AutoRai

Mitsubishi: sterke verkoopgroei 2005

(1/27/2006)
Mitsubishi kan terugblikken op een zeer succesvol 2005. Vorig jaar realiseerde Mitsubishi een stevige verkoopstijging van 17,7 procent ten opzichte van 2004. Vooral de Colt en de Lancer scoren zeer goed op de Europese markt. De fabrikant verwacht door verdere uitbreiding en vernieuwing van het modellengamma ook in 2006 te groeien. Mitsubishi Motors Europe B.V. (MME) heeft vorig jaar 265.685 personenautoâs en bedrijfsautoâs verkocht. Dat is aanzienlijk meer dan in 2004, toen er 225.826 Mitsubishiâs werden verkocht. De groei van bijna 18 procent overtreft zelfs MMEâs eigen prognose van 260.000 stuks. Opvallend is dat Mitsubishi sterk groeit terwijl de Europese automarkt als geheel juist licht is gedaald.

Introducties
Een deel van het verkoopsucces van Mitsubishi komt voor rekening van recente introducties. Van de nieuwe 3-deurs Colt (CZ3) werden er in het eerste jaar meteen 25.000 verkocht. In totaal was de Colt-serie goed voor ruim 72.000 verkopen. De zeer populaire Colt-familie krijgt in 2006 nog gezelschap van een coupé-cabriolet, de CZC. De fabrikant verwacht een verdere groei van de Colt-verkopen naar 80.000 à 85.000 stuks in 2006.

De komst van de Grandis DI-D met 2,0-liter common-rail dieselmotor heeft de verkoop van deze MPV een forse duw in de rug gegeven. In landen als Frankrijk, Italië en België worden feitelijk alleen MPVâs met dieselmotor verkocht â de nieuwe motor draagt daardoor sterk bij aan het succes van deze innovatieve MPV.

Markten
Mitsubishi Motors Europe B.V. (MME) is verantwoordelijk voor 36 landen in Europa en het nabije Oosten. Rusland is nu de belangrijkste markt voor MME. Vorig jaar heeft Mitsubishi zijn afzet in Rusland spectaculair zien groeien: met 84 procent tot een totaal van 55.148 stuks. Het is voor het eerst dat Mitsubishi in één jaar meer dan 50.000 autoâs verkocht heeft in één land. De Lancer is er zelfs de bestverkopende niet-Russische auto.

Behalve Rusland zijn Duitsland en het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste landen, met gezamenlijk ruim 80.000 nieuw verkochte Mitsubishiâs in 2005. In het Verenigd Koninkrijk is de L200 het succesvolste model van Mitsubishi en in zijn segment tevens marktleider.
Nederland
De verkopen in Nederland stegen tot 8.745 personenautoâs en bedrijfsautoâs, tegenover 8.395 in 2004. In Nederland bracht de nieuwe Colt in 2005 ruim 4000 verkopen. Mitsubishi verwacht dat het aantal Colt-verkopen, mede door de komst van de Colt CZC Cabriolet, dit jaar zal groeien naar zoân 5.000 stuks.

Om de Colt-verkopen extra kracht bij te zetten, heeft Colt-producent NedCar in Sittard een grote Colt-advertentie aangebracht op de zijgevel van de NedCar locatie, gericht op de A-2. NedCar ziet de uiting als blijk van trots en onderstreept hiermee het succes van de Colt. Tevens is het een teken van de betrokkenheid van NedCar bij de marketing- en verkoopactiviteiten ten behoeve van dit voor Mitsubishi belangrijke model. Zo denkt en handelt NedCar pro-actief in het ontwikkelen van activiteiten die een substantiële bijdrage kunnen leveren aan de Colt-verkopen.

Zo heeft NedCar recent de bedrijfvoering van de Lakstraat zo aangepast dat kleinere series nu af-fabriek in elke gewenste lakkleur kunnen worden geleverd. Normaliter gebeurt dit bij autospuitbedrijven. Juist voor klanten die hun bedrijfsautoâs in een specifieke kleur geleverd willen hebben is dit een aanzienlijke kostenbesparing die de aanschaf van Colt als bedrijfsauto aantrekkelijker maakt.

Uitbreiding
MME heeft in de loop van 2005 diverse vernieuwingen in de organisatie doorgevoerd. In Born werd de eerste paal geslagen voor de uitbreiding van het nieuwe Europees onderdelenmagazijn met 43.000 vierkante meter. Dit magazijn gaat in het derde kwartaal open en krijgt een omzet van 370 miljoen euro. Verder is Sales en Marketing nu een zelfstandige businessunit binnen MME, die wordt geleid door Martin van Vugt, in zijn vorige functie algemeen directeur van Mitsubishi Motor Sales Nederland.

Tim Tozer, president en CEO van MME, zei over 2005: âDe Mitsubishi familie heeft keihard gewerkt voor dit sterke resultaat. Nieuwe producten, continue aandacht voor onze dealers en vooral voor de tevredenheid van onze klanten, hebben dit mogelijk gemaakt. De komende twee jaar breidt Mitsubishi zijn programma verder uit. Het eerste model is de goed ontvangen nieuwe L200. We verwachten daarom ook in 2006 te groeien als merk.â

BedrijfsautoRAI.nl