Vragen van het lid Dijksma (PvdA) aan de minister van Verkeer en Waterstaat
over de spoorverdubbeling tussen Amsterdam en Utrecht
* Kent u het bericht uit de Volkskrant van 30 januari 2006 "Dubbel spoor maar geen extra treinen" ?
* Klopt het bericht dat de Nederlandse Spoorwegen, ondanks het gerealiseerde extra spoor, van plan zijn om tot 2009 nauwelijks extra treinen op het traject Amsterdam-Utrecht te laten rijden? Zo ja, rechtvaardigt het beleid van de NS om tot 2009 nauwelijks extra treinen op het traject Amsterdam-Utrecht te laten rijden, één extra stoptrein per uur, de investering van de overheid van circa één miljard euro in de spoorverdubbeling?
* Is het niet zo dat destijds op voordracht van de NS is besloten om tot spoorverdubbeling op het traject Amsterdam-Utrecht over te gaan? Zo ja, vindt u het niet merkwaardig dat op een van drukste trajecten van het land de NS met het argument komt dat de marktvraag bepalend is? Zo nee, waarom niet?
* Deelt u mijn mening dat het niet alleen aan de NS is om te bepalen of er op het extra spoor van het traject Amsterdam-Utrecht extra treindiensten moeten worden ingezet? Zo ja, bent u bereid om de discussie met de NS hierover aan te gaan? Zo nee, waarom niet?
Volkskrant, "Dubbel spoor maar geen extra treinen", 30 januari 2006.
Partij van de Arbeid