24 januari 2006
* Raadscommissie Algemene zaken Donderdag 26 januari
* Vergaderingen Hoofdstembureau
* Vergadering Welstandscommissie
* Informatieavond De Haal
* Gemeenteraadsvergadering op 23 januari
* Raadscommissie Algemene zaken op 30 januari
* Vergaderingen Hoofdstembureau
* Commissie Ouderen, WVG-gerechtigden en gehandicapten op 24 januari
10 januari 2006
* Nieuwjaarstoespraak burgemeester Möhlmann
* Commissievergadering
* Inzameling huisvuil
* Welstandsadvisering Oostzaanse bouwplannen
---
Raadscommissie Algemene zaken Donderdag 26 januari
Donderdag 26 januari is er een voortzetting van de vergadering van de
raadscommissie Algemene zaken van 16 januari jl. met als onderwerp
nieuwbouw Lishof. In verband met de grote belangstelling en de vele
vragen is het niet gelukt om alles op 16 januari te behandelen.
Maandag 30 januari is er een vergadering van de raadscommissie
Algemene zaken om 19.30 uur in het gebouw van de Griffie, Kerkbuurt
26. Op de voorlopige agenda staan de volgende punten:
* WGR
* Startnotitie wijziging deelverordeningen sport en cultuur
* Organisatie Ontwikkelingsproces
* Nota Aanbestedingsbeleid
* Verordeningen inzake vergoedingen commissieleden
* Supplement bij de vastgestelde gedragscode handelingen bestuurders
De commissievergadering is openbaar. Meer informatie over de
agendapunten (stukken, indien aanwezig) kunt u inzien op het
gemeentehuis. U kunt voor aanvang van de commissievergadering
spreektijd aanvragen bij de griffier.
---
Vergaderingen Hoofdstembureau
Ter voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen van dinsdag 7 maart
zijn er twee openbare vergaderingen van het Hoofdstembureau. De leden
van het Hoofdstembureau zijn: de burgemeester, de heer P.J. Möhlmann
(voorzitter), de gemeentesecretaris, de heer H.P.M. Beentjes
(plaatsvervangend voorzitter), het sectorhoofd Inwonerszaken en
middelen, de heer S. Plooijer (lid), de coördinator burgerzaken, de
heer M.S. Koster (lid) en de griffier, mevrouw A.E.
Makenbach-Borgsteede (lid).
De eerste vergadering is op woensdag 25 januari om 15.00 uur in het
gebouw van de griffie, Kerkbuurt 26. De onderwerpen die tijdens deze
vergadering aan de orde komen, zijn: nummering van de lijsten van
kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen en de beslissing over de
geldigheid van de lijstencombinaties. De tweede vergadering is op
donderdag 26 januari om 16.00 uur in het gebouw van de griffie,
Kerkbuurt 26. De onderwerpen die voor deze vergadering op de agenda
staan, zijn: de geldigheid van de ingeleverde kandidatenlijsten, het
handhaven van de daarop voorkomende kandidaten, het handhaven van de
daarboven geplaatste aanduiding van een politieke groepering.
---
Vergadering Welstandscommissie
De welstandscommissie kring Zaanstad vergadert op dinsdag 31 januari
2006 om 12.30 uur, in het Stadskantoor Zaanstad, Ebbehout 29, 1507 EA
Zaandam. De vergadering is openbaar. Bij het opstellen van deze
publicatie is nog niet bekend welke bouwplannen behandeld zullen
worden. Informatie hierover kunt u krijgen bij de medewerkers van de
cluster Bouwen, wonen en milieu, tel: (075) 684 77 77.
---
Informatieavond De Haal
Op donderdagavond 19 januari is er een informatieavond voor de
bewoners van De Haal. Deze bijeenkomst begint om 19.30 uur en wordt
gehouden in dorpshuis De Greep, Ds. Nanne Zwiepsingel 1. Er wordt
informatie gegeven over de vervanging van de beschoeiing, het
bestraten van de bermen, het asfalteren en de aansluiting van woningen
op het persriool. Er is uiteraard gelegenheid tot het stellen van
vragen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer A.
Voorn, tel: (075) 684 77 31.
---
Gemeenteraadsvergadering
Op maandag 23 januari is er een raadsvergadering om 19.30 uur in
zorgcentrum Evean Lishof, Lisweg 253. U bent van harte welkom om bij
deze vergadering aanwezig te zijn.
Op de voorlopige agenda staan de volgende onderwerpen:
* Terugtreden raadslid
* Onderzoek geloofsbrieven nieuw raadslid
* Installatie nieuw raadslid
* Samenstelling presidium
* Ombudsman en plaatsvervangend ombudsman
* Benoeming externe leden rekenkamercommissie
* Aanpassen begroting 2006
* Vaststellen criteria Gouden Greep
* Toetsingskader sociale zaken
Indien u van het spreekrecht gebruik wilt maken, kunt u dit tot twee
werkdagen voor de vergadering aan de griffier, mevrouw A. Makenbach,
melden. Vermeld hierbij uw naam, adres en telefoonnummer en het
onderwerp waarover u het woord wilt voeren. Er kan alleen op
onderwerpen worden ingesproken die voor de vergadering zijn
geagendeerd.
