Socialistische Partij
80 km moet limiet zijn op provinciale wegen
28-01-2006 * De SP wil dat de provincie op de provinciale wegen die
vlak langs woonwijken leiden, een snelheidslimiet wordt vastgesteld
van 80 km. Dat is beter voor de luchtkwaliteit maar ook voor de
veiligheid. Maandag 30 januari dient de fractie een motie om dit te
bewerkstelligen.
Bij een recente evaluatie van de 80km-proeven bij de 4 grote steden
bleek dat door de snelheidslimiet de doorstroming nauwelijks slechter
werd. De SP is van mening dat alles in het werk gesteld moet worden om
de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren. Energiebeperking,
verplichte roetfilters en snelheidslimieten zijn daarvoor betere
middelen dan veel geld stoppen in windenergie. Langzamer rijden is
bovendien ook van invloed op de veiligheid. Omdat de provinciale wegen
op veel plaatsen vlak langs woonwijken liggen, is dat laatste geen
onbelangrijke factor. De maatregel past bovendien bij het papier- en
glasbakkenbeleid dat al jaren van kracht is. Een snelheidslimiet is
een milieusparende maatregel, die van dat beleid onderdeel zou moeten
uitmaken.
---
In het Noord-Hollands dagblad van vrijdag 27 januari 2006 stond:
SP: `Maximaal 80 op alle wegen in provincie'
Op alle Noord-Hollandse wegen waar nu een maximumsnelheid geldt van
honderd, moet de limiet terug naar tachtig. Met dit voorstel komt de
Socialistische Partij (SP) in provinciale staten van Noord-Holland.
Tijdens de statenvergadering, aanstaande maandag, wordt een motie
hierover ingediend.
Initiatiefnemer Bert Putters rekent op een politieke meerderheid zodat
deze maatregel snel ingevoerd kan worden.
Volgens de SP draagt structurele verlaging van de snelheid bij tot een
betere veiligheid en luchtkwaliteit. ,,Die is toch al niet zo best in
Nederland dus doe je ook nog iets positiefs voor het milieu'', licht
woordvoerder Bert Putters toe. ,,Je moet dit beslist niet beschouwen
als autootje pesten. Helemaal niet zelfs. Maar als je hiermee meerdere
vliegen in één klap kunt vangen, moet je dat ook snel doen. In
praktisch opzicht is dit plan vrij eenvoudig te realiseren. Je hoeft
alleen de borden langs de weg maar aan te passen.''
Experimenten rondom de grote steden wijzen volgens Putters uit dat het
wel degelijk werkt. De conclusie van de VerkeersInformatieDienst (VID)
dat 80-kilometerzones in veel gevallen juist langere files
veroorzaken, deelt Putters niet helemaal. ,,Om te beginnen, moet het
verkeer op veel plaatsen nog wennen aan de maatregel. Verder blijkt
dat de doorstroming gunstig wordt beïnvloed en dat het tijdverlies
uiterst gering is. En daar draait het in feite om. Want of je nu
honderd aanhoudt of tachtig, het maakt in tijd absoluut niet veel uit.
Dan kun je toch beter tachtig als maximumsnelheid introduceren als het
voor mens en milieu beter is.''
Gelijkmatige doorstroming is volgens Putters op elk traject van
cruciaal belang. In dat opzicht pleit de SP ook voor een verbetering
van de zogeheten groene golven. Dat zijn weggedeelten waar
verkeerslichten zodanig op elkaar zijn afgestemd dat er bij een
bepaalde snelheid een doorstromend effect van weggebruikers ontstaat.
Die opzet werkt volgens Putters niet overal optimaal. ,,Die groene
golven hebben op verschillende plaatsen een stop in de verschillende
verkeerslichtinstallaties. Dat is juist nadelig voor het milieu en ook
de doorstroming van het verkeer.''
Putters rekent op een politieke meerderheid. Hij baseert die aanname
op een motie van gelijke strekking die eerder in de gemeente Zaanstad
werd aangenomen. De SP heeft bij de motie een gedetailleerde lijst
gevoegd van alle provinciale wegen waar een maximum geldt van tachtig.
Het gaat om een tiental trajecten, in zowel de Noordkop,
West-Friesland als de IJmond en de Zaanstreek.