Ingezonden persbericht
Gerda Oskam met voorkeursstemmen richting Utrechtse gemeenteraad!
"De meeste inwoners weten echt wel wie de laatste jaren de situatie van Vleuten-de Meern en Leidsche Rijn het meest succesvol onder de aandacht gebracht heeft van de Utrechtse politici. Ik ga ervan uit dat ik 3000 stemmen op basis daarvan kan halen", zo reageert Gerda Oskam op publicaties over de kandidaten uit Vleuten-de Meern en Leidsche Rijn van andere politieke partijen. Ze is er niet bang van geworden en vertrouwt erop dat ze voldoende stemmen zal halen om met voorkeur in de gemeenteraad te komen.
Ook de slechte landelijke peilingen van D66 doen haar niet veel: "lokale politiek is iets heel anders dan landelijke politiek. Soms ben ik het met het landelijk beleid van D66 eens, vaak ook niet. Voor mij zijn de uitgangspunten van de partij nog altijd het belangrijkst. V.w.b. milieu groen en links, economisch realistisch en dus ietwat rechts en vooral is D66 de partij bij uitstek die meer zeggenschap wil geven aan bewoners en ondernemers."
De afgelopen jaren was Oskam de dreigende kracht achter de acties voor een beter verkeersbeleid in dit gebied. Dit uitte zich onder meer in de actie "Verkeer Verkeerd De Meern" waarvoor binnen twee dagen 4000 handtekeningen werden opgehaald. Ook smeedde zij de brede coalitie van bewoners en andere groeperingen rondom de redding voor het Leidsche Rijn Park. Als voorzitter van de WijkRaad Vleuten-de Meern sloot zij een accoord met vrijwel alle bewonersgroeperingen in Vleuten-de Meern. En tenslotte bracht zij telkens weer de wens tot een status aparte van Vleuten-de Meern en Leidsche Rijn onder de bestuurlijke aandacht. "Dat blijft mijn voornaamste punt. Ik vind dat het gemeentelijk beleid hier in dit gebied veel beter kan. Ik heb ook ideeën hoe dat te bereiken. Via één wethouder voor zowel de ontwikkeling van Leidsche Rijn als voor het bestaande gebied Vleuten-de Meern. Met een heldere en vroegtijdige rol voor bewoners en ondernemers. Zodat overlast bij de Kleermakerslaan beter kan worden opgelost, de vrijwillige brandweer gewoon in stand kan blijven, er een oplossing komt over de ontsluiting van het groengebied Haarzuilens, Azotod gewoon blijven functioneren, evenals de Schakel en de Schalm en uiteindelijk zodat iedereen weer veilig over straat kan, waar dan ook in onze mooie dorpen."
Zullen Ad van Zoeren (B&G) en Arie van de Heuvel (PvdA) als even bekende Vleutenaar en Meernees (Oskam woont precies tussen de twee dorpen in, in het Leidsche Rijn Park op de Alendorperweg), niet veel stemmen wegtrekken bij Oskam? "Ik hoop dat zij ook veel stemmen krijgen. Hoe meer mensen van deze kant van het kanaal in de Utrechtse gemeenteraad, hoe beter. Ik heb wel mijn bedenkingen over de partijen waar ze voor gekozen hebben. B&G heeft echt niets bereikt de afgelopen jaren voor onze dorpen. En de PvdA is echt niet geïnteresseerd in Vleuten-de Meern of Leidsche Rijn. Weet je hoe vaak ze als partij over het kanaal zijn geweest? Precies één keer in meer dan 5 jaar!"
Oskam gaat met een eigen verkiezingsprogramma langs de deuren van mensen. Ook zullen binnenkort overal posters van haar te zien zijn. "Voor daadkracht in de gemeenteraad" en "Gerda Oskam geeft u een stem in de Utrechtse gemeenteraad"
---- --
D66 Vleuten - De Meern: voor daadkracht!
