Gemeente Breda

Komende jaren zon 5 miljoen voor verkeer en vervoer per jaar

De gemeente moet zon 5 miljoen per jaar aan verkeer en vervoer besteden om Breda ook op termijn bereikbaar, leefbaar en veilig te houden.

De mobiliteitsgroei en de ontwikkeling van de stad vergen deze noodzakelijke investeringen. Daarnaast is er de komende jaren voor de eigen bijdrage' voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) ongeveer 2,7 miljoen nodig. Hierdoor kan naar verwachting het HOV een zeer belangrijke drager zijn voor het openbaar vervoer in de regio in 2008. Dit geeft wethouder A. van Blerck van verkeer als boodschap voor het komende college.

Het verkeers- en vervoersbeleid voor de komende jaren is vastgesteld. Er zijn keuzes gemaakt in het Verkeersplan. De komende jaren moet er flink geïnvesteerd worden om de stad ook op termijn bereikbaar, leefbaar en veilig te houden. Zo neemt de druk op het hoofdwegennet toe. Omwille van de bereikbaarheid moeten de komende jaren knelpunten worden opgeheven en maatregelen worden genomen om het bestaande stedelijk hoofdwegennet goed te benutten. Afgelopen periode zijn maatregelen voorbereid voor de Zuidelijke Rondweg. Ook voor de Noordelijke Rondweg is dit noodzakelijk. Bovendien worden jaarlijks 5 of 6 verkeersregelinstallaties vervangen voor een goede doorstroming en verkeersveiligheid.

Herinrichting van diverse straten is noodzakelijk om aan hun functie te voldoen , om de problemen in deze straten adequaat op te kunnen lossen en om te kunnen handhaven. Om het openbaar vervoer in Breda een kwaliteitsimpuls te geven komen er op enkele plaatsen sterhaltes' die het gebruik van bus en deeltaxi vergemakkelijken. Het fietspadennet in en om Breda kent nog ontbrekende schakels. Om dit op orde te krijgen is er jaarlijks ook 300.000,- te reserveren. Jaarlijks terugkerend is ook de aanpak van de zogenoemde black-spots' (plaatsen waar relatief veel ongelukken plaatsvinden) en de educatieve maatregelen. Educatie samen met politie, onderwijs en 3VO moet bijvoorbeeld het gedrag beïnvloeden om rekening te houden met 30 km/uur gebieden, senioren in het verkeer en schoolgaande jeugd.

Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)
De Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) verbinding tussen Breda, Oosterhout en Etten-Leur wordt de drager van het openbaar vervoer in deze regio. Het HOV maakt deel uit van het OV-netwerk BrabantStad. Daarnaast bestaat dit OV-netwerk uit hoogfrequente trein-verbindingen tussen de grote Brabantse steden en met de Randstad, en uit goede verknopingen tussen de verkeers- en vervoersnetwerken. Het HOV moet in 2008 aansluiten op de HST-shuttles die Breda verbinden met het Europese net van hogesnelheidslijnen. De verwachting is dat naast belangrijke financiële bijdragen van de provincie en de financieringen die al in onderdelen in projecten worden meegenomen, Breda nog zo'n 2,7 miljoen moet bijdragen.

Breda, 1 februari 2006

Te downloaden:

* Overdrachtsdocument Verkeer en Vervoer.pdf