Federale regering Belgie
Gelijkheid mannen en vrouwen
(2006-01-27)
Persbericht van de Ministerraad
Voorontwerp van wet 'gender mainstreaming': de gelijkheid vrouwen /
mannen waarborgen in elke fase
De Ministerraad keurde een voorontwerp van wet goed, tot wijziging van
de wet van 6 maart 1996 strekkende tot controle op de toepassing van
de resoluties van de Wereldvrouwenconferentie die van 4 tot 14
september 1995 in Peking heeft plaatsgehad. Het voorontwerp is een
initiatief van de heer Christian Dupont, Minister van Gelijke Kansen.
De vandaag goedgekeurde tekst bekrachtigt voor het eerst het principe
van 'gender mainstreaming', of de evaluatie van de beleidslijnen
inzake gelijkheid tussen vrouwen en mannen. Het 'gendervraagstuk'
dient vanaf nu in rekening te worden genomen in het volledige proces
van beslissing tot uitvoering.
Alle maatregelen en alle acties van de Regering zullen voortaan worden
geëvalueerd vooraleer te worden uitgevoerd om de impact te bestuderen
die ze dreigen te hebben op de gelijkheid tussen vrouwen en mannen en
om eventuele nadelige effecten te vermijden of te corrigeren.
België is één van de eerste landen in de wereld dat een zo diepgaande
wetgeving ter zake goedkeurt, aangezien het voortaan de genderdimensie
integreert in alle besluitvormingsniveaus: van de uitwerking van de
beleidslijnen, over de begrotingsvoorbereiding, tot de opstelling van
statistieken.
Concreet bepaalt het voorontwerp :
1) de 'gender mainstreaming' van de maatregelen / acties die worden
genomen door de Regering: voor elk wetgevend en reglementair project
zal er een evaluatieverslag moeten worden opgesteld om de impact te
meten van het project op de respectievelijke situatie van vrouwen en
mannen.
Deze maatregel is essentieel, want hij bekrachtigt het principe van
'gender mainstreaming' bij de goedkeuring van elke maatregel. Op
termijn bestaat de doelstelling erin bij iedere
beleidsverantwoordelijke de reflex te creëren om de impact te voorzien
die elk project zou kunnen hebben op de gelijkheid mannen-vrouwen.
De voorwaarden voor de uitvoering van dit impactverslag zullen moeten
worden bepaald om onnodige administratieve overlast te vermijden. Er
zal meer bepaald moeten worden geëvalueerd of een dergelijk verslag
noodzakelijk is voor elke reglementering.
2) de 'gender mainstreaming' van het budget : bij elk ontwerp van
algemene uitgavenbegroting zal een gendernota moeten worden gevoegd,
die voor elk departement de kredieten uiteenzet die worden toegekend
aan de acties voor de gelijkheid tussen mannen en vrouwen.
3) de 'gender mainstreaming' van de statistieken : de
overheidsdiensten zullen erop moeten toezien dat alle ter zake
revelante statistieken die ze in hun actiedomein produceren,
verzamelen en bestellen, worden opgesplitst naar sekse en dat er
genderindicatoren worden opgesteld.
Op termijn zou deze maatregel het mogelijk moeten maken de verschillen
tussen mannen en vrouwen op het vlak van loon, huisvesting,
gezondheidszorg, enz. te kennen en te bestuderen. Dit is natuurlijk de
voorwaarde om betrouwbare indicatoren te kunnen ontwikkelen die het
mogelijk zullen maken de vooruitgang te meten en om te beantwoorden
aan de engagementen op niveau van de Europese Unie.
4) Fixeren van de strategische doelstellingen bijdragend tot de
gelijkheid van mannen en vrouwen in de beleidsverklaring en de
algemene beleidsnota's van elke minister: bij het begin van de
legislatuur, zal de Regering haar doelstellingen in de materie
vastleggen in de verklaring aan het parlement, en elke minister zal
deze opnemen in hun algemene beleidsnota. Deze doelstellingen zullen
vervoegd worden door indicatoren die het mogelijk maken de realisatie
ervan te meten.
5) de verbetering van het verslaggevingssysteem voor het parlement,
waarin de wet voorziet krachtens de internationale verplichtingen:
veeleer dan te voorzien in een jaarlijks in te dienen document zonder
specifieke inhoud, wordt voorgesteld rekening te houden met het
legislatuurritme: na de verbintenissen die voortvloeien uit de
regeringsvorming wordt in een eerste verslag halverwege de legislatuur
een synthese van de acties gemaakt en worden de doelstellingen opnieuw
geüpdatet. Een verslag aan het einde van de legislatuur zal een echte
balans opmaken van de acties die tijdens deze periode werden gevoerd.
De tekst bepaalt ook dat de genderdimensie moet worden opgenomen in de
beheersplannen, beheerscontracten en in alle andere instrumenten voor
de beleidsplanning van alle overheidsdiensten.
Ten slotte heeft het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en
mannen de opdracht om het integratieproces van de genderdimensie in
het openbaar beleid, de maatregelen en de acties te begeleiden en te
steunen.