60% internetconsumenten niet bekend met online betalingssysteem iDeal
Twijfels over veiligheid iDealAMERSFOORT, 20060127 -- Amsterdam, 27 januari 2006 - Het grote succes van iDeal blijft vooralsnog uit. Slechts 15% van de internetconsumenten is bekend met het online betalingssysteem iDeal dat in oktober 2005 is geïntroduceerd. 25% van de ondervraagden heeft er wel eens iets over gehoord, maar heeft geen idee hoe het werkt. Ruim 60% van de ondervraagden geeft aan nog nooit van iDeal te hebben gehoord. Dit blijkt uit een onderzoek dat is gedaan door internetwinkel Kortingswinkel.nl onder 512 internetconsumenten.
Volgens Edzard Gelderman, directeur Kortingswinkel.nl, zijn de resultaten teleurstellend te noemen. "De banken die het nieuwe betalingssysteem gezamenlijk hebben geïntroduceerd blijven achter bij de promotie ervan. Dit is opvallend omdat het ook een manier is om het goedkopere internetbankieren te promoten. Daarnaast is een betere naamsbekendheid van iDeal natuurlijk ook goed voor de gehele online sector."
Een groot aantal van de ondervraagde internetconsumenten is van mening van te voren onvoldoende te zijn ingelicht over de komst van het nieuwe online betalingssysteem. Slechts 10% geeft aan goed geïnformeerd te zijn tegenover ruim 76% dat aangeeft hier helemaal niet over te zijn geïnformeerd. Opvallend is ook dat het kleine percentage mensen dat wel op de hoogte is gebracht van iDeal dit vooral via een andere bron heeft vernomen dan de bank. Over de hele linie heeft 75% van de ondervraagden niets gemerkt van promotie door de banken. De Postbank komt er in het onderzoek relatief gezien nog het beste af qua informatievoorziening richting de consument gevolgd door de Rabobank en de ABN Amro Bank. Het merendeel geeft aan te zijn geïnformeerd via internet in het algemeen (55%) en door de internetwinkels waarbij ze regelmatig winkelen (20%).
Twijfels over veiligheid iDeal
Dit onderzoek en ook andere onderzoeken wijzen uit dat veel consumenten online winkelen nog vermijden, omdat men het online betalen niet vertrouwt. Slechts 11% van de internetconsumenten denkt dat het betalen via iDeal veiliger is dan andere betaalmethodes. 45% is het er deels mee eens dat iDeal veiliger is, terwijl ruim 40% denkt dat iDeal niet veiliger is dan andere betaalmethodes.
Gelderman: "Via onze telefonische klantenservice informeren we onze bezoekers constant over iDeal. Het gaat dan vaak om een eerste kennismaking, men heeft geen idee wat het is of hoe het werkt. Als financiële autoriteit dienen juist de banken een voortrekkersrol te spelen in het promoten van het veilige iDeal-systeem. Ze zijn nu veel te afwachtend. Dat is Jammer, want het is een erg goed systeem."
Geen verband tussen toename internetaankopen en komst iDeal
Bijna 40% van de ondervraagden geeft aan de komende 6 maanden naar verwachting meer aankopen te zullen doen via internet. Gelderman: "Met deze forse verwachte toename zit internetwinkelen nog steeds in de lift. Echter, dat door de komst van iDeal internetconsumenten hogere bedragen per product zullen uitgeven wordt vooralsnog niet bevestigd door het onderzoek." Ook verwacht het merendeel (65%) van de respondenten de komende 6 maanden niet meer online aankopen te doen vanwege iDeal.
Over Kortingswinkel.nl
Kortingswinkel.nl, de grootste aanbiedingensite van Nederland, werd in 2000 opgericht en heeft sindsdien een constante groei doorgemaakt. Kortingswinkel.nl koopt vooral goederen in, die tegen zeer scherpe prijzen aan de consument worden aangeboden. Tevens verstrekt men diverse kortingsbonnen die consumenten zelf kunnen uitprinten of digitaal kunnen inwisselen.
Ingezonden persbericht