Ingezonden persbericht
Vrouw doet duurste aankopen in online winkel, man kijkt vooral rond
Den Haag, 1 februari 2006 - Vrouwen doen in Nederland de duurste aankopen op internet, zeven procent besteedt meer dan 2500 euro per jaar, terwijl slechts twee procent van de mannen zoveel besteedt. Mannen geven aan zich op internet vooral te oriënteren (90 procent), terwijl 43 procent van de vrouwen zich vooral via de traditionele weg laat informeren: via via. Dit blijkt uit onderzoek van email marketing provider CheetahMail Nederland, uitgevoerd door Trendbox.
Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse consumenten zich liever via internet (85 procent), en email nieuwsbrieven (35 procent) oriënteren dan via de traditionele wegen zoals tv-reclame (14 procent) of dagbladadvertenties (13 procent). Vier jaar geleden waren dagbladen het meest populair en maakte slechts 15 procent gebruik van internet.
Consumenten tussen 16 en 24 jaar staan meer open voor aanbiedingen per email (52 procent) dan de oudere generatie (39 procent).
In de EU 15 zijn alleen de Zweden (42 procent) en Denen (39 procent) actiever in online winkelen dan de Nederlanders (35 procent). Nederlanders winkelen twee keer zoveel als Belgen (mannen 42 tegen 21 procent en vrouwen 17 tegen 9 procent) en zelfs tien keer zoveel als de Grieken. De manier waarop Europeanen online winkelen wordt voornamelijk bepaald door sexe en leeftijd. Online winkelen is de afgelopen vijf jaar verviervoudigd en het aantal aankopen zal de komende vijf jaar bijna tien maal zo groot zijn als in 2000.
Uit het onderzoek blijkt dat aankopen op veilingsites bijna even populair zijn als online aankopen van reizen, boeken en muziek. Gemak en prijs zijn de belangrijkste redenen voor de Nederlandse consument om online aankopen te doen. Bijna 50 procent koopt online omdat dit eenvoudiger wordt gevonden, terwijl 31 procent vooral op basis van prijs winkelt. Nederlanders besteden gemiddeld tussen de 250 en 500 euro per jaar.
Dirk van der Steenhoven van CheetahMail Nederland: "opt-in email wordt steeds belangrijker voor het genereren van omzet van onze klanten en daarmee als informatievoorziening voor consumenten."
Over CheetahMail
CheetahMail, onderdeel van Experian, is een vooraanstaande, dienstverlenende e-mail marketing provider, met meer dan 300 klanten in verschillende sectoren waaronder de reisbranche, detailhandel, technologie, media, financiën en entertainment. De technologie en dienstverlening van CheetahMail is speciaal ontworpen voor bedrijven die marktwaarde willen vergroten door uitgekiende klantbehoud - en wervingsstrategieën. De vooruitstrevende ttechnologie wordt gebruikt voor online direct marketing en helpt marketeers het online gedrag van hun klanten en prospects beter te begrijpen en daar op in te spelen. De technologie van CheetahMail biedt klanten het meest intelligente e-mail marketing platform dat er bestaat.
Dit houdt onder andere in: real-time rapportages, transactie volgsysteem en de "advanced deliverability toolset" die klanten voortdurend in staat stelt om rendabele emailcampagnes te voeren. Ervaren marketing-, implementatie- en serviceteams zijn beschikbaar om de benodigde ondersteuning te bieden wanneer dat nodig is. www.cheetahmail.com
Over Experian Nederland B.V.
Experian Nederland maakt onderdeel uit van Experian, een wereldwijde marktleider op het gebied van het verstrekken van informatieoplossingen met toegevoegde waarde aan organisaties en consumenten. Het heeft een ongeëvenaard begrip van individuen, markten en economieën over de gehele wereld.
Experian biedt informatie, analyses, besluitvormende oplossingen en verwerkingsdiensten. Het ondersteunt organisaties bij het begrijpen van hun markt en klanten en helpt ze bij het vinden, ontwikkelen en beheren van winstgevende klantenrelaties, teneinde hun bedrijven nog winstgevender te maken.
Experian promoot gezondere financiën en kansen bij consumenten door hen in staat te stellen hun persoonlijke informatie te begrijpen, te beheren en te beschermen, de financiële aspecten van sleutelevenementen te helpen beheren en de voordeligste financiële besluiten te nemen.
Experian heeft meer dan 50,000 cliënten over verschillende industrieën, daarbij inbegrepen financiële diensten, telecommunicatie, gezondheidszorg, verzekeringen, detailhandel en postorder, automobielbranche, fabricage, vrijetijdsbesteding, nutsbedrijven, e-commerce, vastgoed en overheid. Experian maakt onderdeel uit van GUS plc en heeft hoofdkantoren in Nottingham (UK) en Costa Mesa, Californië (USA). Experian heeft kantoren in 31 landen, telt wereldwijd meer dan 12.000 medewerkers.en is actief in meer dan 60 landen. Experian heeft een jaaromzet van meer dan 2,1 miljard Euro.
Meer informatie is te vinden op onze website: www.experian.nl
Het woord 'Experian' is een geregistreerd handelsmerk in de EU en andere landen en is eigendom van Experian Ltd en/of haar dochterondernemingen.
Voor meer informatie
Dirk van der Steenhoven
CheetahMail Nederland
070-440 4824
dirk.van.der.steenhoven@experian.nl
Sanne Vermeulen
Pleon bv
020 - 487 4000
sanne.vermeulen@pleon.com