Vrije Universiteit Amsterdam

Persbericht

Innovatie in het hoger onderwijs: werkt het en waarom?

Marijk van der Wende benoemd tot hoogleraar Onderwijskunde

Innovatie is een toverwoord, ook in het hoger onderwijs. Maar hoe effectief zijn die innovaties? En waarop baseren instellingen hun keuze voor bijvoorbeeld nieuwe onderwijsmodellen? Prof. dr. Marijk van der Wende (45) wordt per 1 februari benoemd tot hoogleraar Onderwijskunde bij het Onderwijscentrum van de Vrije Universiteit. Haar leeropdracht betreft de innovatie van het hoger onderwijs. Naast haar onderzoekstaken gaat ze zich bezighouden met de VU-Windesheim-brede institutionele ontwikkeling op het terrein van "diversiteit en excellentie". Van der Wende blijft tevens als deeltijdhoogleraar verbonden aan het Centre for Higher Education Policy Studies (CHEPS) van de Universiteit Twente.

Van der Wendes leeropdracht richt zich op het ontwikkelen van een evidence based approach van innovatie in het hoger onderwijs. Ze gaat wetenschappelijke kennis omtrent de effectiviteit (zowel wat betreft proces als product) van innovaties in het hoger onderwijs ontwikkelen en die kennis verbinden met de beleidsontwikkeling en besluitvorming inzake innovaties. Binnen de institutionele context spelen hierbij de functies van institutional research & development een belangrijke rol. Instellingen beschikken over een schat aan gegevens over bijvoorbeeld instroom, doorstroom en uitstroom van studenten. Hoe kunnen we die gegevens optimaal benutten voor beleid?

Binnen de VU/Windesheim richten de innovaties zich op leerwegen die aansluiten bij de diverser wordende studentenpopulatie (allochtone studenten, doorstromers uit het hbo, buitenlandse studenten) en de behoefte om meer excellentie te ontwikkelen. Bijvoorbeeld in honours tracks, academische plusprogramma's voor getalenteerde studenten.

Van der Wende begon haar carrière in 1980 in het basisonderwijs en studeerde onderwijskunde aan de UvA. Na een aantal jaren van studie en werk in Frankrijk, werkte ze vanaf 1992 als coördinator onderzoek en training bij de NUFFIC. In 1996 promoveerde ze aan de Universiteit Utrecht op het onderwerp "Internationalising the Curriculum in Dutch Higher Education: an International Comparative Perspective." Van der Wende is sinds 1998 werkzaam bij CHEPS en was in 2001 visiting fellow bij de University of California in Berkeley (USA).

Van der Wende is voorzitter van de Governing Board van het Programme on Institutional Management in Higher Education (IMHE) van de OECD, Lid van de Vlaamse Erkenningscommissie, Lid van het Platformbestuur ICT&Onderwijs / SURF en van verschillende nationale en internationale advies- en redactiecommissies.