Kennisnet
PERSBERICHT
Zoetermeer, 27 januari 2006
Zelf games ontwerpen en bouwen blijkt populair onder jongeren
Wedstrijd Make-a-Game trekt groot aantal inschrijvingen
De wedstrijd Make-a-Game, waarbij leerlingen uit het voortgezet onderwijs zelf een
educatieve game bouwen, heeft een groot aantal inschrijvingen opgeleverd. Ruim 900
leerlingen en coaches hebben zich aangemeld voor de wedstrijd. Zij zijn verdeeld over 215
teams en afkomstig van meer dan 100 scholen uit het voortgezet onderwijs uit heel
Nederland. Make-a-Game wordt dit schooljaar voor het eerst georganiseerd.
Jongens én meisjes
Zowel jongens als meisjes doen mee met de wedstrijd: 20% van de deelnemers en
éénderde van de coaches is van het vrouwelijk geslacht. Het bouwen van
games is het populairst op de RSG Enkhuizen. Van deze school staan 52 leerlingen en
coaches genoteerd als deelnemer van Make-a-Game.
Docentenjury
De ingeschreven teams kunnen tot 29 maart hun eigen educatieve game inleveren. Nadat de
games zijn ingezonden leveren alle deelnemers een aandeel in de jurering door de games
van hun collega-deelnemers te beoordelen. Daarnaast gaan (aankomend) docenten de games
beoordelen op hun educatieve waarde. De informatie hiervoor halen zij primair uit de
docentenhandleiding die ieder team bij de game moet opstellen en inleveren.
Voor deze docentenjury worden momenteel juryleden gezocht. Geïnteresseerden kunnen
zich hiervoor aanmelden via www.make-a-game.nl/jurering/docentjury.
Make-a-Game wordt georganiseerd door SURFnet en Kennisnet. Met deze wedstrijd willen zij
het gebruik van games in het onderwijs stimuleren. Dit schooljaar is de wedstrijd
Make-a-Game als pilot gelanceerd, na afloop wordt bekeken of deze volgend schooljaar een
vervolg krijgt (www.make-a-game.nl).
Over de samenwerking tussen SURFnet en Kennisnet
SURFnet en Kennisnet hebben hun krachten en kennis gebundeld om onderwijsinstellingen in
staat te stellen de mogelijkheden van ICT optimaal te benutten. Hiertoe hebben zij een
gezamenlijk programma in het leven geroepen, dat zich richt op het realiseren van alle
mogelijke educatieve internettoepassingen, gericht op de praktijk van docent, scholier en
student. Het programma wordt financieel gesteund door het Ministerie van OCW. Kijk voor
meer informatie over deze samenwerking op www.surfnetkennisnetproject.nl.
Over SURFnet
SURFnet is het Nederlandse computernetwerk voor hoger onderwijs en onderzoek, dat ongeveer
180 instellingen voor hoger onderwijs en onderzoek met elkaar en met de rest van de wereld
verbindt. Om voorop te kunnen blijven lopen, werkt SURFnet voortdurend aan het verbeteren
van de infrastructuur en het ontwikkelen van nieuwe toepassingen, waardoor gebruikers
sneller en beter toegang krijgen tot nieuwe internetdiensten. Meer informatie vindt u op
www.surfnet.nl.
Over Kennisnet
Stichting Kennisnet is de publieke internetdienstverlener voor en door het onderwijs. Met
de portal www.kennisnet.nl ondersteunt Kennisnet het basis, voortgezet en
beroepsonderwijs met educatieve content en praktische internetproducten die nauw
aansluiten bij de dagelijkse onderwijspraktijk. De portal is het startpunt op internet
voor leerlingen en docenten, maar ook voor ouders, ICT-coördinatoren en managers.
Kennisnet ontwikkelt, zoveel mogelijk in samenwerking met de klant en met haar partners,
diensten en toepassingen die het educatief gebruik van internet in het onderwijs
bevorderen. Kennisnet maakt onderwijsvernieuwing praktisch toepasbaar in de klas en
ondersteunt scholen die hun onderwijs anders willen inrichten. Kennisnet in het hart van
het onderwijs. Meer informatie over Kennisnet vindt u op www.corporate.kennisnet.nl.
---
Kennisnet