Gemeente Beverwijk


26-01-2006 Volgende grote stap project Vitale Stad

Het college van B&W heeft met Hopman Interheem Groep BV, Meijer Projectontwikkelingsmaatschappij B.V. / van Lith Beheer B.V. en Lokhorst B.V. een ontwikkelovereenkomst opgesteld voor de uitvoering van de plannen op het Meerplein/St. Agathaplein. De ondertekening van de overeenkomst vindt plaats nadat de gemeenteraad zich over de overeenkomst heeft uitgesproken.

Het opstellen van de overeenkomst voor het ontwikkelen van het Meerplein markeert weer een grote sprong in het project 'Beverwijk Vitale Stad'. Onder deze noemer vallen onder meer de ontwikkelingen in het stationsgebied, op Meerplein/St. Agathaplein en bij de Wijkerbaan.

Geen concessies
Op 4 april 2005 is door stedenbouwkundige Khandekar in de raadscommissie Projecten een ambitieus plan gepresenteerd. De in het plan opgenomen bijzondere objecten, zoals bijvoorbeeld de "Spaanse trappen" tegenover de Viaductweg, het aanzicht van de "kade" langs de Wijckermolen en de koepels op de centrale appartementengebouwen worden hiermee de beeldbepalende elementen in de nieuwe binnenstad. Dit betekent een belangrijk kwaliteitsimpuls voor de binnenstad. In de onderhandelingen met de partijen zijn geen concessies gedaan aan de kwaliteit.

Het plangebied
In de overeenkomst zijn de exacte plangrenzen nader geformuleerd. Het plangebied betreft naast het gehele Meerplein en het toekomstige St. Agathaplein nu ook de locatie Nagel op de hoek Meerstraat - Nieuwstraat. Op het Meerplein/ St. Agathaplein komen 154 woningen en 4000 m2 detailhandel en 2500 m2 leisure (op recreatie en vrije tijd gerichte ontwikkelingen). Daarnaast biedt het plan 800 m2 horeca. Op de locatie Nagel komen 15 appartementen en herontwikkeling van 1250 m2 winkeloppervlakte. Er komt een grote parkeerkelder met maar liefst 800 parkeerplaatsen.

Er zijn wel een paar wijzigingen in het ontwerp. De entree voor auto's van de parkeerkelder was eerst aan de rotonde (Viaductweg - Wijckermolen). Om verkeerstechnische redenen komen de in- en uitgang aan de Bootsmanszij en niet vanaf de rotonde. Hierdoor wordt voorkomen dat eventuele wachtrijen de verkeersafwikkeling op de rotonde hindert. De horeca wordt vanwege de bezonning meer gesitueerd bij het St. Agathaplein en de supermarkt wordt bij de Bootsmanszij in het complex opgenomen.

Financieel haalbaar
In de overeenkomst staat ook dat het plan financiële haalbaar is. De ontwikkelaar ontwikkelt het plan voor eigen rekening en risico en vergoedt de historische en toekomstige kosten die de gemeente maakte. De gemeente koopt de parkeerplaatsen voor een afgesproken prijs en exploiteert de parkeerkelder. De gemeentelijke parkeerexploitatie is daarbij sluitend bij een parkeertarief van ¤ 1,15 per uur met ingang van 2009. Dit tarief is bij de geboden kwaliteit (veel plaatsen midden in het centrum in een ruime en lichte parkeergarage) concurrerend in het gebied Alkmaar, Zaanstad, Haarlem.

Vervolg
Het komende jaar werken beide partijen aan een definitief plan. Binnen één jaar moet het plan zover zijn dat op 24 januari 2007 de definitieve realisatieovereenkomst kan worden gesloten. De daadwerkelijke bouw kan dan medio 2007 starten.
Door de ontwikkelovereenkomst met de gemeente kan de ontwikkelaar contractuele afspraken gaan maken met gegadigden voor de detailhandel, leisure en horeca.