KLM

klm operationeel verslag vierde kwartaal 2005

AMSTELVEEN, 1 februari 2006 - In het vierde kwartaal van 2005 was de punctualiteit van KLM beter dan die van de drie vergelijkbare Europese luchtvaartmaatschappijen. Het aantal tijdelijke vermissingen van bagage is in diezelfde periode aanzienlijk gedaald.

Factoren die de punctualiteit in negatieve zin hebben beïnvloed waren baanrestricties als gevolg van mist en storm en het bergen van een blindganger uit de Tweede Wereldoorlog. Hierdoor zag KLM zich genoodzaakt meerdere vluchten te annuleren.

Van alle lange-afstandsvluchten arriveerde 78,9% op tijd. KLM deed het hiermee beter dan de vergelijkbare Europese maatschappijen. 72,1% vertrok op tijd, hetgeen resulteerde in een tweede plaats. Ondanks het feit dat van alle de geplande vluchten 99,5% daadwerkelijk werd uitgevoerd, moest KLM de concurrentie hierin voor laten gaan.

Met een aankomstpunctualiteit van 82,4% en een vertrekpunctualiteit van 77,8% van de korte- tot middellange-afstandsvluchten werd respectievelijk een eerste en derde plaats behaald. Het percentage van 97,9% daadwerkelijk uitgevoerde vluchten was goed voor een derde plaats.

Het aantal wereldwijde tijdelijke bagagevermissingen is aanzienlijk verminderd. Met 1,65% tijdelijke vermissingen per 100 passagiers behaalde KLM ten opzichte van de directe concurrenten de tweede plaats. Het feit dat de vergelijkbare concurrenten over grote thuismarkten beschikken zonder omvangrijke bagagestromen, is in deze cijfers buiten beschouwing gelaten.