Gemeente Oostzaan

24 januari 2006

* Raadscommissie Algemene zaken Donderdag 26 januari
* Vergaderingen Hoofdstembureau

* Vergadering Welstandscommissie


* Informatieavond De Haal

* Gemeenteraadsvergadering op 23 januari

* Raadscommissie Algemene zaken op 30 januari
* Vergaderingen Hoofdstembureau

* Commissie Ouderen, WVG-gerechtigden en gehandicapten op 24 januari

10 januari 2006

* Nieuwjaarstoespraak burgemeester Möhlmann
* Commissievergadering

* Inzameling huisvuil

* Welstandsadvisering Oostzaanse bouwplannen
---

Raadscommissie Algemene zaken Donderdag 26 januari Donderdag 26 januari is er een voortzetting van de vergadering van de raadscommissie Algemene zaken van 16 januari jl. met als onderwerp nieuwbouw Lishof. In verband met de grote belangstelling en de vele vragen is het niet gelukt om alles op 16 januari te behandelen.

Maandag 30 januari is er een vergadering van de raadscommissie Algemene zaken om 19.30 uur in het gebouw van de Griffie, Kerkbuurt 26. Op de voorlopige agenda staan de volgende punten:
* WGR

* Startnotitie wijziging deelverordeningen sport en cultuur
* Organisatie Ontwikkelingsproces

* Nota Aanbestedingsbeleid

* Verordeningen inzake vergoedingen commissieleden
* Supplement bij de vastgestelde gedragscode handelingen bestuurders

De commissievergadering is openbaar. Meer informatie over de agendapunten (stukken, indien aanwezig) kunt u inzien op het gemeentehuis. U kunt voor aanvang van de commissievergadering spreektijd aanvragen bij de griffier.


---

Vergaderingen Hoofdstembureau
Ter voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen van dinsdag 7 maart zijn er twee openbare vergaderingen van het Hoofdstembureau. De leden van het Hoofdstembureau zijn: de burgemeester, de heer P.J. Möhlmann (voorzitter), de gemeentesecretaris, de heer H.P.M. Beentjes (plaatsvervangend voorzitter), het sectorhoofd Inwonerszaken en middelen, de heer S. Plooijer (lid), de coördinator burgerzaken, de heer M.S. Koster (lid) en de griffier, mevrouw A.E. Makenbach-Borgsteede (lid).

De eerste vergadering is op woensdag 25 januari om 15.00 uur in het gebouw van de griffie, Kerkbuurt 26. De onderwerpen die tijdens deze vergadering aan de orde komen, zijn: nummering van de lijsten van kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen en de beslissing over de geldigheid van de lijstencombinaties. De tweede vergadering is op donderdag 26 januari om 16.00 uur in het gebouw van de griffie, Kerkbuurt 26. De onderwerpen die voor deze vergadering op de agenda staan, zijn: de geldigheid van de ingeleverde kandidatenlijsten, het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten, het handhaven van de daarboven geplaatste aanduiding van een politieke groepering.


---

Vergadering Welstandscommissie
De welstandscommissie kring Zaanstad vergadert op dinsdag 31 januari 2006 om 12.30 uur, in het Stadskantoor Zaanstad, Ebbehout 29, 1507 EA Zaandam. De vergadering is openbaar. Bij het opstellen van deze publicatie is nog niet bekend welke bouwplannen behandeld zullen worden. Informatie hierover kunt u krijgen bij de medewerkers van de cluster Bouwen, wonen en milieu, tel: (075) 684 77 77.
---

Informatieavond De Haal
Op donderdagavond 19 januari is er een informatieavond voor de bewoners van De Haal. Deze bijeenkomst begint om 19.30 uur en wordt gehouden in dorpshuis De Greep, Ds. Nanne Zwiepsingel 1. Er wordt informatie gegeven over de vervanging van de beschoeiing, het bestraten van de bermen, het asfalteren en de aansluiting van woningen op het persriool. Er is uiteraard gelegenheid tot het stellen van vragen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer A. Voorn, tel: (075) 684 77 31.

---
Gemeenteraadsvergadering
Op maandag 23 januari is er een raadsvergadering om 19.30 uur in zorgcentrum Evean Lishof, Lisweg 253. U bent van harte welkom om bij deze vergadering aanwezig te zijn.
Op de voorlopige agenda staan de volgende onderwerpen:
* Terugtreden raadslid

* Onderzoek geloofsbrieven nieuw raadslid
* Installatie nieuw raadslid

* Samenstelling presidium

* Ombudsman en plaatsvervangend ombudsman
* Benoeming externe leden rekenkamercommissie
* Aanpassen begroting 2006

* Vaststellen criteria Gouden Greep

* Toetsingskader sociale zaken

Indien u van het spreekrecht gebruik wilt maken, kunt u dit tot twee werkdagen voor de vergadering aan de griffier, mevrouw A. Makenbach, melden. Vermeld hierbij uw naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover u het woord wilt voeren. Er kan alleen op onderwerpen worden ingesproken die voor de vergadering zijn geagendeerd.

