blijkt in de praktijk uiterst effectief voor het verzamelen van informatie.
Wijkagenten
De politie is tevreden over de manier waarop de rol van de wijkagenten binnen het politieteam zich ontwikkelt. De zorg voor veiligheid in de wijk is een taak van het hele politieteam. De wijkagent is vooral de verbindende factor (signaleren, structurele oplossingen zoeken samen met partners, medewerkers aansturen op toezicht, handhaving en opsporing in de wijk). De wijkagent weet wat er in zijn wijk leeft en vertaalt dit naar acties voor het politieteam. De wijkagent weet waar en wanneer zich knelpunten voordoen en stuurt het politieteam aan voor het toezicht en eventueel handhavend optreden. Hij heeft een signalerende rol en zet problemen op de agenda bij de partners (o.a. gemeente) en de burgers in zijn wijk (bijvoorbeeld via de wijkraad). De wijkagenten zijn ook nadrukkelijk betrokken bij het maken van de teamplannen om daar vooral een wijkgerichte invulling aan te geven. Zo wordt het halen van districtelijke doelstellingen vertaald naar activiteiten op de teams en in de wijken, dicht bij de burger. Veiligheid in de wijk is de inzet voor 2006. Door een zichtbare en beschikbare politie die er voor gaat om meer daders aan te houden in 2006.
Regiopolitie Noord- en Oost-Gelderland.
District Apeldoorn
Nadere informatie:
Bureau Persvoorlichting
Bert Top
055 - 548 60 58