Gemeente Den Haag

Pilot Inhaalslag Handhaving succes

De pilot Inhaalslag Handhaving is een succes. Dit blijkt uit het eerste voortgangs-bericht over de pilot Inhaalslag Handhaving dat het college heeft vastgesteld.
Tot en met december controleerde de gemeente 2309 adressen. Dit houdt in dat alle adressen vanaf straat zijn bekeken en dat daaraan gekoppeld alle relevante digitale bestanden, zoals het bevolkingsregister zijn onderzocht. Op basis hiervan werd bepaald of voor een adres vervolgonderzoek nodig was. 537 adressen werden zo nader onderzocht op onrechtmatig wonen. In 111 gevallen bleek iets niet in orde. De eerste resultaten tonen de noodzaak van de controles aan. Bij adressen waar iets niet in orde is onderneemt de gemeente vervolgacties om overlast en veiligheidsrisicos weg te nemen; de leefbaarheid in deze wijken heeft bij het college een hoge prioriteit. Met de controles, en de preventieve werking die daarvan uitgaat wil ik voorkomen dat deze wijken in een negatieve spiraal terecht komen, aldus wethouder Marnix Norder (wonen).

De pilot startte in oktober 2005, duurt 15 maanden en omvat een integrale controle van alle 24.700 panden in de wijken Regentesse - Valkenboskwartier en Rustenburg Oostbroek. Vijf gemeentelijke diensten
- Stedelijke Ontwikkeling, Stadsbeheer, Burgerzaken, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, en Brandweer - werken samen om deze voor Nederland unieke integrale aanpak te garanderen.
De handhaving richt zich op onrechtmatig wonen (overbewoning, illegale kamerverhuur), ernstige onderhoudsgebreken, strijdigheid met milieuwetgeving, misbruik van sociale voorzieningen en de controle van horecabedrijven.Op basis van de resultaten bekijkt de gemeente of deze aanpak ook in andere wijken gewenst is. Een van de conclusies is dat de samenwerking van meerdere gemeentelijke diensten een belangrijke stap is om de handhaving effectief te organiseren.

Overige resultaten
Uit de resultaten blijkt dat de geconstateerde overtredingen divers van aard zijn. Opvallend is dat voor 12 van 14 gecontroleerde horecabedrijven maatregelen om de brandveiligheid te verbeteren genomen moesten worden. Het gaat dan om lichte overtredingen zoals het niet tijdig controleren van blusmiddelen. Bij 46 van 216 gecontroleerde bedrijven werden lichte overtredingen op de wet Milieubeheer geconstateerd, zoals bijvoorbeeld onjuist onderhoud van installaties als verwarming of koeling. Hiervoor zijn waarschuwingsbrieven verzonden. Verder bleek dat bij 83 van de 235 gecontroleerde uitkeringsgerechtigden nadere actie moest worden ondernomen, dit kan bijvoorbeeld gaan over een voorstel tot beëindiging van een uitkering.

Begrip
Bewoners van een woning die gecontroleerd is krijgen van het controleteam een brief waarin de gemeente nogmaals uitleg geeft over het hoe en waarom van de controle. In de brief wordt de reden van binnentreden toegelicht en is een telefoonnummer opgenomen voor vragen. Bij telefonisch contact blijkt dat bewoners vaak begrip kunnen opbrengen voor de controle. Ook van bewoners uit de buurt krijgen de controleteams positieve reacties.