Terug naar boven

---

Raadscommissie Algemene zaken
Op maandag 30 januari is er een vergadering van de raadscommissie Algemene zaken om 19.30 uur in het gebouw van de Griffie, Kerkbuurt 26. Op de voorlopige agenda staan de volgende punten:
* WGR

* Startnotitie wijziging deelverordeningen sport en cultuur
* Organisatie Ontwikkelingsproces

* Nota Aanbestedingsbeleid

* Verordeningen inzake vergoedingen commissieleden
* Supplement bij de vastgestelde gedragscode handelingen bestuurders

De commissievergadering is openbaar. Meer informatie over de agendapunten (stukken, indien aanwezig) kunt u inzien op het gemeentehuis (voor openingstijden zie boven). U kunt voor aanvang van de commissievergadering spreektijd aanvragen bij de griffier.

Terug naar boven

---

Vergaderingen Hoofdstembureau
Ter voorbereiding op de gemeenteraadsverkiezingen van dinsdag 7 maart zijn er twee openbare vergaderingen van het Hoofdstembureau. De eerste vergadering is op woensdag 25 januari om 15.00 uur in het gebouw van de griffie, Kerkbuurt 26. De onderwerpen die tijdens deze vergadering aan de orde komen, zijn: nummering van de lijsten van kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen en de beslissing.

De tweede vergadering is op donderdag 26 januari om 16.00 uur in het gebouw van de griffie, Kerkbuurt 26. De onderwerpen die voor deze vergadering op de agenda staan, zijn: de geldigheid van de ingeleverde kandidatenlijsten, het handhaven van de daarop voorkomende kandidaten, het handhaven van de daarboven geplaatste aanduiding van een politieke groepering.

Terug naar boven

---

Commissie Ouderen, WVG-gerechtigden en gehandicapten Op dinsdag 24 januari om 14.30 uur vergadert de commissie Ouderen, Wvg-gerechtigden en Gehandicapten in het Bartel Jacobszcentrum naast de Protestantse Kerk in Oostzaan. In deze vergadering worden de gemeentelijke plannen voor het WMO-beleid besproken en en besloten over het advies aan het college.

Terug naar boven

---

Nieuwjaarstoespraak burgemeester Möhlmann
Vorig jaar schetste ik in mijn nieuwjaarstoespraak een beeld over 2004 van verwarring, emotie en instabiliteit. Feitelijk is dat beeld in 2005 niet veel veranderd.
Ik denk dan aan de grote natuurrampen, zoals de tsunami, de orkaan Katrina in New Orleans en de aardbeving in Pakistan. Ik denk op maatschappelijk terrein ook aan de aanslagen in de metro van Londen. Van de eensgezindheid in de reacties van de Britten daarop kunnen we in Nederland nog wat leren. We zagen ook de onlusten rond Parijs en later in heel Frankrijk. En op ons netvlies staat nog steeds de brand in het cellencomplex bij Schiphol. 11 Doden en dat onder mensen waarvan velen hadden gehoopt in Nederland hun domicilie te kunnen vinden. Als teleurstellend heb ik de kille reactie van de verantwoordelijke minister op deze calamiteit ervaren.

Met het oog op de steeds aanwezige terreurdreiging kregen politie en justitie meer bevoegdheden. Daarmee werden de individuele vrijheden van burgers ingeperkt. Het lijkt me goed dat we in dit kader de discussie over de ontwikkeling van onze rechtstaat blijven voeren: waar houdt vrijheid op en beginnen grenzen?
De armoede in ons land, zelfs onder werkenden, neemt toe: er leeft meer dan 10 % van de huishoudens in Nederland op of onder de armoedegrens. Hier mogen we niet in berusten en voortdurend moeten we zoeken naar mogelijkheden om de positie van kansarmen te verbeteren. De onrust onder de bevolking naderde aan het eind van het jaar een hoogtepunt: de invoering van het nieuwe zorgstelsel zorgt voor veel onzekerheid over de nabije toekomst. Al met al sombere beelden. Gebeurde er dan niets positiefs in 2005?
Jazeker, de gekozen burgemeester ging niet door. En de verantwoordelijke, nogal drammerige, minister trad af. Ik denk ook aan de Live 8-concerten in Londen en de Verenigde Staten, die de aandacht van de wereldleiders richtte op de armoede in Afrika en de enorme schuldenlast van Afrikaanse landen, die een enigszins normale ontwikkeling blokkeert. De beweging Burgemeesters voor Vrede breidde zich wereldwijd uit. Deze beweging maakt zich ernstig zorgen over het bezit en de verspreiding van nucleaire wapens en kernwapentechnologie met name in combinatie met de terreurdreiging van dit moment. In Oostzaan zal ik op 12 januari een tentoonstelling openen die gericht is op dit onderwerp en ter ondersteuning mijn handtekening zetten onder het manifest, net zoals mijn collegas van o.a. Amsterdam en Wormerland al deden.
Met veel plezier denken we terug aan Sail 2005, dat een geweldig maritieme happening was, die incidentloos verliep.