Stem op 7 maart:
Gerda Oskam
Alendorperweg 34
3451 GM Vleuten
030-2340157
www.gerdaoskam.com
lijst 8
Opgegroeid aan de Utrechtseweg in Vleuten, zie ik net als u de enorme fysieke en sociale veranderingen die plaatsvinden in onze dorpen. Waar we vroeger door prachtige natuur en lokale bedrijvigheid konden fietsen, nu is dit alles veranderd in één grote bouwput. Natuurlijk, mensen moeten kunnen wonen in een prettig huis in een veilige omgeving. Maar een stad in de grootte van Leeuwarden of Delft binnen 15 jaar uit de grond stampen rondom 3 oude dorpskernen, vergt een grote zorgvuldigheid, aandacht, begeleiding en afstemming. In mijn ervaring als voorzitter van de WijkRaad Vleuten-de Meern en bestuurslid van de Vrienden van het Leidsche Rijn Park heb ik, net als u, ervaren dat dit volstrekt onvoldoende het geval is bij de gemeente Utrecht. De annexatie draaien we niet meer terug, maar een betere besturing moet echt. De vele vrijwilligers in onze dorpen, de vele bewoners- en ondernemersorganisaties, allemaal hebben ze ervaring en kwaliteiten die een overheid veel beter zou kunnen benutten. Ik heb het zelf gemerkt via de coördinatie van grote acties als Verkeer Verkeerd De Meern (de handtekeningenactie met 4000 handtekeningen in 2 dagen tegen wéér een niet in overleg genomen verkeersbesluit van de gemeente) en voor het Leidsche Rijn Park. Bij beide acties zijn we zeer succesvol geweest, ook doordat we in grote getale in bussen naar het stadhuis in Utrecht gingen. Aan die acties denk ik met plezier en voldoening aan terug. Maar het kost wel veel energie en het zou zoveel makkelijker kunnen: bewoners en ondernemers serieus nemen. Daarom wil ik richting gemeenteraad. Om daar uw stem beter door te laten klinken in de Utrechtse bureaucratie. Daar sta ik voor. Daarom hoop ik op uw stem op 7 maart!
Alles in Vleuten - De Meern is de laatste jaren in verandering. En in een razend tempo. Gemeente, ontwikkelaars en zeer zeker ook bewoners kunnen de ontwikkelingen amper bijbenen. Laat staan dat ze het idee geworteld is dat men nog invloed heeft op die zelfde ontwikkelingen. Grip op de ontwikkeling van plannen, op de uitvoering van die plannen, is dan ook voor de burger erg moeilijk. Zo wordt er soms plotsklaps bomen gerooid waar nog geen velvergunning voor was, fietsroutes afgesloten voor bouwverkeer waarvoor nog geen inspraakprocedure is geweest, enz.
Doelstelling van D66 is dat Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern beter wordt bestuurd dan nu het geval is. De achterliggende reden voor veel coördinatieproblemen is de opsplitsing tussen ontwikkeling en beheer van gebieden. Dat klinkt technisch, maar betekent eigenlijk dat een ambtenaar nu bijvoorbeeld alleen verantwoordelijk is voor het aanleggen van een nieuwe weg, maar niet voor de overlast die dat veroorzaakt op een andere, bestaande, weg waar vervolgens fietsers zich slingerend tussen het bouwverkeer en opengebroken plekken moeten banen op wegen die veelal geen afgescheiden fietspad kennen. Of dat een ambtenaar verantwoordelijk is voor het ophogen van het spoor, maar niet voor het vele zand dat daarvoor noodzakelijk is en overlast veroorzaakt voor omwonenden. Een betere besturing van Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern wil ook zeggen dat er ook een plan komt voor tijdelijke jongerenvoorzieningen op het moment dat nieuwe voorzieningen nog in aanbouw zijn. D66 is niet voor een deelraad of een nieuwe stapeling van overheidsorganen, maar wel voor het apart besturen van Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern met één verantwoordelijke wethouder, die samen met bewoners(organisaties) en ondernemers(organisaties) het leven in een bouwput veilig en leefbaar moet maken en houden. Door zo'n status aparte krijgt de burger dan zelf zeggenschap over de positie van bushaltes, de bereikbaarheid van winkels en scholen, enz. Via de participatiematrix van D66 worden bewoners al in vroeg stadium betrokken bij de plannen in de wijk. De participatiematrix beschrijft wie, wanneer en waar meepraat om in samenhang goede plannen te kunnen ontwikkelen.
Handhaven van de wet, maar ook beter preventief beleid
D66 zet de mens centraal, die veilig en prettig in de buurt moet kunnen wonen, werken en recreëren; die hun kinderen veilig naar een goede school willen laten gaan. Veiligheid is het uitgangspunt. Helaas is dat niet meer altijd het geval. De jongerenoverlast bij de Kleermakerslaan en bij de Veldhof moet stoppen. Dat vergt stricte handhaving van de wet (vandalisme is ook een wetsovertreding), maar aan de andere kant goed preventief beleid.
