Gemeente Hengelo

Integrale aanpak op veiligheidsgebied werpt vruchten af

Binnen de gemeente Hengelo wordt in het kader van het integrale veiligheidsbeleid door gemeente, politie en diverse andere betrokken organisaties op een intensieve manier gewerkt aan de veiligheid voor de burgers. Uit de politiecijfers over 2005 blijkt dat dit op veel gebieden succes oplevert.

In 2005 is het aantal berovingen, het aantal aangiftes van zakkenrollen, het aantal woninginbraken en het aantal gevallen van (uitgaans)geweld gedaald. Ook is het aantal meldingen van jeugdoverlast flink gedaald. Op een aantal gebieden was er echter ook sprake van stijging. Met name het aantal meldingen van autodiefstallen, auto-inbraken, zedenmisdrijven, openlijk geweld tegen personen en huiselijk geweld is gestegen. Landelijk gezien blijft Hengelo een van de veiligste steden.

Speerpunten in het integrale veiligheidsbeleid zijn aanpak van veelplegers, van risicogebieden en jeugd en veiligheid.

Voor veelplegers is het afgelopen jaar met politie, justitie en gemeente een aanpak opgezet. Concrete resultaten van de aanpak zijn dit jaar nog niet terug te zien in de cijfers.

De overlast van jeugd is afgenomen met ruim 18% van 193 naar 158 meldingen. Naar aller waarschijnlijkheid hebben de drie stadsdeelteams jeugd, waarin intensief wordt samengewerkt door gemeente, politie, jongerenwerk en stadswacht, hier een bijdrage in geleverd. In deze teams worden per stadsdeel de jeugdgroepen gevolgd. Als er overlast dreigt te ontstaan of is ontstaan, wordt er door de schoolpleinwerker in samenwerking met de jeugd een oplossing gezocht om escalatie te voorkomen.

Wijk- en buurtwerk staat centraal

Het bevorderen van veiligheid in de wijk is ook een speerpunt van het gemeentelijk Integrale Veiligheidsbeleid. Door het benadrukken van het wijkgericht werken door de politie in de nota Veiligheid in balans, balans in veiligheid wordt de gemeentebrede wijkaanpak extra kracht bij gezet. In deze nota wordt o.a. benadrukt dat uitgangspunt het wijk- en buurtgebonden politiewerk blijft. De politie in Hengelo wil blijven werken vanuit analyses van de lokale situatie. Uitgangspunt voor het werken van de politie in Hengelo is om in verbinding met de samenleving te blijven werken. Vanuit de samenleving werken voor de samenleving. Zo is bijvoorbeeld in 2005 aan het wijkgericht werken een extra impuls gegeven. Er is o.a. een pilot gestart m.b.t. de samenwerking tussen Hengelo en Borne (HBS). Ook het project Nachtwacht in Hengelo kan hierbij worden genoemd. Bij dit project werd door buurtbewoners en politie samengewerkt om overlast en vandalisme door uitgaanspubliek te verminderen. Dit innovatieve project is door het stimuleringsfonds van het ministerie van BZK beloond met een geldbedrag van 12,5 duizend euro.

Onderzoek Elsevier

In juni 2005 werden de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar de veiligheid van de Nederlandse gemeenten. Hengelo kwam in dit onderzoek van zeer stedelijke gemeenten na Krimpen aan den IJssel uit de bus als veiligste gemeente en als de veiligste stad van de 30 grootste steden van Nederland. De prestaties van de politie werden zelfs als beste van Nederland beoordeeld. De gemeente en de politie in Hengelo zijn hier trots op. Samen met de burgers en partners in veiligheid zijn deze resultaten behaald. Het streven is nu om in 2006 deze hoge noteringen te behouden. Het aantal meldingen in 2005 is minder dan in 2004. Het aantal misdrijven is t.o.v. 2004 licht gestegen, maar bij een groot aantal categorieën is een sterke daling waar te nemen. Het totaal aantal aangiftes is licht gestegen, met name door de sterke stijging van het aantal internetaangiftes. Het ophelderingspercentage is verbeterd.

Minder verkeersongevallen

In Hengelo hebben in 2005 minder verkeersongevallen plaatsgevonden (162 minder, daling van 10 %). Hoewel meerdere factoren van invloed zijn op deze cijfers, spelen waarschijnlijk de intensieve verkeerscontroles een rol. Met als gevolg een zichtbare vergroting van de verkeersveiligheid. Hoewel veel burgers de intensieve controles als vervelend ervaren, is het effect wel dat de gemiddelde snelheid daalt en er minder ongevallen plaatsvinden. Regionaal daalde het aantal verkeersdoden met 15 procent, helaas is in Hengelo in 2005 t.o.v. 2004
1 persoon meer omgekomen in het verkeer.