Richten we nu onze blikken op ons dorp, dan zien we dat voor het eerst in deze raadsperiode een coalitie een volledig kalenderjaar (en zelfs nog langer) heeft standgehouden. Ook de in 2004 ingezette verbetering van de kwaliteit van commissie- en raadsvergaderingen zette in 2005 door. Het noodzakelijke besef van gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het voortbestaan en welzijn van ons dorp is zeker gegroeid. Ik spreek de hoop uit dat dit proces ook in de nieuwe gemeenteraad van na de verkiezingen zal doorzetten.
Bij de wil om als kleine gemeente zelfstandig te blijven hoort ook, dat je je afvraagt of je sommige zaken niet beter met andere gemeenten samen kunt doen. De SETA-gedachte: samen en toch apart. Zo kan de kwaliteit van dienstverlening worden verbeterd of gesneden worden in de kosten. Belangrijke stappen worden nu gezet. Ik denk aan samenwerking met Landsmeer op het terrein van personeel en organisatie en ICT. Het voortbestaan van onze bibliotheek kan worden verzekerd door samenwerking met Zaanstad. En ook met Wormerland worden de mogelijkheden van gemeentelijke samenwerking onderzocht. Oostzaan heeft overigens ook het initiatief genomen om begin dit jaar met Zaanstad, Wormerland en Landsmeer de bootjesproblematiek aan te pakken. Natuurlijk in samenwerking met waterschap en politie. Bij een zelfstandig Oostzaan hoort ook een gezond financieel klimaat. De gemeenteraad heeft in november een sluitende begroting voor 2006 en een eveneens sluitende meerjarenbegroting vastgesteld. Belangrijke inkomstenbron daarbij was de heffing van precario op nutsbedrijven. U hebt ongetwijfeld gevolgd hoe de processen van PWN en Nuon tegen Zaanstad zijn verlopen. Het gevolg van de rechterlijke uitspraken is, dat deze inkomstenbron ook voor Oostzaan uiterst onzeker is geworden. Daarom bespreekt de raadscommissie algemene zaken volgende week een alternatief dekkingsplan om toch een sluitende begroting te behouden. Gelukkig heeft Gedeputeerde Staten in het plan van aanpak van het college van b&w en raad voldoende aanleiding gevonden om niet over te gaan tot preventief toezicht, maar het bij het normale repressieve toezicht te houden.

En dit lijkt mij een mooi moment voor de bekendmaking van de nieuwe slogan van Oostzaan. Onlangs is een stemming gehouden onder de inwoners van Oostzaan, de raadsleden, de fractieassistenten en de medewerkers van de gemeente. Zij konden stemmen op hun favoriete slogan voor de gemeente Oostzaan. Zij hadden de keuze uit vier slogans.
In totaal hebben 120 mensen hun stem uitgebracht. De resultaten:
* Gemeente Oostzaan Opvallend landelijk (13,3%)
* Gemeente Oostzaan Altijd zichzelf (17.5%)
* Gemeente Oostzaan Gewoon natuurlijk (29,2%)
* Gemeente Oostzaan Buiten Gewoon (40%)

Daarom zal deze laatste slogan voor diverse gemeentelijke uitingen worden gebruikt, zoals de website en brochures.

In 2005 kenden we vele hoogtepunten in Oostzaan. Ik doe hieruit een greep, zonder de overige gebeurtenissen tekort te willen doen.
* 60 Jaar bevrijding werd enthousiast gevierd.
* Het 60-jarig bestaan van Buurtvereniging Noord was heel mooi, met een prachtige gondelvaart.

* De eerste paal van ons gemeentehuis werd geslagen. De bouw vordert gestaag, zoals u hiernaast kunt zien. Belangwekkende archeologische vondsten konden worden gemeld, met name de plaggenfundering van een middeleeuwse woning.
* De doktersbuurt was gereed, net op tijd om de Ronde van Oostzaan weer te kunnen laten plaats vinden.