Terug naar boven
---
Raadscommissie Algemene zaken
Op maandag 30 januari is er een vergadering van de raadscommissie
Algemene zaken om 19.30 uur in het gebouw van de Griffie, Kerkbuurt
26. Op de voorlopige agenda staan de volgende punten:
* WGR
* Startnotitie wijziging deelverordeningen sport en cultuur
* Organisatie Ontwikkelingsproces
* Nota Aanbestedingsbeleid
* Verordeningen inzake vergoedingen commissieleden
* Supplement bij de vastgestelde gedragscode handelingen bestuurders
De commissievergadering is openbaar. Meer informatie over de
agendapunten (stukken, indien aanwezig) kunt u inzien op het
gemeentehuis (voor openingstijden zie boven). U kunt voor aanvang van
de commissievergadering spreektijd aanvragen bij de griffier.
Terug naar boven
---
Vergaderingen Hoofdstembureau
Ter voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen van dinsdag 7 maart
zijn er twee openbare vergaderingen van het Hoofdstembureau. De eerste
vergadering is op woensdag 25 januari om 15.00 uur in het gebouw van
de griffie, Kerkbuurt 26. De onderwerpen die tijdens deze vergadering
aan de orde komen, zijn: nummering van de lijsten van kandidaten voor
de gemeenteraadsverkiezingen en de beslissing.
De tweede vergadering is op donderdag 26 januari om 16.00 uur in het
gebouw van de griffie, Kerkbuurt 26. De onderwerpen die voor deze
vergadering op de agenda staan, zijn: de geldigheid van de ingeleverde
kandidatenlijsten, het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten,
het handhaven van de daarboven geplaatste aanduiding van een politieke
groepering.
Terug naar boven
---
Commissie Ouderen, WVG-gerechtigden en gehandicapten
Op dinsdag 24 januari om 14.30 uur vergadert de commissie Ouderen,
Wvg-gerechtigden en Gehandicapten in het Bartel Jacobszcentrum naast
de Protestantse Kerk in Oostzaan. In deze vergadering worden de
gemeentelijke plannen voor het WMO-beleid besproken en en besloten
over het advies aan het college.
Terug naar boven
---
Nieuwjaarstoespraak burgemeester Möhlmann
Vorig jaar schetste ik in mijn nieuwjaarstoespraak een beeld over 2004
van verwarring, emotie en instabiliteit. Feitelijk is dat beeld in
2005 niet veel veranderd.
Ik denk dan aan de grote natuurrampen, zoals de tsunami, de orkaan
Katrina in New Orleans en de aardbeving in Pakistan. Ik denk op
maatschappelijk terrein ook aan de aanslagen in de metro van Londen.
Van de eensgezindheid in de reacties van de Britten daarop kunnen we
in Nederland nog wat leren. We zagen ook de onlusten rond Parijs en
later in heel Frankrijk. En op ons netvlies staat nog steeds de brand
in het cellencomplex bij Schiphol. 11 Doden en dat onder mensen
waarvan velen hadden gehoopt in Nederland hun domicilie te kunnen
vinden. Als teleurstellend heb ik de kille reactie van de
verantwoordelijke minister op deze calamiteit ervaren.
Met het oog op de steeds aanwezige terreurdreiging kregen politie en
justitie meer bevoegdheden. Daarmee werden de individuele vrijheden
van burgers ingeperkt. Het lijkt me goed dat we in dit kader de
discussie over de ontwikkeling van onze rechtstaat blijven voeren:
waar houdt vrijheid op en beginnen grenzen?
De armoede in ons land, zelfs onder werkenden, neemt toe: er leeft
meer dan 10 % van de huishoudens in Nederland op of onder de
armoedegrens. Hier mogen we niet in berusten en voortdurend moeten we
zoeken naar mogelijkheden om de positie van kansarmen te verbeteren.
De onrust onder de bevolking naderde aan het eind van het jaar een
hoogtepunt: de invoering van het nieuwe zorgstelsel zorgt voor veel
onzekerheid over de nabije toekomst. Al met al sombere beelden.
Gebeurde er dan niets positiefs in 2005?
