Gemeente Alblasserdam

Nieuwsberichten

27-01-2006

Gemeentelijk Waterplan Alblasserdam

Inleiding
Volgens het Nationaal Bestuursakkoord Water (afsprakenlijst tussen Rijk, Provincies, Gemeenten en Waterschappen) moeten alle gemeenten in Nederland een waterplan opstellen om op landelijk niveau inzicht te verkrijgen in mogelijke toekomstige wateroverlastsituaties. In deze notitie wordt het project Gemeentelijk Waterplan voor Alblasserdam beknopt beschreven.
Omdat het onderzoek de gehele gemeente Alblasserdam betreft wordt in dit geval gesproken over een Gemeentelijk Waterplan in plaats van een Stedelijk Waterplan. In de gemeentebegroting staat dit onderzoek gepland voor 2005 en 2006
Het waterplan wordt opgesteld in samenwerking met Waterschap Rivierenland.
In november 2005 is gestart met het werkelijke onderzoek. Ingenieursbureau Arcadis heeft op basis van een offerteaanvraag, plan van aanpak en een presentatie opdracht gekregen de onderzoeken en berekeningen uit te voeren en de rapportage te verzorgen.

Doelen van het Gemeentelijk Waterplan

1 Het opstellen van een gezamenlijke visie van de gemeente en de waterbeheerders over de inrichting, beheer en onderhoud van oppervlaktewater en de omgang met hemelwater en grondwater binnen de gemeentegrenzen.

2 Het afstemmen van waterbeleid binnen de gemeente en tussen de gemeente en het waterschap en andere partijen zodat de stedelijke wateropgaven gehaald worden.

3 Afspraken maken over concrete ambities, maatregelen, kostenverdeling en de doorwerking voor de ruimtelijke ordening.

Inhoud van het Gemeentelijk Waterplan

De volgende onderwerpen worden behandeld:


1 Waterkwantiteit
Invulling moet worden gegeven aan de Stedelijke Wateropgave volgens het Nationaal Bestuursakkoord Water.
Hierin zijn eisen vastgelegd voor de bergingscapaciteit van extreme regenbuien. Een eerdere globale studie van het waterschap heeft uitgewezen dat in de polders van Alblasserdam al redelijk veel waterberging aanwezig is. Voor het stedelijke/bebouwde deel moet dit apart berekend en bekeken worden.
Het Gemeentelijk Waterplan moet uiteindelijk dienen als toetsdocument voor de beoordeling van de wateraspecten van toekomstige ruimtelijke plannen binnen de gemeente (de Watertoets). Het belang van een goede waterhuishouding wordt hierdoor gekoppeld aan de ruimtelijke ordening.


2 Waterkwaliteit
De maatregelen uit het eerdere STIWAS onderzoek uit 1998 waarin is onderzocht hoe de gevolgen van riooloverstorten voor de waterkwaliteit beperkt kunnen worden en de verbeteringsmaatregelen volgens de basisinspanning riolering zijn inmiddels uitgevoerd. In hoeverre deze hebben geleid tot een betere waterkwaliteit is nog niet helemaal bekend. Getoetst moet worden in hoeverre het huidige watersysteem voldoet aan de nog op te stellen waterkwaliteitseisen volgens de Europese Kaderrichtlijn Water.
De waterbeheerders in Nederland zijn momenteel nog druk bezig met het implementeren van de Europese Kaderrichtlijn Water in het te voeren beleid. Nu is al bekend dat waarschijnlijk niet alle doelen bereikt zullen worden. Overleg tussen de partijen moet leiden tot reële eisen en doelen.


3 Water in de bebouwde omgeving.
Naast waterkwantiteit en kwaliteit heeft oppervlaktewater een bepaalde belevingswaarde. Vissen, spelen, varen of gewoon lekker langs de waterkant zitten zijn activiteiten waar veel bewoners van genieten. Nagegaan moet worden waar, en op welke wijze deze belevingswaarden verhoogd of gehandhaafd kunnen worden.
Door aanpassingen in beheer en inrichting van oevers kunnen ook de ecologische waarden van de oevers worden verhoogd. Gezocht moet worden naar een optimale mix van gebruik, inrichting en onderhoud van oevers en watergangen.


4 Afkoppelen hemelwater en beheer stedelijk grondwater Naar aanleiding van aanbevelingen van de Commissie Integraal Waterbeheer heeft de gemeente beleid geformuleerd voor het omgaan met grondwaterproblemen.
Daarnaast wilt de gemeente een plan opstellen om in de toekomst hemelwater van wegen en daken op een meer duurzame wijze af te voeren naar oppervlaktewater. Momenteel ligt in grote delen van Alblasserdam nog een zogenaamd gemengd rioolstelsel. Het afvalwater van woningen en bedrijven wordt gemengd met regenwater afgevoerd naar de rioolwaterzuivering. In het Nationaal Bestuursakkoord Water zijn afspraken gemaakt om deze waterstromen op termijn steeds meer van elkaar te gaan scheiden. Hemelwater wordt dan "afgekoppeld" van het gemengde rioolstelsel. Het aanbrengen van een drainageleiding die ook geschikt is voor het afvoeren van hemelwater biedt hiervoor in Alblasserdam mogelijkheden.
Gezocht moet worden naar een wijze van afkoppelen die:
· geen nadelige effecten heeft voor de waterkwaliteit;
· een piekafvoer naar oppervlaktewater beperkt en dus een bergende of bufferende werking heeft.

