Gemeente Hengelo
Integrale aanpak op veiligheidsgebied werpt vruchten af
Binnen de gemeente Hengelo wordt in het kader van het integrale
veiligheidsbeleid door gemeente, politie en diverse andere betrokken
organisaties op een intensieve manier gewerkt aan de veiligheid voor
de burgers. Uit de politiecijfers over 2005 blijkt dat dit op veel
gebieden succes oplevert.
In 2005 is het aantal berovingen, het aantal aangiftes van
zakkenrollen, het aantal woninginbraken en het aantal gevallen van
(uitgaans)geweld gedaald. Ook is het aantal meldingen van
jeugdoverlast flink gedaald. Op een aantal gebieden was er echter ook
sprake van stijging. Met name het aantal meldingen van
autodiefstallen, auto-inbraken, zedenmisdrijven, openlijk geweld tegen
personen en huiselijk geweld is gestegen. Landelijk gezien blijft
Hengelo een van de veiligste steden.
Speerpunten in het integrale veiligheidsbeleid zijn aanpak van
veelplegers, van risicogebieden en jeugd en veiligheid.
Voor veelplegers is het afgelopen jaar met politie, justitie en
gemeente een aanpak opgezet. Concrete resultaten van de aanpak zijn
dit jaar nog niet terug te zien in de cijfers.
De overlast van jeugd is afgenomen met ruim 18% van 193 naar 158
meldingen. Naar aller waarschijnlijkheid hebben de drie stadsdeelteams
jeugd, waarin intensief wordt samengewerkt door gemeente, politie,
jongerenwerk en stadswacht, hier een bijdrage in geleverd. In deze
teams worden per stadsdeel de jeugdgroepen gevolgd. Als er overlast
dreigt te ontstaan of is ontstaan, wordt er door de schoolpleinwerker
in samenwerking met de jeugd een oplossing gezocht om escalatie te
voorkomen.
Wijk- en buurtwerk staat centraal
Het bevorderen van veiligheid in de wijk is ook een speerpunt van het
gemeentelijk Integrale Veiligheidsbeleid. Door het benadrukken van het
wijkgericht werken door de politie in de nota Veiligheid in balans,
balans in veiligheid wordt de gemeentebrede wijkaanpak extra kracht
bij gezet. In deze nota wordt o.a. benadrukt dat uitgangspunt het
wijk- en buurtgebonden politiewerk blijft. De politie in Hengelo wil
blijven werken vanuit analyses van de lokale situatie. Uitgangspunt
voor het werken van de politie in Hengelo is om in verbinding met de
samenleving te blijven werken. Vanuit de samenleving werken voor de
samenleving. Zo is bijvoorbeeld in 2005 aan het wijkgericht werken
een extra impuls gegeven. Er is o.a. een pilot gestart m.b.t. de
samenwerking tussen Hengelo en Borne (HBS). Ook het project Nachtwacht
in Hengelo kan hierbij worden genoemd. Bij dit project werd door
buurtbewoners en politie samengewerkt om overlast en vandalisme door
uitgaanspubliek te verminderen. Dit innovatieve project is door het
stimuleringsfonds van het ministerie van BZK beloond met een
geldbedrag van 12,5 duizend euro.
Onderzoek Elsevier
In juni 2005 werden de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar
de veiligheid van de Nederlandse gemeenten. Hengelo kwam in dit
onderzoek van zeer stedelijke gemeenten na Krimpen aan den IJssel uit
de bus als veiligste gemeente en als de veiligste stad van de 30
grootste steden van Nederland. De prestaties van de politie werden
zelfs als beste van Nederland beoordeeld. De gemeente en de politie in
Hengelo zijn hier trots op. Samen met de burgers en partners in
veiligheid zijn deze resultaten behaald. Het streven is nu om in 2006
deze hoge noteringen te behouden. Het aantal meldingen in 2005 is
minder dan in 2004. Het aantal misdrijven is t.o.v. 2004 licht
gestegen, maar bij een groot aantal categorieën is een sterke daling
waar te nemen. Het totaal aantal aangiftes is licht gestegen, met name
door de sterke stijging van het aantal internetaangiftes. Het
ophelderingspercentage is verbeterd.
Minder verkeersongevallen
In Hengelo hebben in 2005 minder verkeersongevallen plaatsgevonden
(162 minder, daling van 10 %). Hoewel meerdere factoren van invloed
zijn op deze cijfers, spelen waarschijnlijk de intensieve
verkeerscontroles een rol. Met als gevolg een zichtbare vergroting van
de verkeersveiligheid. Hoewel veel burgers de intensieve controles als
vervelend ervaren, is het effect wel dat de gemiddelde snelheid daalt
en er minder ongevallen plaatsvinden. Regionaal daalde het aantal
verkeersdoden met 15 procent, helaas is in Hengelo in 2005 t.o.v. 2004
1 persoon meer omgekomen in het verkeer.