Afspraken tussen gehandicaptenzorg en politie
Utrecht, 30-01-2006 o Achttien organisaties in de gehandicaptenzorg in
de regio Utrecht, verenigd in de Vereniging Gehandicaptenzorg Utrecht
(VGU), en de Politie Utrecht ondertekenen op 30 januari een convenant
waarin zij afspraken maken tot samenwerking. De samenwerking moet
ertoe leiden dat snel de juiste informatie voorhanden is over mensen
met een beperking die hetzij als slachtoffer hetzij als dader met de
politie in contact komen. Op die manier krijgen zij snel de juiste
hulp of zorg.
Gezamenlijk willen de organisaties voorkomen dat mensen met een
beperking (lichamelijk, geestelijk en/of zintuiglijk) het slachtoffer
worden van een misdrijf. Immers, mensen met een beperking functioneren
steeds vaker zelfstandig in de maatschappij. Daarbij zoeken zij de
grenzen op van hun individuele mogelijkheden. Dit heeft tot gevolg dat
er vaker problemen ontstaan waarbij de politie betrokken is. Daarnaast
willen de verschillende organisaties samenwerken bij de opvang,
begeleiding en behandeling van mensen met een beperking die
slachtoffer of dader van crimineel gedrag zijn of overlast
veroorzaken. Voor de politie is het met name van belang dat zij snel
over de juiste informatie (contactpersoon en naam van begeleidende
instelling) beschikt van een slachtoffer of een verdachte met een
beperking.
Het convenant is tot stand gekomen naar aanleiding van een eerder
opgesteld protocol tussen VGU en Politie Utrecht over de omgang met
mensen met een beperking die seksueel misbruikt zijn. Deze
samenwerking bleek zo succesvol dat er behoefte ontstond om in meer
situaties tot afspraken te komen. Het nu ontstane convenant is een
basisdocument waarin afspraken zijn gemaakt over samenwerking,
veiligheid op instellingsterreinen, onderlinge communicatie en
evaluatie. Toekomstige protocollen en afspraken kunnen aan het
convenant toegevoegd worden.