Saxion Hogescholen
BR>
wo 25 januari 2006
Saxion installeert Lector in Fashion en Textile Management
Op 27 januari aanstaande wordt dr. Michiel Scheffer geïnstalleerd als
lector Fashion en Materials Design bij Saxion Hogescholen. Het
lectoraat en de bijbehorende kenniskring is gericht op het versterken
van de wisselwerking tussen creativiteit, technologie en economie op
het gebied van mode en textiel. Deze wisselwerking moet sterker tot
uiting komen in het onderwijs en dient ook in samenwerking met het
bedrijfsleven tot uiting te komen in een onderzoeksprogramma. Het
lectoraat is ondergebracht bij de opleiding Fashion en Textiel
Management binnen de Academie voor Kunst en Toegepaste Techniek in
Enschede. Dr. Michiel Scheffer is economisch geograaf en is al
vijftien jaar actief in de Europese kleding en textielbranche als
onderzoeker, consultant en branchemanager.
Fashion en Materials
Mode kennen we allemaal. We dragen kleding en richten ons huis in.
Kleding wordt gemaakt met textiele materialen. Dit gebeurt steeds
minder in Nederland of in West-Europa en steeds meer aan de rand van
Europa en in Azië. Toch is er een goed lopende modesector in Nederland
gebleven met bedrijven als Mexx, G-Star, McGregor. Ook buitenlandse
bedrijven als Nike en Tommy Hilfiger kiezen Nederland als
vestigingsplaats. Design en marketing is een steeds belangrijkere
schakel in de prijs van de kledingstukken. Het draait daarbij om
beleving. De designsector is met ruim 40.000 werknemers één van de
sleutelgebieden van de Nederlandse economie. Ook bij textielproducten
draait het om beleving, in tapijt, band en garens en kunstgras
vertalen technische eigenschappen zich in sliding, loop en rijgedrag.
In mode maar ook in technische markten is beleving, ontwerp,
betrokkenheid van gebruikers en service - zoals wassen - een onderdeel
van productontwikkeling en innovatie.
Het lectoraat houdt zich bezig met de samenhang tussen materialen,
beleving en verkoop. Daarbij is in een globale productiemarkt de vraag
welke rol Nederland kan spelen. Dat is vooral het ontwikkelen van
productconcepten - zoals kunstgras, het produceren van producten met
een toegevoegde waarde en het leveren van diensten rond producten. Dat
kan ook door kleinschalige klantgerichte productie, zoals mogelijk
door technologieën als digitaal veredelen (bijvoorbeeld industriële
digitale drukmachines, die een waterafstotend middel op doek printen)
en door verkoop via internet. Door een sterke concentratie van
ontwerpbedrijven rond Amsterdam en een sterke concentratie van
bedrijven die benodigde materialen ontwikkelen in Twente, heeft
Nederland de mogelijkheid een leidende rol te spelen.Het opleiden van
managers met gevoel voor design en inzicht in techniek is de opdracht
van opleiding en lectoraat.
De opdracht
De lector zal actief zijn op twee fronten. In de eerste plaats zal hij
de kenniskring inhoudelijk ondersteunen en stimuleren in de
ontwikkeling van het onderwijsprogramma waarin de driehoek
creativiteit, techniek en commercie de basis vormen.Een belangrijk
facet daarbij is het ontwikkelen van specialisaties voor zorg
(bijvoorbeeld materialen om doorliggen te voorkomen), sport
(bijvoorbeeld kunstgras) en veiligheid (bijvoorbeeld brandwerende
kleding). Deze specialisaties zullen passen in de opzet van
geïntegreerde leerwegen vanuit het mbo naar het hbo en vervolgens naar
de Universiteit Twente. In de tweede plaats zet de lector zijn
uitgebreide netwerk in het bedrijfsleven in om een toegepast
onderwijs- en onderzoeksprogramma op te zetten. De lector zal ook een
samenwerking op het gebied van onderwijs en onderzoek opzetten met de
Hogeschool Gent en de Fachhochschule Niederrhein in Mönchen-Gladbach.
De Persoon
Michiel Scheffer (41) is afkomstig uit een textielfamilie. Hij is
afgestudeerd en cum laude gepromoveerd in de Sociale Geografie
(Utrecht 1992), met een bijzondere interesse voor de globalisering van
de textiel en kledingindustrie. Hij volgde daarnaast vakken in de
industriële economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam,
internationale economie aan de Universiteit van Amsterdam en aan de
London School of Economics. Van 1991 tot 2000 werkte hij bij FENECON
(thans Modint), de ondernemingsorganisatie voor confectie en
tricotage.
Daar hield hij zich allereerst bezig met adviseren van leden op het
gebied van internationale inkoop, verkoop en lobbyen in Den Haag en
Brussel. Vanaf 1995 gaf hij als adjunct-directeur van FENECON leiding
aan de economische en technische advisering. Sinds 2000 is hij actief
als consultant met opdrachten op het snijvlak van internationalisering
en innovatie in de textiel- en modebranche. In die periode voerde hij
onder andere opdrachten uit voor de Europese Commissie, het Ministerie
van Economische Zaken, EURATEX, Modint, Associazione Tessile Italiana,
Acordis Koninklijke Ten Cate, Mexx, Etam en Tesco.
------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------