Gemeente Amsterdam

Aanpak weigeren korte ritten taxi's

31 januari 2006

Vanaf 1 februari gaan toezichthouders van de gemeente optreden tegen het weigeren van korte ritten door taxichauffeurs op de taxistandplaats bij het Centraal Station. De gemeente gebruikt hiervoor een wet die aangeeft dat `een weggebruiker de doorstroming van het verkeer niet mag belemmeren'.

Wethouder Mark van der Horst deelt op dinsdag 31 januari stickers uit aan taxichauffeurs bij de standplaats bij het Centraal Station. Taxi's kunnen door middel van deze stickers aangeven of ze korte ritten aannemen of weigeren.

Van der Horst: "Het taxivervoer in Amsterdam moet een visitekaartje van de stad zijn. Voor bewoners en bezoekers van Amsterdam is het dan ook onbegrijpelijk dat een taxichauffeur een klant die een korte rit wil laat staan. De toezichthouders op de standplaats hebben nu eindelijk een middel om dit probleem aan te pakken."

Nieuwe maatregel De nieuwe maatregel maakt deel uit van de huisregels op de taxistandplaats CS. Als een taxichauffeur op de standplaats een klant weigert door een te korte rit en dus blijft staan, dan verhindert hij/zij de doorstroming van het verkeer op die standplaats (en op de aanvoerwegen van de standplaats). Vanaf 1 februari 2006 treden toezichthouders van de Dienst Stadstoezicht daartegen op en geven de `weigerende' taxichauffeur een proces-verbaal en een boete. Als de chauffeur blijft weigeren, dan kan de auto worden weggesleept.

De maatregel is in nauw overleg met de politie, het Openbaar Ministerie en de Dienst Stadstoezicht tot stand gekomen. Als de maatregel bij het Centraal Station een succes blijkt, dan wordt die ook op andere taxistandplaatsen in Amsterdam ingevoerd.

Verbetering kwaliteit taximarkt Het tegengaan van het weigeren van korte ritten is onderdeel van de aanpak van de gemeente om de kwaliteit van de taxi's in Amsterdam te verbeteren. Zo zijn in het kader van het `Actieplan Taxi' (mei 2005) huisregels op standplaatsen ingevoerd en is er meer toezicht. Bovendien wordt er sinds 1 januari 2006 door de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de politie streng gecontroleerd op het behaalde taxi-examen.

De gemeente Amsterdam is in gesprek met de drie andere grote steden om invulling te geven aan de motie Hofstra/Dijksma die in december 2005 door de Tweede Kamer is aangenomen en waarin de minister wordt opgedragen aanvullende bevoegdheden rond het taxibeleid aan de G4 over te dragen.