Aanpak weigeren korte ritten taxi's
31 januari 2006
Vanaf 1 februari gaan toezichthouders van de gemeente optreden tegen
het weigeren van korte ritten door taxichauffeurs op de
taxistandplaats bij het Centraal Station. De gemeente gebruikt
hiervoor een wet die aangeeft dat `een weggebruiker de doorstroming
van het verkeer niet mag belemmeren'.
Wethouder Mark van der Horst deelt op dinsdag 31 januari stickers uit
aan taxichauffeurs bij de standplaats bij het Centraal Station. Taxi's
kunnen door middel van deze stickers aangeven of ze korte ritten
aannemen of weigeren.
Van der Horst: "Het taxivervoer in Amsterdam moet een visitekaartje
van de stad zijn. Voor bewoners en bezoekers van Amsterdam is het dan
ook onbegrijpelijk dat een taxichauffeur een klant die een korte rit
wil laat staan. De toezichthouders op de standplaats hebben nu
eindelijk een middel om dit probleem aan te pakken."
Nieuwe maatregel
De nieuwe maatregel maakt deel uit van de huisregels op de
taxistandplaats CS. Als een taxichauffeur op de standplaats een klant
weigert door een te korte rit en dus blijft staan, dan verhindert
hij/zij de doorstroming van het verkeer op die standplaats (en op de
aanvoerwegen van de standplaats). Vanaf 1 februari 2006 treden
toezichthouders van de Dienst Stadstoezicht daartegen op en geven de
`weigerende' taxichauffeur een proces-verbaal en een boete. Als de
chauffeur blijft weigeren, dan kan de auto worden weggesleept.
De maatregel is in nauw overleg met de politie, het Openbaar
Ministerie en de Dienst Stadstoezicht tot stand gekomen. Als de
maatregel bij het Centraal Station een succes blijkt, dan wordt die
ook op andere taxistandplaatsen in Amsterdam ingevoerd.
Verbetering kwaliteit taximarkt
Het tegengaan van het weigeren van korte ritten is onderdeel van de
aanpak van de gemeente om de kwaliteit van de taxi's in Amsterdam te
verbeteren. Zo zijn in het kader van het `Actieplan Taxi' (mei 2005)
huisregels op standplaatsen ingevoerd en is er meer toezicht.
Bovendien wordt er sinds 1 januari 2006 door de Inspectie Verkeer en
Waterstaat en de politie streng gecontroleerd op het behaalde
taxi-examen.
De gemeente Amsterdam is in gesprek met de drie andere grote steden om
invulling te geven aan de motie Hofstra/Dijksma die in december 2005
door de Tweede Kamer is aangenomen en waarin de minister wordt
opgedragen aanvullende bevoegdheden rond het taxibeleid aan de G4 over
te dragen.
Gemeente Amsterdam