Raad voor Werk en Inkomen
Nieuws
Den Haag, 26 januari 2006
Duaal fiscaal stelsel voor markt voor persoonlijke dienstverlening
RWI wil legale plek voor huis- tuin- en keukenklussen op arbeidsmarkt
Werkgevers, werknemers en gemeenten hebben in de Raad voor Werk en
Inkomen (RWI) een akkoord bereikt over de ontwikkeling van een markt
voor persoonlijke dienstverlening. Het gaat hierbij om eenvoudig werk
in en om het huis, dat op dit moment voor een groot deel plaatsvindt
in het informele, `zwarte' circuit. De RWI wil dit werk zoveel
mogelijk een plaats geven op de formele, legale arbeidsmarkt.
In zijn advies stelt de RWI een duaal fiscaal stelsel voor, waarin
opdrachtgever en opdrachtnemer zelf kunnen kiezen voor een
gedefiscaliseerde of een gefiscaliseerde variant. De gedefiscaliseerde
optie is belasting- en premievrij. In de gefiscaliseerde optie is wel
sprake van belastingafdracht en opbouw van sociale zekerheidsrechten,
maar zijn de kosten van het inhuren van persoonlijke diensten fiscaal
aftrekbaar.
Met dit duale fiscale systeem wil de RWI het ook voor ondernemingen,
zoals uitzendbureaus, mogelijk en aantrekkelijk maken om daadwerkelijk
een markt voor persoonlijke diensten te ontwikkelen. Dit wordt bereikt
doordat hun aanbod financieel concurrerend is met de diensten die
belastingvrij door particulieren worden aangeboden. Wanneer het
fiscale voordeel voor deeltijdwerkers toeneemt, wordt de drempel voor
hen om te gaan werken lager.
De RWI heeft zijn advies vandaag aan de voorzitter van de Vaste
Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid aangeboden. De
Tweede Kamer had de RWI gevraagd om met een alternatief te komen voor
de `witte werksterregeling', omdat deze regeling nooit goed heeft
gefunctioneerd.
Onder persoonlijke dienstverlening vallen de volgende werkzaamheden:
schoonmaak in huis, hulp bij wassen en strijken, kinderoppas,
boodschappen doen, hulp bij maaltijdbereiding, eenvoudig onderhoud in
de tuin en verschillende vormen van persoonlijke begeleiding van
chronisch zieken, gehandicapten en ouderen.
Duaal fiscaal stelsel
In de gedefiscaliseerde variant bepalen opdrachtgever en opdrachtnemer
onderling tegen welke beloning en voorwaarden het werk gedaan moet
worden. De opdrachtnemer hoeft over de verkregen inkomsten geen
belasting en premie af te dragen. Gevolg is wel dat hij ook geen
sociale zekerheidsrechten opbouwt. De RWI wil het inkomen dat
belastingvrij mag worden verdiend maximeren op ongeveer 500 euro per
maand.
In de gefiscaliseerde variant kan de opdrachtgever zijn kosten fiscaal
aftrekken. De opdrachtnemer betaalt belasting en sociale premies, maar
bouwt daardoor wel sociale zekerheidsrechten op.
Bedrijfsleven
De fiscale aftrekmogelijkheid voor particulieren biedt volgens de RWI
kansen aan het bedrijfsleven en zelfstandigen om op de bestaande vraag
naar persoonlijke diensten in te springen en een nieuwe vraag uit te
lokken. Voor particulieren maakt het uit kostenoogpunt namelijk niet
uit of de dienst wordt verricht door een werknemer in dienst van een
bedrijf of door een bekende uit de buurt.
Arbeidsparticipatie
De ontwikkeling van een markt voor persoonlijke dienstverlening is
volgens de RWI een belangrijke voorwaarde om de arbeidsparticipatie
van zowel lager als hoger opgeleiden te vergroten. De werkgelegenheid
voor mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt neemt erdoor toe, en
daarmee de reële mogelijkheden van arbeidsparticipatie voor mensen met
een uitkering. Door uitbesteding van huishoudelijke werkzaamheden
kunnen vooral hoger opgeleide vrouwen makkelijker gaan werken of hun
huidige baan uitbreiden.
Meldings- en sollicitatieplicht
Om fraude tegen te gaan, pleit de RWI ervoor om voortaan de
opdrachtgever te verplichten één keer per jaar aan de belastingdienst
op te geven welke beloning hij aan de persoonlijke dienstverlener
heeft betaald. Zonder deze melding is er geen vrijstelling van de
inhoudingsplicht (in de gedefiscaliseerde variant) of recht op aftrek
van de gemaakte kosten (in de gefiscaliseerde variant).
De RWI wil bijstandsgerechtigden een vrijlatingsregeling bieden voor
het verrichten van persoonlijke diensten. Maar zolang de
uitkeringsafhankelijkheid blijft bestaan, behoudt de
bijstandsgerechtigde zijn sollicitatieplicht.
WMO
Ten slotte ziet de RWI de voorgenomen overheveling van de
huishoudelijke verzorging van de AWBZ naar de Wet maatschappelijke
ondersteuning (WMO) als een kans om de markt voor persoonlijke
dienstverlening tot ontwikkeling te brengen.
Klik hier voor het advies 'Huis houden op de markt'
(PDF-bestand 140 KB)
De Raad voor Werk en Inkomen is het overlegorgaan van werkgevers,
werknemers en gemeenten. De RWI doet voorstellen aan de regering over
het brede terrein van werk en inkomen. Doel van deze voorstellen is
een goed functionerende arbeidsmarkt te bevorderen. Het vergroten van
de transparantie van en het verbeteren van de kwaliteit op de
reïntegratiemarkt behoort eveneens tot de kerntaken van de RWI.
Voor de redactie,