* De ontwikkeling van het bedrijventerrein aan de Kolkweg werd gestart, botten of geen botten. Belangrijke bedrijfsverplaatsingen en het vrijkomen van bouwlocaties voor nieuwe woningen worden daardoor mogelijk gemaakt.

* De aanbesteding van de aanpak van de Haal vond plaats, zodat ook dit project kan gaan starten.

* De planvorming voor een Raads- en Burgerinformatiesysteem werd afgerond, zodat dit in 2006 voor eenieder merkbaar zal zijn. Ook de bijbehorende nieuwe website van Oostzaan zal in 2006 worden gerealiseerd. Meer en meer zal het mogelijk worden allerlei diensten via de site digitaal aan de Oostzaners aan te bieden.
* Ter vergroting van de veiligheid van ons dorp is het noodzakelijk te kunnen vertrouwen op een goede rampen-bestrijdingsorganisatie. In dat kader hebben verschillende oefeningen en cursussen plaats gevonden ter verbetering van de kwaliteit hiervan.
* De goede samenwerking met politie en brandweer is voortgezet. Afspraken zijn gemaakt dat beide 2 keer per jaar in de algemene raadscommissie zullen verschijnen om met de commissieleden en burgers over politie- en brandweerzaken te kunnen spreken.

Kortom, er is veel gebeurd en er staat veel op stapel: de handen uit de mouwen dus. Het meeste zal gaan gebeuren met een nieuwe gemeenteraad, want op 7 maart vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Spannende tijden voor onze politieke partijen, en voor deze burgemeester, die voor het eerst in 20 jaar niet direct betrokken is bij deze verkiezingen en die moet afwachten met wie hij in april gaat samenwerken. Het zal een spannende strijd worden, maar ik spreek wel de wens uit dat deze strijd met faire middelen en op een waardige wijze zal worden gevoerd.

Tot slot, dames en heren, het volgende. Mijn toespraak begon nogal somber. Daarom wil ik melding maken van wat ik vorige week op de radio hoorde. Zoals u weet, zond radio 2 de hele week de top 2000 uit. Regelmatig werd gemeld dat de oude nummer 1, Bohemian Rapsody van Queen, na vele jaren had plaats gemaakt voor een nieuwe: het liedje van Boudewijn de Groot. Er werden ook regelmatig interviews gehouden met luisteraars en toen er op een gegeven moment een dominee naar zijn mening werd gevraagd, werd de man bijna lyrisch, omdat hij al de hele week om het uur het gezang Ik geloof, ik geloof had gehoord en dat was iets wat hem nog nooit was overkomen.
Toch heeft deze dominee niet de gehele tekstregel van Boudewijn de Groot weergegeven, want die luidt: Ik geloof in jou en mij. Misschien is deze nieuwe nummer 1 van de top 2000 een goed, in ieder geval een hoopvol teken voor het voor ons liggende jaar 2006: Laat het geloof in de ander en in onszelf toenemen. Durf vertrouwen te hebben in jezelf en in anderen in het belang van een leefbare en solidaire samenleving. Ik wens u en uw dierbaren een gezond en liefderijk 2006 toe. Gelukkig nieuwjaar.

Terug naar boven

---

Commissievergadering
Op maandag 16 januari a.s. is er een extra vergadering van de raadscommissie Algemene Zaken om 19.30 uur in verzorgingshuis Evean Lishof, Lisweg 253 te Oostzaan. Woonzorg Nederland, Evean en de architect geven informatie over de nieuwbouwplannen voor Evean Lishof.

Meer informatie over de agendapunten (stukken, indien aanwezig) kunt u inzien op het gemeentehuis. U kunt voor aanvang van de commissievergadering spreektijd aanvragen bij de griffier.

Terug naar boven

---

Inzameling huisvuil
Onlangs is de huisvuilkalender 2006 verspreid. Hierin stonden enkele fouten, op dit moment worden nieuwe kalenders gedrukt. De nieuwe kalender wordt verspreid op dinsdag 10 januari a.s. tegelijkertijd met Het Kompas.

Terug naar boven

---

Welstandsadvisering Oostzaanse bouwplannen
De welstandscommissie kring Zaanstad vergadert op dinsdag 17 januari 2006 om 12.30 uur. in het Stadskantoor Zaanstad, Ebbehout 29, Zaandam. De vergadering is openbaar. Bij het opstellen van deze publicatie is nog niet bekend welke bouwplannen behandeld zullen worden. Informatie hierover kunt u krijgen bij de medewerkers van de afdeling Bouwen, wonen en milieu, tel: (075) 684 77 77.

Terug naar boven

---