Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

NMa blijft waakzaam over prestaties energiebedrijven

27-01-2006

De Directie Toezicht Energie (DTe) van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft op haar website de scorekaart van het laatste kwartaal van 2005 geplaatst. Deze scorekaart geeft de consument inzicht in de administratieve prestaties van individuele energiebedrijven. Aan de percentages op de scorekaart kan de consument zien of energiebedrijven bijvoorbeeld tijdig (binnen twee maanden) de rekeningen versturen als gevolg van een verhuizing of switch. Hiervoor heeft DTe de aanvragen voor verhuizingen of switches in de maand september 2005 als uitgangspunt genomen. Ook de tijdigheid van het versturen van jaarafrekeningen staat vermeld. Ten opzichte van het derde kwartaal constateert DTe dat de prestaties over de hele linie voor elektriciteit zijn verbeterd, maar voor gas iets zijn verslechterd.

"Toch constateren wij dat het voortdurend monitoren van de kwaliteit van de energieleveranciers zijn vruchten afwerpt", zegt Peter Plug directeur van DTe. "Sommige energiebedrijven hebben duidelijk progressie gemaakt in hun administratieve processen. Maar wij blijven waakzaam. Nog te vaak komt het voor dat energiebedrijven substantieel te laat factureren. Dat kan voor ons aanleiding zijn voor onderzoek. Wij vragen de bedrijven in ieder geval naar de oorzaken van de achterblijvende prestaties en willen een verbeterplan zien. De consument moet immers in een geliberaliseerde energiemarkt goed inzicht hebben in de prestaties van een energieleverancier. Als de markt niet transparant bezig is schaadt dat het consumentenvertrouwen", aldus Plug.

De NMa is met de publicaties van de kwartaalscorekaart gestart naar aanleiding van de grote administratieve achterstanden die begin 2005 werden geconstateerd bij een aantal energiebedrijven. De scorekaart is ontwikkeld in samenwerking met EnergieNed en omvat alle elektriciteits- en gasleveranciers met meer dan 10.000 klanten.

De toezichthouder start binnenkort tevens met de publicatie van de prestaties van de netbeheerders. Dit prestatieoverzicht geeft inzicht in de tijdigheid waarmee netbeheerders factureren. Een deel van de consumenten ontvangt twee rekeningen, een van hun energiebedrijf voor de levering en een van de netbeheerder voor het transport van energie. Consumenten kunnen geen keuze maken wat betreft netbeheerder.

De scorekaart van de energiebedrijven is vanaf vandaag te vinden op de website van de DTe en NMa: www.dte.nl en www.nmanet.nl