Gerrichhauzen hoogleraar professionalisering van leraren
Open universiteit nederland
http://www.ou.nl
Het College van bestuur van de Open Universiteit Nederland heeft dr. J.T.G. (John)
Gerrichhauzen per 1 februari 2006 benoemd tot fulltime hoogleraar. Het gaat om een
benoeming op de leerstoel 'Opleidings- en professionaliseringsvraagstukken in
werksituaties van onderwijsgevenden' en deze is ondergebracht bij het Ruud de Moor
Centrum van de Open Universiteit.
Integraal personeelsbeleid speelt een steeds grotere rol in het basis- en voortgezet
onderwijs. Het is belangrijk om de professionele competenties van leraren permanent op
peil te houden en te verbeteren. Het loopbaanbeleid in onderwijsorganisaties met de
daarbij passende instrumenten kan nog sterk worden verbeterd. Tal van instrumenten moeten
worden ontwikkeld en ingevoerd. Om die reden heeft het College van bestuur besloten deze
leerstoel in te stellen.
De leerstoel
Vanuit de leerstoel worden de volgende producten en diensten ontwikkeld:
- instrumenten en methoden voor begeleiding in leer- en werksituaties;
- methoden voor het uitvoeren van assessments;
- methoden voor het herkennen, waarderen en erkennen van 'eerder verworven competenties'
(EVC's);
- instrumenten voor uitvoering, toepassing en evaluatie van human resource development.
Daarnaast zal Gerrichhauzen als lid van het managementteam bijdragen aan de ontwikkeling
en implementatie van het werkprogramma van het Ruud de Moor Centrum, in de vorm van
consultancy, supervisie en coördinatie van de lopende projecten op het gebied van de
professionalisering van onderwijsgevenden op de werkplek.
John Gerrichhauzen, geboren in 1946 in Huissen (GLD), studeerde arbeids- en
organisatiepsychologie aan de Radboud Universiteit te Nijmegen en promoveerde in 1989 aan
deze universiteit. Hij werkte enkele jaren als HRM-adviseur en daarna bekleedde hij zowel
opleidings- als managementfuncties bij de Fontys Hogescholen. Vanaf 1 januari 1990 werkt
hij bij de Open Universiteit Nederland te Heerlen. Tal van artikelen en publicaties
verschenen van zijn hand over onderwerpen op het terrein van Human Resources
Management.Hij is veelgevraagd voor lezingen, discussies en adviezen over thema's uit het
HRM-beleid. Hij maakt deel uit van de commissie professionalisering van de Nederlandse
Vereniging van Personeelsfunctionarissen (NVP) en de Kernredactie van HRM in de Praktijk.
Daarnaast is hij hoofdredacteur van de reeks Arbeid en gezondheid, vaste medewerker van de
Gids voor Personeelsmanagement en Gids Signaal en is hij lid van de Raad van Toezicht
Thuiszorg Midden Limburg.
Afstandsonderwijs voor leraren
De Open Universiteit ontwikkelt sinds 2002 een programma voor afstandsonderwijs voor
zij-instromers in het onderwijs, in opdracht van het Ministerie van OCW. Zij-instromers
en andere beginnende leraren lopen in de praktijk tegen vele problemen aan. Hoewel zij
vaak goed begeleid worden door collega's op school en een begeleider vanuit de opleiding,
is het begin zwaar. Digitale begeleiding -op afstand- levert een bijdrage aan de verdere
professionalisering en vermindert de kans op voortijdig uitvallen. Voor de begeleiders,
die vaak weinig tijd hebben voor deze taak, betekenen digitale instrumenten een
mogelijkheid om hun begeleiding efficiënter en effectiever in te richten. Dit
concept van leren op de werkplek is ook voor ervaren leraren toepasbaar.