Jazeker, de gekozen burgemeester ging niet door. En de
verantwoordelijke, nogal drammerige, minister trad af. Ik denk ook aan
de Live 8-concerten in Londen en de Verenigde Staten, die de aandacht
van de wereldleiders richtte op de armoede in Afrika en de enorme
schuldenlast van Afrikaanse landen, die een enigszins normale
ontwikkeling blokkeert. De beweging Burgemeesters voor Vrede breidde
zich wereldwijd uit. Deze beweging maakt zich ernstig zorgen over het
bezit en de verspreiding van nucleaire wapens en kernwapentechnologie
met name in combinatie met de terreurdreiging van dit moment. In
Oostzaan zal ik op 12 januari een tentoonstelling openen die gericht
is op dit onderwerp en ter ondersteuning mijn handtekening zetten
onder het manifest, net zoals mijn collegas van o.a. Amsterdam en
Wormerland al deden.
Met veel plezier denken we terug aan Sail 2005, dat een geweldig
maritieme happening was, die incidentloos verliep.
Richten we nu onze blikken op ons dorp, dan zien we dat voor het eerst
in deze raadsperiode een coalitie een volledig kalenderjaar (en zelfs
nog langer) heeft standgehouden. Ook de in 2004 ingezette verbetering
van de kwaliteit van commissie- en raadsvergaderingen zette in 2005
door. Het noodzakelijke besef van gezamenlijke verantwoordelijkheid
voor het voortbestaan en welzijn van ons dorp is zeker gegroeid.
Ik spreek de hoop uit dat dit proces ook in de nieuwe gemeenteraad van
na de verkiezingen zal doorzetten.
Bij de wil om als kleine gemeente zelfstandig te blijven hoort ook,
dat je je afvraagt of je sommige zaken niet beter met andere gemeenten
samen kunt doen. De SETA-gedachte: samen en toch apart. Zo kan de
kwaliteit van dienstverlening worden verbeterd of gesneden worden in
de kosten. Belangrijke stappen worden nu gezet. Ik denk aan
samenwerking met Landsmeer op het terrein van personeel en organisatie
en ICT. Het voortbestaan van onze bibliotheek kan worden verzekerd
door samenwerking met Zaanstad. En ook met Wormerland worden de
mogelijkheden van gemeentelijke samenwerking onderzocht.
Oostzaan heeft overigens ook het initiatief genomen om begin dit jaar
met Zaanstad, Wormerland en Landsmeer de bootjesproblematiek aan te
pakken. Natuurlijk in samenwerking met waterschap en politie.
Bij een zelfstandig Oostzaan hoort ook een gezond financieel klimaat.
De gemeenteraad heeft in november een sluitende begroting voor 2006 en
een eveneens sluitende meerjarenbegroting vastgesteld. Belangrijke
inkomstenbron daarbij was de heffing van precario op nutsbedrijven. U
hebt ongetwijfeld gevolgd hoe de processen van PWN en Nuon tegen
Zaanstad zijn verlopen. Het gevolg van de rechterlijke uitspraken is,
dat deze inkomstenbron ook voor Oostzaan uiterst onzeker is geworden.
Daarom bespreekt de raadscommissie algemene zaken volgende week een
alternatief dekkingsplan om toch een sluitende begroting te behouden.
Gelukkig heeft Gedeputeerde Staten in het plan van aanpak van het
college van b&w en raad voldoende aanleiding gevonden om niet over te
gaan tot preventief toezicht, maar het bij het normale repressieve
toezicht te houden.
En dit lijkt mij een mooi moment voor de bekendmaking van de nieuwe
slogan van Oostzaan. Onlangs is een stemming gehouden onder de
inwoners van Oostzaan, de raadsleden, de fractieassistenten en de
medewerkers van de gemeente. Zij konden stemmen op hun favoriete
slogan voor de gemeente Oostzaan. Zij hadden de keuze uit vier
slogans.
In totaal hebben 120 mensen hun stem uitgebracht. De resultaten:
* Gemeente Oostzaan Opvallend landelijk (13,3%)
* Gemeente Oostzaan Altijd zichzelf (17.5%)
* Gemeente Oostzaan Gewoon natuurlijk (29,2%)
* Gemeente Oostzaan Buiten Gewoon (40%)
Daarom zal deze laatste slogan voor diverse gemeentelijke uitingen
worden gebruikt, zoals de website en brochures.
In 2005 kenden we vele hoogtepunten in Oostzaan. Ik doe hieruit een
greep, zonder de overige gebeurtenissen tekort te willen doen.
* 60 Jaar bevrijding werd enthousiast gevierd.
* Het 60-jarig bestaan van Buurtvereniging Noord was heel mooi, met
een prachtige gondelvaart.
* De eerste paal van ons gemeentehuis werd geslagen. De bouw vordert
gestaag, zoals u hiernaast kunt zien. Belangwekkende
archeologische vondsten konden worden gemeld, met name de
plaggenfundering van een middeleeuwse woning.
* De doktersbuurt was gereed, net op tijd om de Ronde van Oostzaan
weer te kunnen laten plaats vinden.
