KPMG


Hotels in Amsterdam doen goede zaken

26 januari 2006

Hotels in Amsterdam hebben vorig jaar goede zaken gedaan. De hotels zagen in 2005 zowel de opbrengst per kamer als de gemiddelde bezettingsgraad toenemen.

Amsterdam bezet in de Europese ranglijst een vijfde plaats met een gemiddelde kameropbrengst van 89 euro. Qua bezettingsgraad neemt de stad een tweede plaats in met 77,5%. Dit betekent een verdere stijging ten opzichte 2004. Op basis van de gemiddelde kameromzet (RevPAR) moet Amsterdam steden als Londen en Parijs nog voor zich dulden, maar gemeten naar de gemiddelde bezettingsgraad zijn deze steden inmiddels ingehaald.

Ook hotels in Scandinavië hebben vorig jaar uitzonderlijk goede zaken gedaan. Deze hotels in Noord Europa zagen de gemiddelde opbrengst per kamer met 6,7% stijgen vergeleken met 2004. Vooral Kopenhagen presteerde goed met een groei van 20% en een gemiddelde prijs van 69 euro, gevolgd door Oslo met een toename van 17% en een kamerprijs van 70 euro. Dit blijkt uit Europees onderzoek van KPMG naar de opbrengsten van hotelkamers. Hotelkamers in Londen brengen binnen Europa het meeste geld op. Een kamer in de Britse hoofdstad leverde vorig jaar ruim 143 euro op, gevolgd door Parijs met bijna 140 euro en Edinburgh met 131 euro. Belangrijkste dalers waren Düsseldorf met een daling van 8%, Newcastle met 6% en München met een daling van bijna
1%.

Ook de Britse hotels zagen hun inkomsten per kamer fors groeien. De inkomsten waren bijna tweeëneenhalf keer hoger dan de inkomsten dan de rest van Europa. Gemiddeld stegen de inkomsten per hotelkamer in Groot-Brittannië met 5,5% tegenover 2,2% in de rest van Europa. Van de Britse hotels leverde Aberdeen de beste prestatie met opbrengsttoename van 16%.

Volgens Boudewijn Tinge, segmentleider Travel, Leisure & Tourism bij KPMG, is de ommekeer bij de hotels in Scandinavië uitzonderlijk. Tinge: De hotels in dit deel van Europa hebben lange tijd te maken gehad met teruggang van de IT-branche. De recente toename van zowel het aantal vluchten van prijsvechters naar Scandinavië als het grote aantal internationale conferenties dat hier heeft plaatsgevonden, heeft geresulteerd in een forse stijging van de kameropbrengsten, waarmee Scandinavië zich in 2005 positief onderscheidt van bijvoorbeeld landen als Duitsland en Frankrijk, waar de groei minimaal is.

Op basis van de gemiddelde kamerprijs domineren Britse steden de top 10. Amsterdam is met een vijfde plaats hierop een positieve uitzondering. De hoge gemiddelde kamerprijs van de hotels in deze Britse steden is volgens Tinge vooral te danken aan het feit dat zij erin slagen ook in de weekenden meer gasten te trekken. Tinge: Hotels die een bezettingsgraad willen realiseren van meer dan 70%, zullen hun inspanningen om klanten te trekken in toenemende mate ook op de zaterdagen en zondagen moeten richten. Het weekend is voor alle stadshotels cruciaal en zou een wezenlijk onderdeel moeten uitmaken van de marketingstrategie."

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2006 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.