Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Zoetermeer, 30 januari 2006

Hoofdrol voor swingende goudvissen in nieuwe publiekscampagne Inzameling lege batterijen vereist hogere versnelling

De inzameling van lege batterijen zal de komende jaren sterk moeten worden opgeschroefd. Dat is noodzakelijk door de aanstaande nieuwe Europese richtlijn voor batterijen. De lat komt een stuk hoger te liggen. In de komende tien jaar moeten in Nederland ongeveer 1,5 miljard batterijen worden ingezameld. Sinds 1992 leverden Nederlanders ruim 1 miljard batterijen in.

Om de inzameling van lege batterijen een krachtige impuls te geven, start de Stichting Batterijen (Stibat) maandag 30 januari een grootscheepse publiekscampagne. De campagne begint met de uitzending van een nieuw ontwikkelde tv-commercial die vier weken lang bij zowel de publieke als commerciële omroepen te zien zal zijn. Ook op de radio en in tijdschriften roept Stibat Nederlanders op lege batterijen in te leveren. De campagne wordt in de loop van het jaar diverse keren onder de aandacht van het publiek gebracht.

De tv-commercial die vanaf maandag te zien is, borduurt voort op de vorige 'campagnedrager', namelijk de hoelahoepende cavia. De commercial werd in 2004 door het publiek genomineerd voor de Gouden Loeki. De vorige campagne van Stibat bleek uiterst succesvol. De spontane bekendheid ervan steeg van 28% procent in 2003 tot 64% vorig jaar. De geholpen bekendheid nam ook sterk toe: 52% in 2003 tegen 84% in 2005. Na de hoelahoepende cavia spelen dit keer swingende goudvissen de hoofdrol in de commercial.

Het mechanisme om Nederlanders extra te motiveren lege batterijen in te leveren, blijft gehandhaafd: wie lege batterijen inlevert, maakt kans op het winnen van reischeques. Om hiervoor in aanmerking te komen, moeten 10 lege batterijen en een briefje met naam, adres en telefoonnummer in een zakje worden gedaan en worden ingeleverd bij één van de inleverpunten. Tot nu toe is elk jaar het aantal inzendingen verdubbeld: 198.567 in 2003, 417.252 in 2004 en 803.454 in 2005.

11.000 inleverpunten
Aanvankelijk vond inzameling van batterijen uitsluitend plaats via de gemeentelijke kca (klein chemisch afval)-structuur, zoals de gemeentedepots, milieustraten en de chemokar. Vanaf 1995 zorgt Stibat voor aanvullende inzameling via supermarkten, winkels met huishoudelijke en elektronische artikelen, speelgoed, foto- en telefoonapparatuur en bouwmarkten. Ook is een inzamelproject voor basisscholen opgezet. Om het de consument nog gemakkelijker te maken, gaat Stibat de komende jaren voor nog meer inleverpunten zorgen.

Opbrengst recycling
Alle ingezamelde batterijen gaan naar het landelijke sorteercentrum van Stibat, waar ze naar type en chemische samenstelling worden gesorteerd. Voor de milieuvriendelijke recycling van de batterijen maakt Stibat gebruik van gespecialiseerde bedrijven in West-Europa. Hierbij staat hergebruik van de metalen in batterijen voorop. De batterijen die sinds 1992 werden ingezameld hebben een gezamenlijk gewicht van ruim 25 miljoen kilogram. Na recycling leverde dat meer dan13 miljoen kilogram bruikbare metalen op. Nog veel batterijen in huis
Hoewel de meeste Nederlanders de beste bedoelingen hebben om hun lege batterijen in te leveren, komt dat er vaak toch niet van. Uit onderzoek blijkt dat in elk huishouden gemiddeld twaalf lege batterijen rondzwerven. Niet iedereen is zich daarvan bewust. Via de nieuwe publiekscampagne en een uitbreiding van het aantal inleverpunten wil Stibat consumenten ertoe aanzetten rondzwervende lege batterijen aan te bieden voor recycling. Informatie is te vinden op de website van Stibat: www.legebatterijen.nl.

Voor nadere informatie, kunt u contact opnemen met: Stichting Batterijen (Stibat)
Frans de Buck / marketing manager
T. 079 363 2993 / 06-29037947
E. frans.de.buck@stibat.nl


---- --