* De ontwikkeling van het bedrijventerrein aan de Kolkweg werd
gestart, botten of geen botten. Belangrijke bedrijfsverplaatsingen
en het vrijkomen van bouwlocaties voor nieuwe woningen worden
daardoor mogelijk gemaakt.
* De aanbesteding van de aanpak van de Haal vond plaats, zodat ook
dit project kan gaan starten.
* De planvorming voor een Raads- en Burgerinformatiesysteem werd
afgerond, zodat dit in 2006 voor eenieder merkbaar zal zijn. Ook
de bijbehorende nieuwe website van Oostzaan zal in 2006 worden
gerealiseerd. Meer en meer zal het mogelijk worden allerlei
diensten via de site digitaal aan de Oostzaners aan te bieden.
* Ter vergroting van de veiligheid van ons dorp is het noodzakelijk
te kunnen vertrouwen op een goede rampen-bestrijdingsorganisatie.
In dat kader hebben verschillende oefeningen en cursussen plaats
gevonden ter verbetering van de kwaliteit hiervan.
* De goede samenwerking met politie en brandweer is voortgezet.
Afspraken zijn gemaakt dat beide 2 keer per jaar in de algemene
raadscommissie zullen verschijnen om met de commissieleden en
burgers over politie- en brandweerzaken te kunnen spreken.
Kortom, er is veel gebeurd en er staat veel op stapel: de handen uit
de mouwen dus. Het meeste zal gaan gebeuren met een nieuwe
gemeenteraad, want op 7 maart vinden de gemeenteraadsverkiezingen
plaats. Spannende tijden voor onze politieke partijen, en voor deze
burgemeester, die voor het eerst in 20 jaar niet direct betrokken is
bij deze verkiezingen en die moet afwachten met wie hij in april gaat
samenwerken. Het zal een spannende strijd worden, maar ik spreek wel
de wens uit dat deze strijd met faire middelen en op een waardige
wijze zal worden gevoerd.
Tot slot, dames en heren, het volgende. Mijn toespraak begon nogal
somber. Daarom wil ik melding maken van wat ik vorige week op de radio
hoorde. Zoals u weet, zond radio 2 de hele week de top 2000 uit.
Regelmatig werd gemeld dat de oude nummer 1, Bohemian Rapsody van
Queen, na vele jaren had plaats gemaakt voor een nieuwe: het liedje
van Boudewijn de Groot. Er werden ook regelmatig interviews gehouden
met luisteraars en toen er op een gegeven moment een dominee naar zijn
mening werd gevraagd, werd de man bijna lyrisch, omdat hij al de hele
week om het uur het gezang Ik geloof, ik geloof had gehoord en dat was
iets wat hem nog nooit was overkomen.
Toch heeft deze dominee niet de gehele tekstregel van Boudewijn de
Groot weergegeven, want die luidt: Ik geloof in jou en mij. Misschien
is deze nieuwe nummer 1 van de top 2000 een goed, in ieder geval een
hoopvol teken voor het voor ons liggende jaar 2006: Laat het geloof in
de ander en in onszelf toenemen. Durf vertrouwen te hebben in jezelf
en in anderen in het belang van een leefbare en solidaire samenleving.
Ik wens u en uw dierbaren een gezond en liefderijk 2006 toe. Gelukkig
nieuwjaar.
Terug naar boven
---
Commissievergadering
Op maandag 16 januari a.s. is er een extra vergadering van de
raadscommissie Algemene Zaken om 19.30 uur in verzorgingshuis Evean
Lishof, Lisweg 253 te Oostzaan. Woonzorg Nederland, Evean en de
architect geven informatie over de nieuwbouwplannen voor Evean Lishof.
Meer informatie over de agendapunten (stukken, indien aanwezig) kunt u
inzien op het gemeentehuis. U kunt voor aanvang van de
commissievergadering spreektijd aanvragen bij de griffier.
Terug naar boven
---
Inzameling huisvuil
Onlangs is de huisvuilkalender 2006 verspreid. Hierin stonden enkele
fouten, op dit moment worden nieuwe kalenders gedrukt. De nieuwe
kalender wordt verspreid op dinsdag 10 januari a.s. tegelijkertijd met
Het Kompas.
Terug naar boven
---
Welstandsadvisering Oostzaanse bouwplannen
De welstandscommissie kring Zaanstad vergadert op dinsdag 17 januari
2006 om 12.30 uur. in het Stadskantoor Zaanstad, Ebbehout 29, Zaandam.
De vergadering is openbaar. Bij het opstellen van deze publicatie is
nog niet bekend welke bouwplannen behandeld zullen worden. Informatie
hierover kunt u krijgen bij de medewerkers van de afdeling Bouwen,
wonen en milieu, tel: (075) 684 77 77.
Terug naar boven
---
Gemeente Oostzaan