Scholen kiezen internetvoorziening vooral op prijs

Stichting ict op school

Tweederde van de scholen in het primair en voortgezet onderwijs ziet geen reden om van provider te wisselen bij de eerstvolgende gelegenheid. Zij zijn tevreden over de dienstverlening van hun huidige internetaanbieders. Er is wel behoefte aan meer informatie over internettoepassingen. Dit blijkt uit het onderzoek dat TNS NIPO uitvoerde voor ISPwijzer van Stichting Ict op School.

Ruim 850 scholen en bijna 70 samenwerkingsverbanden uit het primair en voortgezet onderwijs werden in november en december 2005 gevraagd naar hun internetaanbieder en internetvoorzieningen. ISPwijzer liet soortgelijk onderzoek ook eind 2003 en 2004 uitvoeren.

Prijs belangrijk
Tweederde van de scholen in het primair en voortgezet onderwijs ziet geen reden om van provider te wisselen bij de eerstvolgende gelegenheid. Zij zijn tevreden over de dienstverlening van hun huidige internetaanbieder. Als reden om wel te willen wisselen geven scholen ontevredenheid over de tariefstructuur en het kwaliteitsniveau. Een kwart van de respondenten die willen wisselen zegt te gaan kiezen voor glasvezel. Medio 2007 lopen de meeste contracten van de scholen met de providers af. 44 Procent van het voortgezet onderwijs en elf procent van de scholen in het primair onderwijs maakt op dit moment ook gebruik van de diensten van een tweede ISP. ADSL is het meest voorkomende type internetverbinding.

De prijs is voor 71 procent het belangrijkste argument om voor een internetaanbieder te kiezen. Ruim driekwart van de scholen maakt dan ook gebruik van het gratis internet aanbod van KPN en XS4ALL. Daarnaast hebben veel, vaak regionale aanbieders een klein marktaandeel. Het is onbekend hoe scholen zouden kiezen als het aanbod niet meer gratis is.

Grote interesse internettoepassingen
Scholen zeggen behoefte te hebben aan informatie over internetvoorzieningen en diverse internettoepassingen, als online leerlingvolgsystemen en elektronische leeromgevingen. Hun kennis van de (hiervoor benodigde) bandbreedte is echter beperkt. Meer dan de helft van de respondenten kent namelijk de snelheid van de eigen internetverbinding niet.

In het primair onderwijs maken de scholen (vaker dan in het voortgezet onderwijs) gebruik van e-mail voor zowel docenten en directie als voor leerlingen. Ook website hosting, beveiliging en spamcontrol wordt veel gebruikt.

Kwaliteitsregeling internetdiensten
De Kwaliteitsregeling Internetdiensten voor het Onderwijs (KRID), een initiatief van Stichting Ict op School, is bekend bij 88 procent van de samenwerkingsverbanden. Internetaanbieders die bij deze regeling zijn aangesloten moeten aan bepaalde kwaliteitcriteria voldoen. Met name de samenwerkingsverbanden vinden de KRID erg belangrijk bij hun ISP selectie.

Kwaliteit internetdiensten
Ook in opdracht van ISPwijzer testte iPing Research bij 35 scholen de internetdiensten op kwaliteit en prestaties. Tweederde van deze scholen blijkt een kwalitatief zeer goede verbinding te hebben en een vijfde heeft een goede verbinding. Ook de websites werden als goed tot zeer goed getest.

ISPwijzer is een onafhankelijk platform en informatiepunt voor scholen en instellingen voor primair onderwijs (PO), voortgezet onderwijs (VO), beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (BVE) en landbouwonderwijs (LO). www.ISPwijzer.nl adviseert en ondersteunt scholen bij het selecteren, inkopen, gebruiken en beheren van internetvoorzieningen. Ook kunnen scholen op de website ervaringen delen met andere scholen en samenwerkingsverbanden. ISPwijzer is een programma van de Stichting Ict op School.

Meer informatie (voor de redactie