In 2005 hebben 1.500 Rotterdammers de bijstand verlaten. Eind 2005
waren daarmee nog 37.930 bijstandsgerechtigden (WWB) over. Van deze
37.930 bijstandsgerechtigden zijn 1.889 jonger dan 23 jaar en 3.438
boven de 65-jaar. Door dit positieve resultaat heeft Rotterdam over
2005 een overschot van 37 miljoen op de rijksbijdrage voor
bijstandsuitkeringen. Van dat bedrag is al circa 20 miljoen
geïnvesteerd in het verder verlagen van het aantal WWB-ers. Zo ging
het Jongerenloket open, werden extra huisbezoeken afgelegd en de
handhaving geïntensiveerd.
Jongeren
Het aantal jongeren met een uitkering is in 2005 met 1.889, in
vergelijking met 2004, aanzienlijk gedaald. Begin 2004 hadden nog
2.703 jongeren een uitkering. Wethouder Sociale Zaken, Wijken en
Buitenruimte Lucas Bolsius is positief over het behaalde resultaat:
Het collegebeleid ten aanzien van de bijstand heeft vruchten
afgeworpen. Het aantal bijstandsuitkeringen is in Rotterdam sterker
gedaald dan in de andere grote steden en sterker dan het landelijk
gemiddelde. Het financiële voordeel voor Rotterdam is natuurlijk goed,
maar belangrijker vind ik dat het aantal uitkeringen van klanten onder
de 65 sterk daalde. Dat jongeren geen opleiding en geen werk hebben,
vind ik niet acceptabel. Jongeren die nu een bijstandsuitkering
aanvragen, worden via WorkFirst meteen aan het werk gezet. De helft
van die jongeren besluit dan toch liever naar school terug te gaan of
zoekt zelf een betere baan. We zijn dus streng aan de poort!
Werk boven uitkering
Eind 2005 zat bijna 40 procent van alle uitkeringsgerechtigden die een
arbeidsverplichting hebben in een traject. Bolsius: Dat wil zeggen dat
zij bezig waren om, bijvoorbeeld via een reïntegratietraject, hun
kansen op de arbeidsmarkt te verhogen. We willen zoveel mogelijk
mensen uit de bijstand en aan het werk. We leren uit eigen onderzoek
om de instrumenten voor reïntegratie zo effectief mogelijk in te
zetten.
Fraude
Door koppeling van bestanden, onder andere met de Belastingdienst,
worden frauderende klanten steeds beter opgespoord. Bijna 12 procent
van alle klanten fraudeerde in 2005. In 2004 was dat nog ruim 16
procent. Het fraudebedrag bedroeg meer dan 15 miljoen euro tegen ruim
20 miljoen in 2004. Lucas Bolsius: We zitten op de goede weg, maar de
fraude moet verder omlaag. De bijstand is bedoeld als tijdelijke
overbrugging voor mensen die dat echt nodig hebben.
Bron: Bestuursdienst, 26-01-2006
[s?rotterdam.Openbaar_60327.OTAP_RDM Content
ite_250003.Bestuursdienst_250055.Directie
AZ_2029887.Concerncommunicatie_2029890.Nieuwsbericht_2032005.Sociale
Zaken_2032582.In 2005 1500 Rotterd_2090469]
Gemeente Rotterdam