PERSBERICHT - 2005-11-28

VVV in Limburgse hoofdstad begint 1 februari met eigen Uitburo

Maastricht sluit zich aan bij landelijke Uitburo's

In februari 2006 zal het Maastrichts Uitburo van start gaan als een nieuw op te zetten onderdeel van de VVV Maastricht. Hiermee krijgt de inwoner van de stad Maastricht een compleet overzicht van de Maastrichtse vrijetijdsactiviteiten. Via het landelijk netwerk van Uitburos kan de (potentiële) bezoeker van de stad Maastricht zich op de hoogte stellen.

Naast de website www.maastrichtsuitburo.nl die gekoppeld wordt aan het landelijke portal www.uitburo.nl wordt de huidige maandagenda van de VVV Maastricht in een nieuwe vorm het belangrijkste medium van het Maastrichts Uitburo.

Initiatief
Het Maastrichts Uitburo is een initiatief van de VVV Maastricht en het Theater aan het Vrijthof met als doel de stedelijke samenwerking op het gebied van vrijetijdsactiviteiten te bevorderen door collectieve marketing en het optimaliseren en professionaliseren van de communicatie en presentatie. Dit mede naar aanleiding van onderzoeksbureau Berenschot dat in haar citymarketing onderzoek voor Maastricht het volgende verwoord: De culturele instellingen van Maastricht hebben tot nu toe niet veel opgehad met citymarketing. Toch hebben zij veel te winnen met samenwerking en collectieve marketing. Verder heeft de bestaande promotie in al haar diversiteit geen landelijke uitstraling.

Perfect middel
Marcel Knols (VVV Maastricht): Het Uitburo is een perfect middel om de samenwerking op het gebied van communicatie en marketing van de vrijetijdsactiviteiten in Maastricht verder te optimaliseren. Het bereik van al hetgeen Maastricht te bieden heeft wordt enorm uitgebreid.

Samenwerking uitgangspunt
Jacques Giesen (Theater aan het Vrijthof): Samenwerking op cultuurgebied is altijd al mn uitgangspunt geweest. Het Maastrichts Uitburo is een fantastisch resultaat waar we hopen een nieuw publiek te interesseren voor het Maastrichtse aanbod. Net als met onze voorstellingen willen we hiermee landelijk Maastricht als cultuurstad nog meer op de kaart zetten.

Ticketshop
In Maastricht hebben het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht sinds oktober 2004 hun samenwerking op kaartverkoopgebied geïntensiveerd en uitgebreid. Het is nadrukkelijk de bedoeling om dit voort te zetten en verder toegankelijk te maken voor derden. Op termijn behoort een geïntegreerde en centrale online-ticketshop tot de mogelijkheden.

Maastricht-Limburg-Euregio
Het Maastrichts Uitburo zorgt ervoor dat de stad Maastricht aansluiting vindt bij één van de belangrijkste landelijke initiatieven op het gebied van collectieve uitmarketing. Maar het is de bedoeling om ook buiten de landsgrenzen aansluiting te zoeken. De VVV Maastricht en het Theater aan het Vrijthof hebben hiervoor reeds de eerste stappen genomen.

Nederlands Uitburo
Het Nederlands Uitburo is een marketinginitiatief van het Amsterdams Uitburo, het Haags Uitburo, Stichting Rotterdam Festivals en Bureau Promotie Podiumkunsten en wordt ondersteund door het Ministerie van OC&W. Door het voeren van een landelijk uitgaansmerk onder de noemer Uitburo heeft de consument een complete, betrouwbare en herkenbare informatievoorziening over kunst en cultuur in de meest brede zin. Het Nederlands Uitburo zoekt samenwerking met lokale en regionale participanten zodat een effectief cultureel landelijk informatie- en marketingplatform voor de consument ontstaat.