ACN vraagt om administratieve lastenverlichting NCTS
Acn
De recente invoering van het Transit Guarantee Management System (GMS) in het NCTS
bedreigt de concurrentiepositie van de luchthaven Schiphol doordat de Europese landen
verschillend omgaan met de forfaitaire bedragen. Air Cargo Netherlands (ACN) heeft daarom
aan de Belastingdienst verzocht om meer eenduidigheid te bewerkstelligen in de toepassing
van de communautaire bepalingen inzake de zekerheidstelling bij het communautair
douanevervoer.
Aangevers krijgen bovendien pas bij ontvangst van het bericht beëindiging
douanevervoer inzicht in de bijboeking in Transit, terwijl het referentiebedrag meteen na
de melding van de aankomst van de goederen alweer beschikbaar is. ACN heeft daarom ook
gevraagd om een nieuw bericht waarmee het NCTS de aankomstmelding aan de aangever
doormeldt.
Een andere wens van ACN en de bij deze brancheorganisatie aangesloten bedrijven is een
verdere matiging van de zekerheid bij niet-fraudegevoelige goederen. Een hoge borg is
niet nodig gezien de veel snellere zuivering en gemakkelijkere controle met het nieuwe
systeem.
Een laatste zorgpunt zijn de wachttijden die het NCTS veroorzaakt bij groupagegoederen. De
plicht om op de afleverlocatie eerst de aankomst van de zending te moeten melden en
vervolgens te moeten wachten op een bericht uit het systeem, vertraagt de logistiek en
leidt tot concurrentievervalsing met koeriersbedrijven die niet hoeven te wachten op dit
bericht.
Noot voor de pers,