Gemeente Dordrecht
---
Dordtse binnenstad blijft in de lift
Jaarlijkse monitoring van de binnenstad
Marc van Wijnen
De integrale werkwijze aan de kwaliteit van de binnenstad is
succesvol. Dat blijkt uit de recent verschenen Monitor Binnenstad. Er
is gewerkt vanuit een soort BV, waarin de gemeente participeert samen
met de winkeliers, horecaondernemers en andere ondernemers in de
binnenstad. Er is gewerkt vanuit de overtuiging dat er een
kwalitatieve basis moet zijn, goede aantrekkelijke voorzieningen en
inzetten op de uniciteit als Hollands oudste stad.
Uit de Monitor Binnenstad blijkt dat het winkelaanbod, afgemeten aan
het inwonertal, relatief groot is. Het winkelaanbod is ook relatief
kleinschalig, één van de charmes van de binnenstad. De aanpak van en
de vernieuwingen in de binnenstad werpen duidelijk hun vruchten af en
oogsten veel waardering en erkenning. De Dordtse binnenstad is twee
keer genomineerd als beste binnenstad. Uit de monitor komen positieve
ontwikkelingen naar voren, zoals een toename van het aantal winkelende
Dordtenaren met 33 %. Een toename van het aantal winkelende bezoekers
vanuit de regio van 21% naar 34%.
Opvallend
Wat opvalt is het feit dat 30% van de winkelbezoekers van buiten de
regio, Dordrecht voor het eerst bezoekt. De populariteit van Dordrecht
groeit dus nog steeds. Volgens de Passantenenquête 2004 daalt het
bezoek uit de regio iets. Kennelijk zijn de bewoners in de regio
kritischer dan bezoekers van buiten de regio (dat groeit van 11% naar
16%).
Verdere vernieuwing en modernisering van de binnenstad zijn absoluut
noodzakelijk om de koopkrachtbinding te vergroten. Projecten als
Achterom/Bagijnhof met bijvoorbeeld een Mediamarkt of de
Drievriendenhof met Zara zijn in dit verband cruciaal.
Veel meer Dordtenaren en regiobewoners dan vijf jaar geleden vinden
dat Dordrecht een aantrekkelijke binnenstad heeft, waar veel leuke
winkels, terrassen en leuke evenementen zijn. Ook Nederlanders van
buiten de regio vinden nu dat Dordrecht een fraaie oude binnenstad
heeft met veel bezienswaardigheden, waar je leuke stadswandelingen
kunt maken, gezellig kunt winkelen en waar leuke evenementen zijn.
Wat opvalt is het forse percentage (20%) bezoekers dat met de Waterbus
naar de binnenstad komt.
Dordrecht moet, naast de musea en Grote Kerk, zorgen voor andere
permanente trekkers. Het avondgebruik van de stad en
verblijfsaccommodaties zijn daarbij belangrijke aandachtspunten.
Niet alle straten (m.n. de Couleur Locale) profiteren tot nu
toe evenredig van het toegenomen bezoek. Omdat ze tegelijkertijd onze
kracht zijn, verdienen ze aandacht; investeren in nieuwe
formules, ingrijpen op plaatsen die door vertrekkende ondernemers
afbreuk doen aan de beleving van de binnenstad.
"De binnenstad kreeg de afgelopen jaren forse impulsen. De resultaten
laten zien dat die investeringen noodzakelijk waren. We zien ook, dat
er op tal van plaatsen nog verder ontwikkeld moet worden. Als we nu
niet doorpakken zakt Dordrecht terug in de achterhoede. Dat zou slecht
zijn voor de economie van de stad. We moeten nu verder doorpakken op
de ingezette koers", aldus wethouder Cok Sas.
Redactie
Hanneke van Asdonck
Communicatie
telefoon 078 - 639 62 36
Informatie
Marco Westland
Programmamanager binnenstad
telefoon 078 - 639 69 80