Gemeente Dordrecht


---

Dordtse binnenstad blijft in de lift

Jaarlijkse monitoring van de binnenstad

Marc van Wijnen

De integrale werkwijze aan de kwaliteit van de binnenstad is succesvol. Dat blijkt uit de recent verschenen Monitor Binnenstad. Er is gewerkt vanuit een soort BV, waarin de gemeente participeert samen met de winkeliers, horecaondernemers en andere ondernemers in de binnenstad. Er is gewerkt vanuit de overtuiging dat er een kwalitatieve basis moet zijn, goede aantrekkelijke voorzieningen en inzetten op de uniciteit als Hollands oudste stad. Uit de Monitor Binnenstad blijkt dat het winkelaanbod, afgemeten aan het inwonertal, relatief groot is. Het winkelaanbod is ook relatief kleinschalig, één van de charmes van de binnenstad. De aanpak van en de vernieuwingen in de binnenstad werpen duidelijk hun vruchten af en oogsten veel waardering en erkenning. De Dordtse binnenstad is twee keer genomineerd als beste binnenstad. Uit de monitor komen positieve ontwikkelingen naar voren, zoals een toename van het aantal winkelende Dordtenaren met 33 %. Een toename van het aantal winkelende bezoekers vanuit de regio van 21% naar 34%.

Opvallend

Wat opvalt is het feit dat 30% van de winkelbezoekers van buiten de regio, Dordrecht voor het eerst bezoekt. De populariteit van Dordrecht groeit dus nog steeds. Volgens de Passantenenquête 2004 daalt het bezoek uit de regio iets. Kennelijk zijn de bewoners in de regio kritischer dan bezoekers van buiten de regio (dat groeit van 11% naar 16%).

Verdere vernieuwing en modernisering van de binnenstad zijn absoluut noodzakelijk om de koopkrachtbinding te vergroten. Projecten als Achterom/Bagijnhof met bijvoorbeeld een Mediamarkt of de Drievriendenhof met Zara zijn in dit verband cruciaal.

Veel meer Dordtenaren en regiobewoners dan vijf jaar geleden vinden dat Dordrecht een aantrekkelijke binnenstad heeft, waar veel leuke winkels, terrassen en leuke evenementen zijn. Ook Nederlanders van buiten de regio vinden nu dat Dordrecht een fraaie oude binnenstad heeft met veel bezienswaardigheden, waar je leuke stadswandelingen kunt maken, gezellig kunt winkelen en waar leuke evenementen zijn. Wat opvalt is het forse percentage (20%) bezoekers dat met de Waterbus naar de binnenstad komt.

Dordrecht moet, naast de musea en Grote Kerk, zorgen voor andere permanente trekkers. Het avondgebruik van de stad en verblijfsaccommodaties zijn daarbij belangrijke aandachtspunten.

Niet alle straten (m.n. de Couleur Locale) profiteren tot nu toe evenredig van het toegenomen bezoek. Omdat ze tegelijkertijd onze kracht zijn, verdienen ze aandacht; investeren in nieuwe formules, ingrijpen op plaatsen die door vertrekkende ondernemers afbreuk doen aan de beleving van de binnenstad.

"De binnenstad kreeg de afgelopen jaren forse impulsen. De resultaten laten zien dat die investeringen noodzakelijk waren. We zien ook, dat er op tal van plaatsen nog verder ontwikkeld moet worden. Als we nu niet doorpakken zakt Dordrecht terug in de achterhoede. Dat zou slecht zijn voor de economie van de stad. We moeten nu verder doorpakken op de ingezette koers", aldus wethouder Cok Sas.

Redactie
Hanneke van Asdonck
Communicatie

telefoon 078 - 639 62 36

Informatie
Marco Westland
Programmamanager binnenstad
telefoon 078 - 639 69 80