Ludieke actie 'Plakdienst' groot succes

Netpresenter

Post-it vervangt e-mail
Werknemer leest email niet


- Persbericht -

Beek-LB, woensdag 1 februari 2006

Nederlandse organisaties reageerden vandaag massaal op een ludieke actie van softwareontwikkelaar Netpresenter om email te vervangen door Post-its. In de actie biedt het fictieve bedrijf 'Plakdienst' aan om werkplekken vol te plakken met papieren Post-its met intern nieuws. Hieronder enkele reacties.

'Het feit dat men reageert op deze ludieke actie en dus serieus overweegt om papieren Post-its in te zetten als communicatiemiddel naar personeel geeft aan hoe wanhopig organisaties op zoek zijn naar adequate communicatiemiddelen', zegt Frank Hoen, directeur van Netpresenter. Hoen wijst naar de foto van een verveelde pafferige adolescent in een veel te grote gele overall, met het woord 'Plakdienst' erop. 'Niet bepaald iemand om discreet door je bedrijf te laten open'.

De actie speelt volgens Hoen in op de interne communicatieproblemen die de hedendaagse intensieve informatie-uitwisseling met zich mee brengt. Hoen: 'personeel is informatiemoe. De dagelijkse overdaad aan informatie heeft tot gevolg dat personeel email memo's en interne websites niet meer leest. Voor velen blijkbaar een herkenbaar probleem gezien onderstaande reacties':

Thera Detmar van 's Heeren Loo Zorggroep te Amersfoort: 'we waren zelf ook al zoiets van plan, intern nieuws op Post-its. Maar ja er past zo weinig op'. Femke Sipkema van de Regiopolitie Amsterdam Amstelland, verantwoordelijk voor het project veelplegers, heeft wel interesse in de oplossing van het communicatieprobleem, 'maar natuurlijk niet als Post-its'.

Volgens Hoen zijn email en websites zeker niet het einde van de communicatierevolutie, en gebruiken Nederlandse organisaties beide media onzorgvuldig omdat ze zich niet bewust zijn van alternatieven, met als gevolg veel informatieoverlast voor hun personeel.