PERSBERICHT - 2005-11-28
VVV in Limburgse hoofdstad begint 1 februari met eigen Uitburo
Maastricht sluit zich aan bij landelijke Uitburo's
In februari 2006 zal het Maastrichts Uitburo van start gaan als een
nieuw op te zetten onderdeel van de VVV Maastricht. Hiermee krijgt de
inwoner van de stad Maastricht een compleet overzicht van de
Maastrichtse vrijetijdsactiviteiten. Via het landelijk netwerk van
Uitburos kan de (potentiële) bezoeker van de stad Maastricht zich op
de hoogte stellen.
Naast de website www.maastrichtsuitburo.nl die gekoppeld wordt aan het
landelijke portal www.uitburo.nl wordt de huidige maandagenda van de
VVV Maastricht in een nieuwe vorm het belangrijkste medium van het
Maastrichts Uitburo.
Initiatief
Het Maastrichts Uitburo is een initiatief van de VVV Maastricht en het
Theater aan het Vrijthof met als doel de stedelijke samenwerking op
het gebied van vrijetijdsactiviteiten te bevorderen door collectieve
marketing en het optimaliseren en professionaliseren van de
communicatie en presentatie. Dit mede naar aanleiding van
onderzoeksbureau Berenschot dat in haar citymarketing onderzoek voor
Maastricht het volgende verwoord: De culturele instellingen van
Maastricht hebben tot nu toe niet veel opgehad met citymarketing. Toch
hebben zij veel te winnen met samenwerking en collectieve marketing.
Verder heeft de bestaande promotie in al haar diversiteit geen
landelijke uitstraling.
Perfect middel
Marcel Knols (VVV Maastricht): Het Uitburo is een perfect middel om de
samenwerking op het gebied van communicatie en marketing van de
vrijetijdsactiviteiten in Maastricht verder te optimaliseren. Het
bereik van al hetgeen Maastricht te bieden heeft wordt enorm
uitgebreid.
Samenwerking uitgangspunt
Jacques Giesen (Theater aan het Vrijthof): Samenwerking op
cultuurgebied is altijd al mn uitgangspunt geweest. Het Maastrichts
Uitburo is een fantastisch resultaat waar we hopen een nieuw publiek
te interesseren voor het Maastrichtse aanbod. Net als met onze
voorstellingen willen we hiermee landelijk Maastricht als cultuurstad
nog meer op de kaart zetten.
Ticketshop
In Maastricht hebben het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht
sinds oktober 2004 hun samenwerking op kaartverkoopgebied
geïntensiveerd en uitgebreid. Het is nadrukkelijk de bedoeling om dit
voort te zetten en verder toegankelijk te maken voor derden. Op
termijn behoort een geïntegreerde en centrale online-ticketshop tot de
mogelijkheden.
Maastricht-Limburg-Euregio
Het Maastrichts Uitburo zorgt ervoor dat de stad Maastricht
aansluiting vindt bij één van de belangrijkste landelijke initiatieven
op het gebied van collectieve uitmarketing. Maar het is de bedoeling
om ook buiten de landsgrenzen aansluiting te zoeken. De VVV Maastricht
en het Theater aan het Vrijthof hebben hiervoor reeds de eerste
stappen genomen.
Nederlands Uitburo
Het Nederlands Uitburo is een marketinginitiatief van het Amsterdams
Uitburo, het Haags Uitburo, Stichting Rotterdam Festivals en Bureau
Promotie Podiumkunsten en wordt ondersteund door het Ministerie van
OC&W. Door het voeren van een landelijk uitgaansmerk onder de noemer
Uitburo heeft de consument een complete, betrouwbare en herkenbare
informatievoorziening over kunst en cultuur in de meest brede zin. Het
Nederlands Uitburo zoekt samenwerking met lokale en regionale
participanten zodat een effectief cultureel landelijk informatie- en
marketingplatform voor de consument ontstaat.