Raad voor Werk en Inkomen


Nieuws

Den Haag, 26 januari 2006

Duaal fiscaal stelsel voor markt voor persoonlijke dienstverlening RWI wil legale plek voor huis- tuin- en keukenklussen op arbeidsmarkt

Werkgevers, werknemers en gemeenten hebben in de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) een akkoord bereikt over de ontwikkeling van een markt voor persoonlijke dienstverlening. Het gaat hierbij om eenvoudig werk in en om het huis, dat op dit moment voor een groot deel plaatsvindt in het informele, `zwarte' circuit. De RWI wil dit werk zoveel mogelijk een plaats geven op de formele, legale arbeidsmarkt. In zijn advies stelt de RWI een duaal fiscaal stelsel voor, waarin opdrachtgever en opdrachtnemer zelf kunnen kiezen voor een gedefiscaliseerde of een gefiscaliseerde variant. De gedefiscaliseerde optie is belasting- en premievrij. In de gefiscaliseerde optie is wel sprake van belastingafdracht en opbouw van sociale zekerheidsrechten, maar zijn de kosten van het inhuren van persoonlijke diensten fiscaal aftrekbaar.
Met dit duale fiscale systeem wil de RWI het ook voor ondernemingen, zoals uitzendbureaus, mogelijk en aantrekkelijk maken om daadwerkelijk een markt voor persoonlijke diensten te ontwikkelen. Dit wordt bereikt doordat hun aanbod financieel concurrerend is met de diensten die belastingvrij door particulieren worden aangeboden. Wanneer het fiscale voordeel voor deeltijdwerkers toeneemt, wordt de drempel voor hen om te gaan werken lager.
De RWI heeft zijn advies vandaag aan de voorzitter van de Vaste Kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid aangeboden. De Tweede Kamer had de RWI gevraagd om met een alternatief te komen voor de `witte werksterregeling', omdat deze regeling nooit goed heeft gefunctioneerd.

Onder persoonlijke dienstverlening vallen de volgende werkzaamheden: schoonmaak in huis, hulp bij wassen en strijken, kinderoppas, boodschappen doen, hulp bij maaltijdbereiding, eenvoudig onderhoud in de tuin en verschillende vormen van persoonlijke begeleiding van chronisch zieken, gehandicapten en ouderen.

Duaal fiscaal stelsel
In de gedefiscaliseerde variant bepalen opdrachtgever en opdrachtnemer onderling tegen welke beloning en voorwaarden het werk gedaan moet worden. De opdrachtnemer hoeft over de verkregen inkomsten geen belasting en premie af te dragen. Gevolg is wel dat hij ook geen sociale zekerheidsrechten opbouwt. De RWI wil het inkomen dat belastingvrij mag worden verdiend maximeren op ongeveer 500 euro per maand.
In de gefiscaliseerde variant kan de opdrachtgever zijn kosten fiscaal aftrekken. De opdrachtnemer betaalt belasting en sociale premies, maar bouwt daardoor wel sociale zekerheidsrechten op.

Bedrijfsleven
De fiscale aftrekmogelijkheid voor particulieren biedt volgens de RWI kansen aan het bedrijfsleven en zelfstandigen om op de bestaande vraag naar persoonlijke diensten in te springen en een nieuwe vraag uit te lokken. Voor particulieren maakt het uit kostenoogpunt namelijk niet uit of de dienst wordt verricht door een werknemer in dienst van een bedrijf of door een bekende uit de buurt.

Arbeidsparticipatie
De ontwikkeling van een markt voor persoonlijke dienstverlening is volgens de RWI een belangrijke voorwaarde om de arbeidsparticipatie van zowel lager als hoger opgeleiden te vergroten. De werkgelegenheid voor mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt neemt erdoor toe, en daarmee de reële mogelijkheden van arbeidsparticipatie voor mensen met een uitkering. Door uitbesteding van huishoudelijke werkzaamheden kunnen vooral hoger opgeleide vrouwen makkelijker gaan werken of hun huidige baan uitbreiden.

Meldings- en sollicitatieplicht
Om fraude tegen te gaan, pleit de RWI ervoor om voortaan de opdrachtgever te verplichten één keer per jaar aan de belastingdienst op te geven welke beloning hij aan de persoonlijke dienstverlener heeft betaald. Zonder deze melding is er geen vrijstelling van de inhoudingsplicht (in de gedefiscaliseerde variant) of recht op aftrek van de gemaakte kosten (in de gefiscaliseerde variant). De RWI wil bijstandsgerechtigden een vrijlatingsregeling bieden voor het verrichten van persoonlijke diensten. Maar zolang de uitkeringsafhankelijkheid blijft bestaan, behoudt de bijstandsgerechtigde zijn sollicitatieplicht.

WMO
Ten slotte ziet de RWI de voorgenomen overheveling van de huishoudelijke verzorging van de AWBZ naar de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) als een kans om de markt voor persoonlijke dienstverlening tot ontwikkeling te brengen.

Klik hier voor het advies 'Huis houden op de markt' (PDF-bestand 140 KB)

De Raad voor Werk en Inkomen is het overlegorgaan van werkgevers, werknemers en gemeenten. De RWI doet voorstellen aan de regering over het brede terrein van werk en inkomen. Doel van deze voorstellen is een goed functionerende arbeidsmarkt te bevorderen. Het vergroten van de transparantie van en het verbeteren van de kwaliteit op de reïntegratiemarkt behoort eveneens tot de kerntaken van de RWI.

Voor de redactie,