IFFR Persbericht: Wereldpremières in VPRO Tiger Awards Competitie, nieuwe Nederlandse films, Robeco hoofdsponsor IFFR 2006
International Film Festival Rotterdam
35th International Film Festival Rotterdam
25 januari - 5 februari 2006
PERSBERICHT 16 december 2005
* Wereldpremières in VPRO Tiger Awards Competitie
* Nieuwe Nederlandse films
* Robeco hoofdsponsor IFFR 2006
Het International Film Festival Rotterdam 2006 maakt de eerste zes films
bekend die mee zullen dingen naar de drie VPRO Tiger Awards. De films
uit Nederland, China, Spanje, Uruguay, Polen en Groot-Brittannië zullen
hun wereld- of internationale première beleven In Rotterdam. Begin
januari wordt de gehele competitie bekend gemaakt. Het filmfestival zal
eveneens een aantal nieuwe Nederlandse speelfilms en documentaires
vertonen. Het filmfestival verwelkomt de wereldwijde
beleggingsinstelling Robeco als de vierde hoofdsponsor. Verder heeft
Neuteboom Koffiebranders, die Max Havelaar koffie op de markt brengt,
zich als sponsor aan het festival verbonden.
Het International Film Festival Rotterdam heeft de eerste zes films
geselecteerd voor de VPRO Tiger Awards Competitie:
- De Nederlandse speelfilm LANGER LICHT van David Lammers, geproduceerd
door Motel Films, gaat over een boksschoolhouder en zijn zoon in
Amsterdam Noord. (wereldpremière)
- WALKING ON THE WILD SIDE (LAI XIAO ZI) van Han Jie (China), een
productie van Jia Zhang-ke's Xstream Pictures, is mede tot stand gekomen
met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds. De film vertelt over een
jeugdbende in een kolenmijngebied in de Chinese provincie Shanxi.
(wereldpremière)
- Ook THE DOG POUND (LA PERRERA) van Manuel Nieto Zas (Uruguay) is mede
tot stand gekomen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds. De film is
geproduceerd door Control Zeta Films, bekend van onder meer WHISKY en
gaat over een doelloze twintiger in een winterse badplaats. (wereldpremière)
- THE LEGEND OF TIME (LA LEYANDA DEL TIEMPO) van Isaki Lacuesta
(Spanje), geproduceerd door Mallerich Films is documentaire fictie
geïnspireerd door de legendarische flamencozanger Camarón. (wereldpremière)
- ODE TO JOY, de eerste film van de drie jonge regisseurs Anna
Kazejak-Dawid, Jan Komasa en Maciej Migas (Polen). (internationale première)
- SONG OF SONGS, het debuut van Josh Appignanesi (Groot-Brittannië) over
religie en obsessie in joods-orthodoxe kringen in Londen.
(internationale première)
Begin januari maakt het festival de complete lijst met ongeveer vijftien
kandidaten voor de drie te verdelen Tiger Awards bekend. Een Tiger Award
omvat een geldprijs van 10.000 Euro, gegarandeerde uitbreng in Nederland
plus uitzending op televisie door de VPRO.
Na de ruime oogst op het festival vorig jaar, zijn ook ditmaal
Nederlandse films geselecteerd. HET ZWIJGEN van André van der Hout en
Adri Schrover werd net als LANGER LICHT geproduceerd in het kader van
'De oversteek' en was een CineMart project in 2004. De film gaat over
een medewerker van het Mertens Instituut die diep in Drenthe op een oud
moordmysterie stuit. Aliona van der Horst maakte met STEMMEN VAN BAM een
poëtische documentaire over de aardbeving die de monumentale Iraanse
stad trof. Jan Willem van Dam presenteert WHEN THE LIGHT BEHAVES
DIFFERENTLY TOWARDS TIME, een fictieve documentaire over Georgië na de
Rozenrevolutie. Nieuwe korte films zijn er onder meer van Sabine
Mooibroek, Sietske Tjallingii, Bea de Visser en Karel Doing.
Het International Film Festival Rotterdam is zeer verheugd over de
participatie van Robeco als hoofdsponsor van de 35e festivaleditie:
"Robeco is als innovatieve instelling steeds in de wereld op zoek naar
nieuwe ontwikkelingen en beleggingsmogelijkheden. Volgens Robeco biedt
de Nieuwe Wereld dan ook uitstekende vooruitzichten dankzij haar
snelgroeiende markten. Het filmfestival wordt als prima platform gezien
om beleggers bewust te maken van de mogelijkheden en hen een blik te
geven op de relevante ontwikkelingen in deze nieuwe markten.", aldus
Robeco. De vier hoofdsponsoren van het festival zijn nu Tiscali, de
Volkskrant, VPRO en Robeco.
Met de Volkskrant viert het International Film Festival Rotterdam een
jubileum: de Volkskrant is 25 jaar aan het festival verbonden als
hoofdsponsor. Op donderdag 26 januari 2006 wordt dit gevierd met een
jubileumavond in de Grote Zaal van Concertgebouw de Doelen.
Tevens verwelkomt het festival voor de komende editie Neuteboom
Koffiebranders B.V. in Almelo, bekend van Max Havelaar koffie, als
sponsor: "Max Havelaar koffie staat voor: traditie, respect,
authenticiteit, zorg en kwaliteit. Dat zoek je bewust op en daar moet je
zelfs een beetje tegendraads voor zijn. Weten wie je bent en waar je
voor staat. Diezelfde gedachte vinden wij terug in de opzet van het
filmfestival."
(einde persbericht)
Noot aan de redactie:
Persinformatie: IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet of Gert-Jan Bleeker,
010-8909090 of press@filmfestivalrotterdam.com
Eerder verzonden persberichten:
http://www.filmfestivalrotterdam.com/ned/pers/persberichten.aspx
Voor informatie over persaccreditatie, zie:
http://www.filmfestivalrotterdam.com/ned/pers/persaccreditatie.aspx
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
International Film Festival Rotterdam
Press Department:
Bert-Jan Zoet, Press Officer
Gert-Jan Bleeker, Assistant Press Officer
Nancy van Oorschot, Press Accreditations
P.O. Box 21696
3001 AR ROTTERDAM
The Netherlands
tel + 31 10 890 90 90
fax + 31 10 890 90 91
email press@filmfestivalrotterdam.com
http://www.filmfestivalrotterdam.com
35th International Film Festival Rotterdam: 25 January - 5 February 2006
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
International Film Festival Rotterdam
Press Department:
Bert-Jan Zoet, Press Officer
Gert-Jan Bleeker, Assistant Press Officer
Nancy van Oorschot, Press Accreditations
P.O. Box 21696
3001 AR ROTTERDAM
The Netherlands
tel + 31 10 890 90 90
fax + 31 10 890 90 91
email press@filmfestivalrotterdam.com
http://www.filmfestivalrotterdam.com
35th International Film Festival Rotterdam: 25 January - 5 February 2006