Pilot Inhaalslag Handhaving succes
De pilot Inhaalslag Handhaving is een succes. Dit blijkt uit het
eerste voortgangs-bericht over de pilot Inhaalslag Handhaving dat het
college heeft vastgesteld.
Tot en met december controleerde de gemeente 2309 adressen. Dit houdt
in dat alle adressen vanaf straat zijn bekeken en dat daaraan
gekoppeld alle relevante digitale bestanden, zoals het
bevolkingsregister zijn onderzocht. Op basis hiervan werd bepaald of
voor een adres vervolgonderzoek nodig was. 537 adressen werden zo
nader onderzocht op onrechtmatig wonen. In 111 gevallen bleek iets
niet in orde. De eerste resultaten tonen de noodzaak van de controles
aan. Bij adressen waar iets niet in orde is onderneemt de gemeente
vervolgacties om overlast en veiligheidsrisicos weg te nemen; de
leefbaarheid in deze wijken heeft bij het college een hoge prioriteit.
Met de controles, en de preventieve werking die daarvan uitgaat wil ik
voorkomen dat deze wijken in een negatieve spiraal terecht komen,
aldus wethouder Marnix Norder (wonen).
De pilot startte in oktober 2005, duurt 15 maanden en omvat een
integrale controle van alle 24.700 panden in de wijken Regentesse -
Valkenboskwartier en Rustenburg Oostbroek. Vijf gemeentelijke diensten
- Stedelijke Ontwikkeling, Stadsbeheer, Burgerzaken, Sociale Zaken en
Werkgelegenheid, en Brandweer - werken samen om deze voor Nederland
unieke integrale aanpak te garanderen.
De handhaving richt zich op onrechtmatig wonen (overbewoning, illegale
kamerverhuur), ernstige onderhoudsgebreken, strijdigheid met
milieuwetgeving, misbruik van sociale voorzieningen en de controle van
horecabedrijven.Op basis van de resultaten bekijkt de gemeente of deze
aanpak ook in andere wijken gewenst is. Een van de conclusies is dat
de samenwerking van meerdere gemeentelijke diensten een belangrijke
stap is om de handhaving effectief te organiseren.
Overige resultaten
Uit de resultaten blijkt dat de geconstateerde overtredingen divers
van aard zijn. Opvallend is dat voor 12 van 14 gecontroleerde
horecabedrijven maatregelen om de brandveiligheid te verbeteren
genomen moesten worden. Het gaat dan om lichte overtredingen zoals het
niet tijdig controleren van blusmiddelen. Bij 46 van 216
gecontroleerde bedrijven werden lichte overtredingen op de wet
Milieubeheer geconstateerd, zoals bijvoorbeeld onjuist onderhoud van
installaties als verwarming of koeling. Hiervoor zijn
waarschuwingsbrieven verzonden. Verder bleek dat bij 83 van de 235
gecontroleerde uitkeringsgerechtigden nadere actie moest worden
ondernomen, dit kan bijvoorbeeld gaan over een voorstel tot
beëindiging van een uitkering.
Begrip
Bewoners van een woning die gecontroleerd is krijgen van het
controleteam een brief waarin de gemeente nogmaals uitleg geeft over
het hoe en waarom van de controle. In de brief wordt de reden van
binnentreden toegelicht en is een telefoonnummer opgenomen voor
vragen. Bij telefonisch contact blijkt dat bewoners vaak begrip kunnen
opbrengen voor de controle. Ook van bewoners uit de buurt krijgen de
controleteams positieve reacties.
Gemeente Den Haag