Status aparte voor Vleuten-de Meern/Leidsche Rijn
Het bouwen van een stad in de grootte van Leeuwarden of Delft in een bestaand gebied met oude dorpen en wegen, is een enorme opgave. Daar hoort een goede besturing, goede regie en goede coördinatie bij. D66 wil in ieder geval de komende jaren één wethouder die dit gebied onder zijn of haar beheer heeft en alle ambtenarendiensten en projectbureau's voor dit gebied aanstuurt.
Geen noodlokalen, maar goede scholen
D66 wil geen tijdelijke noodlokalen, maar goede, veilige en hele scholen. De huidige basisscholen moeten kunnen worden uitgebreid.
Veilige schoolroutes en Zandweg geknipt
De toename van verkeer, wegomleidingen en -opbrekingen mogen geen onveilige situaties opleveren en zeker niet voor scholieren. D66 is voor het structureel inzetten van verkeersregelaars bij gevaarlijke kruisingen en oversteekplaatsen. Voor de Zandweg, dè fietsroute voor veel scholieren, willen we een knip bij de kruising met de Europaweg, om zo de veiligheid van fietsers te kunnen garanderen.
Forumscholen en samenwerking met sportorganisaties
D66 juicht de ontwikkeling van forumscholen toe. De dure leegstand van zalen op bepaalde tijden kan in onze ogen voorkomen door een betere samenwerking tussen sportorganisaties en de scholen. Voor facilitymanagers zal er meer budget moeten komen. Ook zou soms een 'schoolagent' ingezet kunnen worden om de veiligheid in en rondom de forumscholen te garanderen..
Basisschool in Haarzuilens blijft bestaan
Hier kunnen we kort over zijn: ja, natuurlijk! En als gemeente zullen daar ook iets voor over moeten hebben.
Meer geld voor Muziekschool Nieuwe Vaart
D66 heeft steeds tegen bezuinigingen op deze belangrijke voorziening gestemd. Wij willen juist dat deze zeer gewaardeerde school optimaal gefaciliteerd wordt. Een directe samenwerking met De Schakel, zoals vroeger het geval was, is voor D66 een bijzonder logische.
Nieuw groen voor oud groen
Net als vele bewoners, betreurt ook D66 dat er zoveel groen verdwijnt voor woningbouw en wegaanleg, hoe noodzakelijk ook. Daarom is D66 ook een groot voorstander voor het ontwikkelen van de grote groene, ecologische recreatiegebieden als het Leidsche Rijn Park, Haarzuilens en de Haarrijnse Plas. D66 wil dan ook niet verder beknibbelen op de ruimte voor deze parken en plassen. Mede door de inzet van D66 is het gebied rondom de Enghwetering gevrijwaard van woningbouw. Samen met bewoners- en beheersorganisaties, zoals de Vrienden van het Leidsche Rijn Park en Landschapsbeheer Vleuten, wil D66 dat er goede, goed gecoördineerde en goed gefaciliteerde ontwikkeling, beheer, informatie en educatie kan plaatsvinden in de parken. In het groengebied Haarzuilens kan met de voormalige agrariërs in het gebied en bewonersorganisaties samengewerkt worden om een soort "boswachter"-pool te organiseren. En de Haarrijnse Plas? Dat blijft in de ogen
van D66 natuurlijk aan de ene kant een ecologische plas en aan de andere kant een recreatiegebied. En wel zo snel mogelijk!
Opknappen Mauritspark en Kloosterpark
D66 wil dat de komende 4 jaar deze parken 'een grote beurt' krijgen, zodat er door bewoners weer veilig en prettig gewandeld kan worden. En het spreekt vanzelf dat ook hier geen millimeter van af gaat!
Strijkviertel wordt niet gedempt!
De borreltafelplannen om Strijkviertel ooit te dempen, omdat het een onlogische plaats is voor een recreatiegebied en een logische plaats voor kantoren en/of industrie, zullen voor wat betreft D66 vooral dat blijven: borreltafelplannen.
Helihaven? Niet in ons gebied!
Vanwege onder meer geluidsvervuiling wil D66 geen helihaven in ons gebied. Niet in Terwijde en niet in Papendorp. Schone lucht, een prettig leefklimaat. Het is allemaal essentieel voor iedereen, ook aan deze kant van het kanaal.
Nedereindse Plas, wanneer is deze eindelijk schoon?
