Mitsubishi: sterke verkoopgroei 2005
(1/27/2006)
Mitsubishi kan terugblikken op een zeer succesvol 2005. Vorig jaar
realiseerde Mitsubishi een stevige verkoopstijging van 17,7 procent
ten opzichte van 2004. Vooral de Colt en de Lancer scoren zeer goed op
de Europese markt. De fabrikant verwacht door verdere uitbreiding en
vernieuwing van het modellengamma ook in 2006 te groeien.
Mitsubishi Motors Europe B.V. (MME) heeft vorig jaar 265.685
personenautoâs en bedrijfsautoâs verkocht. Dat is aanzienlijk meer dan
in 2004, toen er 225.826 Mitsubishiâs werden verkocht. De groei van
bijna 18 procent overtreft zelfs MMEâs eigen prognose van 260.000
stuks. Opvallend is dat Mitsubishi sterk groeit terwijl de Europese
automarkt als geheel juist licht is gedaald.
Introducties
Een deel van het verkoopsucces van Mitsubishi komt voor rekening van
recente introducties. Van de nieuwe 3-deurs Colt (CZ3) werden er in
het eerste jaar meteen 25.000 verkocht. In totaal was de Colt-serie
goed voor ruim 72.000 verkopen. De zeer populaire Colt-familie krijgt
in 2006 nog gezelschap van een coupé-cabriolet, de CZC. De fabrikant
verwacht een verdere groei van de Colt-verkopen naar 80.000 à 85.000
stuks in 2006.
De komst van de Grandis DI-D met 2,0-liter common-rail dieselmotor
heeft de verkoop van deze MPV een forse duw in de rug gegeven. In
landen als Frankrijk, Italië en België worden feitelijk alleen MPVâs
met dieselmotor verkocht â de nieuwe motor draagt daardoor sterk bij
aan het succes van deze innovatieve MPV.
Markten
Mitsubishi Motors Europe B.V. (MME) is verantwoordelijk voor 36 landen
in Europa en het nabije Oosten. Rusland is nu de belangrijkste markt
voor MME. Vorig jaar heeft Mitsubishi zijn afzet in Rusland
spectaculair zien groeien: met 84 procent tot een totaal van 55.148
stuks. Het is voor het eerst dat Mitsubishi in één jaar meer dan
50.000 autoâs verkocht heeft in één land. De Lancer is er zelfs de
bestverkopende niet-Russische auto.
Behalve Rusland zijn Duitsland en het Verenigd Koninkrijk de
belangrijkste landen, met gezamenlijk ruim 80.000 nieuw verkochte
Mitsubishiâs in 2005. In het Verenigd Koninkrijk is de L200 het
succesvolste model van Mitsubishi en in zijn segment tevens
marktleider.
Nederland
De verkopen in Nederland stegen tot 8.745 personenautoâs en
bedrijfsautoâs, tegenover 8.395 in 2004. In Nederland bracht de nieuwe
Colt in 2005 ruim 4000 verkopen. Mitsubishi verwacht dat het aantal
Colt-verkopen, mede door de komst van de Colt CZC Cabriolet, dit jaar
zal groeien naar zoân 5.000 stuks.
Om de Colt-verkopen extra kracht bij te zetten, heeft Colt-producent
NedCar in Sittard een grote Colt-advertentie aangebracht op de
zijgevel van de NedCar locatie, gericht op de A-2. NedCar ziet de
uiting als blijk van trots en onderstreept hiermee het succes van de
Colt. Tevens is het een teken van de betrokkenheid van NedCar bij de
marketing- en verkoopactiviteiten ten behoeve van dit voor Mitsubishi
belangrijke model. Zo denkt en handelt NedCar pro-actief in het
ontwikkelen van activiteiten die een substantiële bijdrage kunnen
leveren aan de Colt-verkopen.
Zo heeft NedCar recent de bedrijfvoering van de Lakstraat zo aangepast
dat kleinere series nu af-fabriek in elke gewenste lakkleur kunnen
worden geleverd. Normaliter gebeurt dit bij autospuitbedrijven. Juist
voor klanten die hun bedrijfsautoâs in een specifieke kleur geleverd
willen hebben is dit een aanzienlijke kostenbesparing die de aanschaf
van Colt als bedrijfsauto aantrekkelijker maakt.
Uitbreiding
MME heeft in de loop van 2005 diverse vernieuwingen in de organisatie
doorgevoerd. In Born werd de eerste paal geslagen voor de uitbreiding
van het nieuwe Europees onderdelenmagazijn met 43.000 vierkante meter.
Dit magazijn gaat in het derde kwartaal open en krijgt een omzet van
370 miljoen euro. Verder is Sales en Marketing nu een zelfstandige
businessunit binnen MME, die wordt geleid door Martin van Vugt, in
zijn vorige functie algemeen directeur van Mitsubishi Motor Sales
Nederland.
Tim Tozer, president en CEO van MME, zei over 2005: âDe Mitsubishi
familie heeft keihard gewerkt voor dit sterke resultaat. Nieuwe
producten, continue aandacht voor onze dealers en vooral voor de
tevredenheid van onze klanten, hebben dit mogelijk gemaakt. De komende
twee jaar breidt Mitsubishi zijn programma verder uit. Het eerste
model is de goed ontvangen nieuwe L200. We verwachten daarom ook in
2006 te groeien als merk.â
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai