NMa blijft waakzaam over prestaties energiebedrijven
27-01-2006
De Directie Toezicht Energie (DTe) van de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa) heeft op haar website de scorekaart van
het laatste kwartaal van 2005 geplaatst. Deze scorekaart geeft de
consument inzicht in de administratieve prestaties van individuele
energiebedrijven. Aan de percentages op de scorekaart kan de consument
zien of energiebedrijven bijvoorbeeld tijdig (binnen twee maanden) de
rekeningen versturen als gevolg van een verhuizing of switch. Hiervoor
heeft DTe de aanvragen voor verhuizingen of switches in de maand
september 2005 als uitgangspunt genomen. Ook de tijdigheid van het
versturen van jaarafrekeningen staat vermeld. Ten opzichte van het
derde kwartaal constateert DTe dat de prestaties over de hele linie
voor elektriciteit zijn verbeterd, maar voor gas iets zijn
verslechterd.
"Toch constateren wij dat het voortdurend monitoren van de kwaliteit
van de energieleveranciers zijn vruchten afwerpt", zegt Peter Plug
directeur van DTe. "Sommige energiebedrijven hebben duidelijk
progressie gemaakt in hun administratieve processen. Maar wij blijven
waakzaam. Nog te vaak komt het voor dat energiebedrijven substantieel
te laat factureren. Dat kan voor ons aanleiding zijn voor onderzoek.
Wij vragen de bedrijven in ieder geval naar de oorzaken van de
achterblijvende prestaties en willen een verbeterplan zien. De
consument moet immers in een geliberaliseerde energiemarkt goed
inzicht hebben in de prestaties van een energieleverancier. Als de
markt niet transparant bezig is schaadt dat het
consumentenvertrouwen", aldus Plug.
De NMa is met de publicaties van de kwartaalscorekaart gestart naar
aanleiding van de grote administratieve achterstanden die begin 2005
werden geconstateerd bij een aantal energiebedrijven. De scorekaart is
ontwikkeld in samenwerking met EnergieNed en omvat alle
elektriciteits- en gasleveranciers met meer dan 10.000 klanten.
De toezichthouder start binnenkort tevens met de publicatie van de
prestaties van de netbeheerders. Dit prestatieoverzicht geeft inzicht
in de tijdigheid waarmee netbeheerders factureren. Een deel van de
consumenten ontvangt twee rekeningen, een van hun energiebedrijf voor
de levering en een van de netbeheerder voor het transport van energie.
Consumenten kunnen geen keuze maken wat betreft netbeheerder.
De scorekaart van de energiebedrijven is vanaf vandaag te vinden op de
website van de DTe en NMa: www.dte.nl en www.nmanet.nl
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)