ACN vraagt om administratieve lastenverlichting NCTS

Acn

De recente invoering van het Transit Guarantee Management System (GMS) in het NCTS bedreigt de concurrentiepositie van de luchthaven Schiphol doordat de Europese landen verschillend omgaan met de forfaitaire bedragen. Air Cargo Netherlands (ACN) heeft daarom aan de Belastingdienst verzocht om meer eenduidigheid te bewerkstelligen in de toepassing van de communautaire bepalingen inzake de zekerheidstelling bij het communautair douanevervoer.

Aangevers krijgen bovendien pas bij ontvangst van het bericht beëindiging douanevervoer inzicht in de bijboeking in Transit, terwijl het referentiebedrag meteen na de melding van de aankomst van de goederen alweer beschikbaar is. ACN heeft daarom ook gevraagd om een nieuw bericht waarmee het NCTS de aankomstmelding aan de aangever doormeldt.

Een andere wens van ACN en de bij deze brancheorganisatie aangesloten bedrijven is een verdere matiging van de zekerheid bij niet-fraudegevoelige goederen. Een hoge borg is niet nodig gezien de veel snellere zuivering en gemakkelijkere controle met het nieuwe systeem.

Een laatste zorgpunt zijn de wachttijden die het NCTS veroorzaakt bij groupagegoederen. De plicht om op de afleverlocatie eerst de aankomst van de zending te moeten melden en vervolgens te moeten wachten op een bericht uit het systeem, vertraagt de logistiek en leidt tot concurrentievervalsing met koeriersbedrijven die niet hoeven te wachten op dit bericht.

Noot voor de pers,