· wat betreft kosten en onderhoud beheersbaar is;

De verharde oppervlakken binnen de gemeente zijn verwerkt op een digitale tekening. Nagegaan moet worden welke verharde oppervlakken voor afkoppeling in aanmerking komen en wat hiervan de financiële consequenties zijn. Omdat het Waterschap Rivierenland voordelen heeft bij het beperken van de aanvoer van hemelwater op de rioolwaterzuivering ligt een subsidie voor het afkoppelen voor de hand. Hierover zullen met het waterschap nadere afspraken moeten worden gemaakt.


5 Beheer en onderhoud
Binnen de gemeente onderhouden de gemeente, Waterschap Rivierenland en Rijkswaterstaat de meeste wateren. Nagegaan moet worden of bepaalde watergangen in aanmerking komen voor een overgang naar een andere beheerder. Wellicht komen bepaalde waterpartijen in aanmerking om als hoofdwatergang te worden ingericht en beheerd. Ook moet het pakket van beheermaatregelen worden geoptimaliseerd om calamiteiten met betrekking tot de waterkwaliteit te voorkomen of de belevingswaarde te verhogen.

Bestaande knelpunten
Met betrekking tot het beheer van watergangen zijn al verschillende knelpunten bekend. Een oriënterend gesprek met hengelvereniging Ons Belang heeft een flinke lijst met knelpunten opgeleverd zoals:
- forse achterstand in het baggeronderhoud;
- te krappe verbindingen (duikers) tussen waterpartijen;
- teveel kroos in verschillende watergangen;
- (te)veel bladval.

Door Waterschap Rivierenland is in de zomer van 2005 een zogenaamde "ecoscan" uitgevoerd. Op basis van in het water levende planten, dieren en insecten is een globale uitspraak gedaan over de waterkwaliteit en de leefomstandigheden voor planten en dieren. Ook deze ecoscan heeft diverse knelpunten opgeleverd.

Betrokken partijen
De betrokken partijen zijn: gemeente Alblasserdam, Waterschap Rivierenland, Rijkswaterstaat, Provincie Zuid Holland, ingenieursbureau Arcadis en enkele verenigingen en bewoners als klankbordgroep.
Rijkswaterstaat en de Provincie Zuid Holland zijn als agendaleden bij het project betrokken.

Organisatie
Het Gemeentelijke Waterplan betreft de portefeuille van wethouder Dekker (Openbare werken). Deze wethouder vormt samen met een heemraad van het Waterschap Rivierenland en de projectleider een stuurgroep. De stuurgroep stuurt het project aan, bewaakt de haalbaarheid en keurt eventuele tussenproducten. Mogelijk zal de samenstelling van deze groep wijzigen door verkiezingen bij zowel de gemeente als het waterschap.

De projectgroep wordt gevormd door de afdelingen Civiel en Bouw, Plantsoenen en Wonen en Werken van de gemeente met medewerkers van het Waterschap Rivierenland en medewerkers van Arcadis. De projectgroep begeleidt het gehele proces tot en met het opstellen van het waterplan. Arcadis voert de berekeningen uit en verzorgt de rapportage.

Tijdens het proces wordt een klankbordgroep geformeerd voor de inbreng van nog meer plaatselijke kennis en/of ervaring van een achterban. Daarnaast draagt de klankbordgroep mogelijk nog niet bekende knelpunten aan, denkt ze mee bij het verzinnen van oplossingen, en beoordeeld de groep de oplossingen.

Planning
Voorlopig ziet de planning van het project er als volgt uit: Eind september 2005: Indienen offertes door ingenieursbureaus Begin oktober: Presentaties plan van aanpak door aanbieders Medio oktober: Gunning ingenieursbureau
November Start inventarisatie
December - februari Uitvoeren onderzoek, berekeningen en analyse van het watersysteem.
Maart - april Bespreken analyse, doelstellingen, knelpunten, oplossingen, maatregelen
Eind april Indienen rapportage.
Juni/juli 2006 Bestuurlijke vaststelling door gemeente en waterschap

Het uitvoeren van de eventuele maatregelen is gepland voor de jaren 2007 t/m 2010.
Volgens het Nationaal Bestuursakkoord Water moet medio 2006 in Nederland bekend zijn waar en hoeveel extra waterberging moet worden gerealiseerd.

Informatie/Communicatie
Door berichtgeving in de plaatselijke kranten en via de website van de gemeente worden bewoners op de hoogte gesteld van de voortgang van het project.

Op 14 december hebben wethouder Arjan Dekker en heemraad Jan Bikker van het waterschap aandacht geschonken aan de start van het opstelen van het waterplan door het uitzetten van vissen bij de watergang achter de flats van de Savornin Lohmanweg.

In het voorjaar van 2006 gaat het ook project "Een ton voor water" van start. Bewoners kunnen daarbij tegen een vast tarief een regenton kopen van een liefdadigheidsinstantie. Bewoners ontvangen hiervoor t.z.t. een folder. De gemeente verzorgt hand en spandiensten bij de tijdelijke opslag en de eventuele distributie van de watertonnen. Doel van deze actie is onder andere de mensen bewuster te maken van het nuttige gebruik van regenwater.

In de Klaroen van 25 januari worden bewoners uitgenodigd zich voor 8 februari aan te melden voor de klankbordgroep. In de klankbordgroep zullen naast vertegenwoordigers van hengelvereniging Ons Belang, watersportvereniging D'Alblasserwaerdt, Staatsbosbeheer en woningbouwvereniging WestWaardWonen ook nog 3 bewoners plaatsnemen. In de oproep worden de bewoners verzocht zich schriftelijk of per e mail aan te melden. De oproep staat ook op de website van de gemeente.

Voor vragen of opmerkingen over het Gemeentelijk Waterplan kunt u contact opnemen met Jan de Bruijn van de afdeling Civiel en Bouw. Zijn telefoonnummer is (078) 692 12 89. Zijn e-mailadres is j.m.de.bruijn@alblasserdam.nl.