Ook al zou Leefbaar Utrecht wethouder van de Bergh daar wel willen zwemmen, anderen mogen het niet vanwege de verontreiniging. D66 wil dat iedereen hier vanaf zomer 2007 kan recreëren.
Rijnenburg: vóór 2018 in ieder geval geen woningbouw!
De weidse natuur van Rijnenburg vindt ook D66 prachtig. De enorme opgave die de gemeente zich stelt in Leidsche Rijn, maakt dat D66 niet ook een bouwput wil in deze polder. Liever zou D66 zien dat van dit gebied een mooi recreatiegebied zou worden gemaakt, waarop richting de Hollandse Ijssel heerlijk gefietst kan worden. Bovendien zou het een mooi tegenwicht bieden aan de luchtverontreiniging door knooppunt Oudenrijn.
Een begraafplaats moet er nu ècht komen!
D66 vindt het te gek voor woorden dat er nog altijd geen uitsluitsel is over een goede begraafplaats (zonder crematorium!) voor alle gezindten. Indien in 2006 het besluit voor een begraafplaats valt, kan die pas vanaf 2009 in gebruik genomen worden vanwege de noodzakelijke inklinking van de grond. Daarom moet dat besluit ook nog vóór de zomer van 2006 plaatsvinden.
Verkeer, van puinhoop naar coördinatie, participatie en meldpunt
Alle onveilige verkeerssituaties in het zwartboek voor verkeer dat D66 vanaf september 2005 heeft opgesteld, moeten per direct worden opgelost. Het eindplaatje van de nieuwe verkeerssituatie staat min of meer vast. Daar wordt ook naar toe gewerkt. Maar juist dat toewerken naar, levert de nodige problemen op. De fasering en gevolgen van woningbouw, van aanleg van nieuwe wegen, van de uitbreiding van het spoor, de toename van de bevolking, trekt een grote wissel op de bestaande wegen van zowel autoverkeer, fietsverkeer als voetgangers. D66 wil dit op twee manieren oplossen: preventief ter voorkoming van de onveilige en ongewenste situaties die zich de afgelopen jaren hebben voorgedaan. En anderzijds door een centraal meldpunt waarbij knelpunten binnen een week worden opgelost. Dat laatste spreekt eigenlijk voor zich, het eerste is wat ingewikkelder maar eigenlijk nòg noodzakelijker. D66 wenst al een tijd een soort 'verkeerskalender', waarin per weg wordt bekeken wat de gevolgen zijn van de fysieke veranderingen in het gebied. Die gevolgen kunnen dan worden gecoördineerd met bewoners- en andere organisaties. Dat was een groot succes bij de
taskforce verkeer De Meern die na het ophalen van 4000 handtekeningen werd ingesteld. D66 wil dit voortzetten, structureel.
Castellumlaan en Meerndijk, verkeersinfarct oplossen
D66 wil dat zo snel mogelijk de beloofde aftakking van de Castellumlaan richting de Langerakbaan wordt gerealiseerd. En dat de Oudenrijnse weg nu eens een goed berijdbare 4-baansweg wordt. De tweede aansluiting op de A12 kan niet langer wachten. D66 wil veel meer druk en spoed zetten achter de onderhandelingen met de gemeente Woerden om de aansluiting bij het tankstation Bijleveld uiterlijk voorjaar 2007 aangelegd te krijgen. Doorgaand verkeer naar de A12 kan dan worden omgeleid en weggehouden van de Castellumlaan en Meerndijk. Maar die wegen kunnen nu ook al anders worden ingericht en autoluw worden gemaakt. Dat dit de afgelopen collegeperiode niet is gebeurd, is bedroevend. Al jaren is het de bewoners beloofd. D66 zal die belofte nakomen. Samen met een nieuwe ontwikkeling van het centrumplan De Meern, zullen de Castellumlaan en Meerndijk een zodanig wegprofiel moeten krijgen dat doorgaand verkeer ontmoedigd wordt hier te rijden. Om naar de A12 te rijden zal men de alternatieve routes moeten kunnen nemen. Zo kunnen fietsers eindelijk weer eens veilig fietsen over deze centrale wegen.
