Ludieke actie 'Plakdienst' groot succes
Netpresenter
Post-it vervangt e-mail
Werknemer leest email niet
- Persbericht -
Beek-LB, woensdag 1 februari 2006
Nederlandse organisaties reageerden vandaag massaal op een ludieke actie van
softwareontwikkelaar Netpresenter om email te vervangen door Post-its. In de actie biedt
het fictieve bedrijf 'Plakdienst' aan om werkplekken vol te plakken met papieren Post-its
met intern nieuws. Hieronder enkele reacties.
'Het feit dat men reageert op deze ludieke actie en dus serieus overweegt om papieren
Post-its in te zetten als communicatiemiddel naar personeel geeft aan hoe wanhopig
organisaties op zoek zijn naar adequate communicatiemiddelen', zegt Frank Hoen, directeur
van Netpresenter. Hoen wijst naar de foto van een verveelde pafferige adolescent in een
veel te grote gele overall, met het woord 'Plakdienst' erop. 'Niet bepaald iemand om
discreet door je bedrijf te laten open'.
De actie speelt volgens Hoen in op de interne communicatieproblemen die de hedendaagse
intensieve informatie-uitwisseling met zich mee brengt. Hoen: 'personeel is
informatiemoe. De dagelijkse overdaad aan informatie heeft tot gevolg dat personeel email
memo's en interne websites niet meer leest. Voor velen blijkbaar een herkenbaar probleem
gezien onderstaande reacties':
Thera Detmar van 's Heeren Loo Zorggroep te Amersfoort: 'we waren zelf ook al zoiets van
plan, intern nieuws op Post-its. Maar ja er past zo weinig op'.
Femke Sipkema van de Regiopolitie Amsterdam Amstelland, verantwoordelijk voor het project
veelplegers, heeft wel interesse in de oplossing van het communicatieprobleem, 'maar
natuurlijk niet als Post-its'.
Volgens Hoen zijn email en websites zeker niet het einde van de communicatierevolutie, en
gebruiken Nederlandse organisaties beide media onzorgvuldig omdat ze zich niet bewust
zijn van alternatieven, met als gevolg veel informatieoverlast voor hun personeel.