Saxion Hogescholen
BR>

wo 25 januari 2006

Saxion installeert Lector in Fashion en Textile Management

Op 27 januari aanstaande wordt dr. Michiel Scheffer geïnstalleerd als lector Fashion en Materials Design bij Saxion Hogescholen. Het lectoraat en de bijbehorende kenniskring is gericht op het versterken van de wisselwerking tussen creativiteit, technologie en economie op het gebied van mode en textiel. Deze wisselwerking moet sterker tot uiting komen in het onderwijs en dient ook in samenwerking met het bedrijfsleven tot uiting te komen in een onderzoeksprogramma. Het lectoraat is ondergebracht bij de opleiding Fashion en Textiel Management binnen de Academie voor Kunst en Toegepaste Techniek in Enschede. Dr. Michiel Scheffer is economisch geograaf en is al vijftien jaar actief in de Europese kleding en textielbranche als onderzoeker, consultant en branchemanager.

Fashion en Materials
Mode kennen we allemaal. We dragen kleding en richten ons huis in. Kleding wordt gemaakt met textiele materialen. Dit gebeurt steeds minder in Nederland of in West-Europa en steeds meer aan de rand van Europa en in Azië. Toch is er een goed lopende modesector in Nederland gebleven met bedrijven als Mexx, G-Star, McGregor. Ook buitenlandse bedrijven als Nike en Tommy Hilfiger kiezen Nederland als vestigingsplaats. Design en marketing is een steeds belangrijkere schakel in de prijs van de kledingstukken. Het draait daarbij om beleving. De designsector is met ruim 40.000 werknemers één van de sleutelgebieden van de Nederlandse economie. Ook bij textielproducten draait het om beleving, in tapijt, band en garens en kunstgras vertalen technische eigenschappen zich in sliding, loop en rijgedrag. In mode maar ook in technische markten is beleving, ontwerp, betrokkenheid van gebruikers en service - zoals wassen - een onderdeel van productontwikkeling en innovatie.

Het lectoraat houdt zich bezig met de samenhang tussen materialen, beleving en verkoop. Daarbij is in een globale productiemarkt de vraag welke rol Nederland kan spelen. Dat is vooral het ontwikkelen van productconcepten - zoals kunstgras, het produceren van producten met een toegevoegde waarde en het leveren van diensten rond producten. Dat kan ook door kleinschalige klantgerichte productie, zoals mogelijk door technologieën als digitaal veredelen (bijvoorbeeld industriële digitale drukmachines, die een waterafstotend middel op doek printen) en door verkoop via internet. Door een sterke concentratie van ontwerpbedrijven rond Amsterdam en een sterke concentratie van bedrijven die benodigde materialen ontwikkelen in Twente, heeft Nederland de mogelijkheid een leidende rol te spelen.Het opleiden van managers met gevoel voor design en inzicht in techniek is de opdracht van opleiding en lectoraat.

De opdracht
De lector zal actief zijn op twee fronten. In de eerste plaats zal hij de kenniskring inhoudelijk ondersteunen en stimuleren in de ontwikkeling van het onderwijsprogramma waarin de driehoek creativiteit, techniek en commercie de basis vormen.Een belangrijk facet daarbij is het ontwikkelen van specialisaties voor zorg (bijvoorbeeld materialen om doorliggen te voorkomen), sport (bijvoorbeeld kunstgras) en veiligheid (bijvoorbeeld brandwerende kleding). Deze specialisaties zullen passen in de opzet van geïntegreerde leerwegen vanuit het mbo naar het hbo en vervolgens naar de Universiteit Twente. In de tweede plaats zet de lector zijn uitgebreide netwerk in het bedrijfsleven in om een toegepast onderwijs- en onderzoeksprogramma op te zetten. De lector zal ook een samenwerking op het gebied van onderwijs en onderzoek opzetten met de Hogeschool Gent en de Fachhochschule Niederrhein in Mönchen-Gladbach.

De Persoon
Michiel Scheffer (41) is afkomstig uit een textielfamilie. Hij is afgestudeerd en cum laude gepromoveerd in de Sociale Geografie (Utrecht 1992), met een bijzondere interesse voor de globalisering van de textiel en kledingindustrie. Hij volgde daarnaast vakken in de industriële economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, internationale economie aan de Universiteit van Amsterdam en aan de London School of Economics. Van 1991 tot 2000 werkte hij bij FENECON (thans Modint), de ondernemingsorganisatie voor confectie en tricotage.

Daar hield hij zich allereerst bezig met adviseren van leden op het gebied van internationale inkoop, verkoop en lobbyen in Den Haag en Brussel. Vanaf 1995 gaf hij als adjunct-directeur van FENECON leiding aan de economische en technische advisering. Sinds 2000 is hij actief als consultant met opdrachten op het snijvlak van internationalisering en innovatie in de textiel- en modebranche. In die periode voerde hij onder andere opdrachten uit voor de Europese Commissie, het Ministerie van Economische Zaken, EURATEX, Modint, Associazione Tessile Italiana, Acordis Koninklijke Ten Cate, Mexx, Etam en Tesco.


------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------