Dorpsstraat: verkeersdruk verlichten
In het nieuwe centrumplan Vleuten en met de plannen voor de Verlengde Parkweg tussen de Parkweg en Vleuterweide, lijkt in de toekomst de verkeersdruk in de Dorpsstraat enigszins verlicht te worden. Maar volgens D66 kan er veel meer gebeuren. Zo kan bouwverkeer worden omgeleid bijvoorbeeld, een slimmer 1-richtingsverkeer beleid tussen de Dorpsstraat en Parkweg. Dat geldt overigens ook voor de Pastoor Ohllaan, waar 2-richtingsverkeer onveilig is voor de schoolgaande jeugd.
HOV in woonwijken Veldhuizen en Vleuterweide
D66 was en is voorstander van beter openbaar vervoer van en naar Utrecht. Maar dat moet dan wel veilig zijn! De aanbevelingen uit het auditrapport van Royal Haskonig dat door de WijkRaad Vleuten-de Meern is aangevraagd, moeten dan ook onverkort worden ingevoerd. En natuurlijk kunnen er geen taxi's scheuren over de HOV-banen. Daar is de rest van de wijk (scholen, muren, speelplekken en ouderenvoorzieningen) niet voor ingericht en leidt alleen maar tot nog meer onveilige situaties.
Betere ontsluiting Groengebied Haarzuilens
De mooie groengebieden in het gebied moeten natuurlijk wel bereikbaar zijn, zonder dat dit overlast betekent voor omwonenden en/of de natuurwaarde van het gebied verslechterd. De huidige plannen voor het groengebied Haarzuilens vanuit de provincie Utrecht, wijst D66 dan ook af. Zowel in de provincie als in de gemeente zullen we pleiten voor een goede samenwerking met bewoners- en natuurorganisaties om een juiste ontsluiting te kunnen ontwikkelen.
Azotod moet blijven!
D66 wilde al voor 2006 dat Azotod gewoon door zou kunnen gaan met hetgeen ze al jaren met succes deden: voor en door jongeren leuke dingen organiseren. Helaas werd dat door de meeste andere partijen in de gemeenteraad niet gedeeld. D66 wil ervoor zorgen dat wèl het geval is. Azotod moet dus blijven op de huidige plek en functionerend zoals voor de herindeling. Het nieuw te bouwen Cultuurhuis moet ook komen, maar op een andere plek, bijvoorbeeld bij het Prinses Amaliapark.
De Schakel: geen leegstand, maar optimaal gebruik!
Na vele jaren, is ook D66 blij dat nu eindelijk begonnen is met de nieuwbouw van de Schakel. Jammer is het alleen dat er geen goed plan van aanpak gemaakt kon worden zodat vele activiteiten in portocabins moeten plaatsvinden. En jammer is ook dat er door onenigheid over geld, slechts een
gedeelte van de Schakel gebruikt gaat worden door welwelzijnsorganisatie De Haar. D66 wil uiterlijk in de begroting van 2007 geregeld hebben dat de gehele Schakel optimaal gebruikt wordt, in samenwerking met andere organisaties.
Wijkwelzijnsorganisaties samenvoegen
De vele jongeren, ouderen en vrijwilligers die volop aan activiteiten meedoen, worden vaak gefaciliteerd door de wijkwelzijnsorganisatie de Haar (in Vleuten-de Meern) of Doenja (in Leidsche Rijn). In culturele zaken wordt wel regelmatig samengewerkt, in Cultuur 19, maar voor wat betreft cursussen, kinderopvang, dierentuinen, enz. is dat niet het geval. D66 vindt dat eigenlijk heel vreemd. Want jongeren fietsen net zo makkelijk naar Azotod vanuit Langerak als dat Tovedem optreedt in Paperdome. Door samenvoeging van de beide organisaties kan er maximaal gebruik gemaakt worden van mensen en middelen.
Geen Veemarkthallen op Haarrijn
D66 is tegen de komst van de Veemarkthallen naar de Haarrijnse Plas. Voor de recreatie, voor de veiligheid in de dorpen en voor de verkeersafwikkeling is dit gebied totaal niet geschikt voor grootschalige weekendevenementen en automarkten die door de Veemarkthallen worden georganiseerd.
Vrijwilligers: hoeksteen van de samenleving
In de dorpen wonen gelukkig nog steeds een groot aantal vrijwilligers die zich voor allerlei zaken inzetten. D66 waardeert deze inzet. Wij willen dan ook een betere materiële en immateriële ondersteuning van de vrijwilligers. Want vrijwilligers zijn de hoeksteen van de samenleving!
N.B. voor het gehele verkiezingsprogramma van D66 Utrecht, kijk op www.d66utrecht.nl
---- --