Gemeente Den Haag

Aantrekkingskracht binnenstad sterk verbeterd

Het gaat goed met de Haagse binnenstad. De aanpak door publiek-private partijen werpt zijn vruchten af. In 2005 wisten ruim 30 miljoen bezoekers de weg naar de Hofstad te vinden, 3 miljoen meer dan in 2000. Ook werd Den Haag genomineerd als Beste Binnenstad 2005. Een eerste stap is gezet om van Den Haag een internationale topwinkelstad te maken: op de retail vastgoedbeurs MAPIC 2005 is Den Haag gepresenteerd aan internationaal opererende partijen. Dit is onder meer te lezen in de Vijfde Voortgangsrapportage Binnenstadsplan 2000-2010; Binnenstad Buitengewoon!.

Evaluatie
Dat het goed gaat met de Haagse binnenstad blijkt uit de evaluatie van het convenant 'Integrale Ontwikkeling en Aanpak Binnenstad Den Haag' van april 2001. Van de 50 in het convenant genoemde actiepunten is het grootste gedeelte opgestart of uitgevoerd. Uit de evaluatie blijkt verder dat de binnenstad een positieve dynamiek vertoont. Er komen niet alleen meer bezoekers naar de binnenstad, maar ze blijven er ook langer. Op basis van de evaluatie hebben de convenantpartijen, de gemeente Den Haag, de Kamer van Koophandel Haaglanden en de Stichting Binnenstad Den Haag, besloten om de publiek-private samenwerking in het Bureau Binnenstad voort te zetten. In het Bureau werken de partijen samen aan de verbetering van de Haagse binnenstad.

Activiteiten 2005
In het afgelopen jaar zijn er tal van activiteiten in gang gezet om Den Haag regionale, nationale en internationale bekendheid te geven. Zo is tussen juli en november 2005 de serie 'Beleef Den Haag' uitgezonden op TV-West. De twintig afleveringen maakten de regiobewoners bekend met de vele verrassende aspecten van de (binnen)stad. Het grote Den Haag Beatstad concert op het Malieveld trok maar liefst 40.000 bezoekers. Verder zijn in het kader van het Keurmerk Veilig Ondernemen met succes het Collectief winkelverbod en het Collectief toegangsverbod voor parkeergarages van start gegaan. In het kader van De Schone Stad is het aantal vervoersbewegingen afgenomen, doordat bestellingen aan horecaondernemers voortaan gebundeld worden geleverd. Den Haag presenteerde zich als enige Nederlandse stad op de internationale MAPIC-beurs. En, als eerste stad in Nederland, tekende Den Haag een contract met de Franse Michelin organisatie voor een aparte uitgave van de groene Michelingids over de stad Den Haag.

Speerpunten 2006
Den Haag wil weer tot de top van de Nederlandse winkelsteden behoren. Om dit te bereiken is in het kader van het project Internationale Winkelstad geld uitgetrokken voor het aanstellen van een acquisiteur die onderscheidende winkelformules gaat werven. Verder zal de promotie van de binnenstad een extra impuls krijgen door de Stichting Marketing Haagse Binnenstad en wordt de samenwerking van alle betrokken partijen geĂŻntensiveerd.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Edwin van der Post, DSO Communicatie: 070 - 3536088 of Ad Dekkers, voorzitter Stichting Binnenstad Den Haag en Stichting Binnenstadmanagement De Vijfde Voortgangsrapportage 2005, de Resultaten Activiteitenprogramma 2005 en het Activiteitenprogramma 2006 zijn op te vragen bij het secretariaat van Bureau Binnenstad Den Haag telefoon 070-3131340.