KPMG
Hotels in Amsterdam doen goede zaken
26 januari 2006
Hotels in Amsterdam hebben vorig jaar goede zaken gedaan. De hotels
zagen in 2005 zowel de opbrengst per kamer als de gemiddelde
bezettingsgraad toenemen.
Amsterdam bezet in de Europese ranglijst een vijfde plaats met een
gemiddelde kameropbrengst van 89 euro. Qua bezettingsgraad neemt de
stad een tweede plaats in met 77,5%. Dit betekent een verdere stijging
ten opzichte 2004. Op basis van de gemiddelde kameromzet (RevPAR) moet
Amsterdam steden als Londen en Parijs nog voor zich dulden, maar
gemeten naar de gemiddelde bezettingsgraad zijn deze steden inmiddels
ingehaald.
Ook hotels in Scandinavië hebben vorig jaar uitzonderlijk goede zaken
gedaan. Deze hotels in Noord Europa zagen de gemiddelde opbrengst per
kamer met 6,7% stijgen vergeleken met 2004. Vooral Kopenhagen
presteerde goed met een groei van 20% en een gemiddelde prijs van 69
euro, gevolgd door Oslo met een toename van 17% en een kamerprijs van
70 euro. Dit blijkt uit Europees onderzoek van KPMG naar de
opbrengsten van hotelkamers. Hotelkamers in Londen brengen binnen
Europa het meeste geld op. Een kamer in de Britse hoofdstad leverde
vorig jaar ruim 143 euro op, gevolgd door Parijs met bijna 140 euro en
Edinburgh met 131 euro. Belangrijkste dalers waren Düsseldorf met een
daling van 8%, Newcastle met 6% en München met een daling van bijna
1%.
Ook de Britse hotels zagen hun inkomsten per kamer fors groeien. De
inkomsten waren bijna tweeëneenhalf keer hoger dan de inkomsten dan de
rest van Europa. Gemiddeld stegen de inkomsten per hotelkamer in
Groot-Brittannië met 5,5% tegenover 2,2% in de rest van Europa. Van de
Britse hotels leverde Aberdeen de beste prestatie met opbrengsttoename
van 16%.
Volgens Boudewijn Tinge, segmentleider Travel, Leisure & Tourism bij
KPMG, is de ommekeer bij de hotels in Scandinavië uitzonderlijk.
Tinge: De hotels in dit deel van Europa hebben lange tijd te maken
gehad met teruggang van de IT-branche. De recente toename van zowel
het aantal vluchten van prijsvechters naar Scandinavië als het grote
aantal internationale conferenties dat hier heeft plaatsgevonden,
heeft geresulteerd in een forse stijging van de kameropbrengsten,
waarmee Scandinavië zich in 2005 positief onderscheidt van
bijvoorbeeld landen als Duitsland en Frankrijk, waar de groei minimaal
is.
Op basis van de gemiddelde kamerprijs domineren Britse steden de top
10. Amsterdam is met een vijfde plaats hierop een positieve
uitzondering. De hoge gemiddelde kamerprijs van de hotels in deze
Britse steden is volgens Tinge vooral te danken aan het feit dat zij
erin slagen ook in de weekenden meer gasten te trekken. Tinge: Hotels
die een bezettingsgraad willen realiseren van meer dan 70%, zullen hun
inspanningen om klanten te trekken in toenemende mate ook op de
zaterdagen en zondagen moeten richten. Het weekend is voor alle
stadshotels cruciaal en zou een wezenlijk onderdeel moeten uitmaken
van de marketingstrategie."
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2006 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.