Nationale Ombudsman
Den Haag, 1 februari 2006
Nationale ombudsman signaleert knelpunt zorgverzekering
Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer signaleert knelpunten in de
uitvoering van de nieuwe Zorgverzekeringswet voor Nederlanders die in
het buitenland wonen. Hij heeft daarom gevraagd aan de voorzitter van
het College voor zorgverzekeringen (CVZ) om de problemen voor deze
groep mensen zo snel mogelijk op te lossen.
Nederlanders die in het buitenland wonen en zich voor ziektekosten
willen verzekeren, moeten zich volgens de nieuwe Zorgverzekeringswet
inschrijven bij het ziekenfonds in hun woonland. Daarvoor hebben zij
een speciaal formulier nodig, het zogenaamde E121-formulier, dat wordt
verstrekt door het CVZ. De Nationale ombudsman ontvangt aanhoudend
klachten van mensen die dit formulier niet voor 1 januari hebben
ontvangen. Dit leidt tot grote onzekerheid bij deze groep mensen over
hun verzekeringspositie. Het gaat dan vaak om gepensioneerden die
afhankelijk zijn van zorg. Voor hen is onduidelijk of en door wie
medische kosten zullen worden vergoed. Uit de klachten blijkt
bovendien dat het CVZ telefonisch slecht bereikbaar is en niet
reageert op brieven, faxen en e-mailberichten.
De Nationale ombudsman vindt deze situatie ontoelaatbaar. Hij verzoekt
het CVZ daarom deze problemen zo snel mogelijk op te lossen en hem
binnen twee weken te laten weten welke maatregelen hiertoe worden
getroffen.
Noot voor de redactie,