Vlaamse overheid

Kris Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, is afgelopen week de mobiliteitscampagne tegen links rijden langs gewest- en autosnelwegen gestart. Dit is de eerste sensibiliseringscampagne in 2006 over verantwoord en hoffelijk rijgedrag. De minister wenst daarmee het overmatig gebruik van de linkerrijstrook te temperen. In de loop van 2006 heeft minister Peeters nog twee mobiliteitscampagnes gepland over het verantwoord gebruik van de pechstrook en het verantwoord rijgedrag ter hoogte van wegenwerken.
Via wegaffiches en de website www.watisuwexcuus.be worden de weggebruikers opgeroepen om mee te zoeken naar creatieve slogans voor de volgende campagnes, en hiervoor ook te stemmen. En wat blijkt? Na ruim één week zijn er reeds een kleine 1000 voorstellen van slogans binnengekomen, wat erop wijst dat het concept aanslaat.

Het aanzetten tot een verantwoord en hoffelijk rijgedrag is al jaren een prioritaire doelstelling van de Vlaamse overheid. In dit kader werden in het verleden al campagnes gevoerd voor onder andere de toepassing van het ritsprincipe, de gevolgen van agressief rijgedrag, verantwoord rijgedrag bij winterweer, .
In 2006 wil de Vlaamse overheid verder gaan op dit elan en onder meer de aandacht vestigen op links rijden, het gebruik van de pechstrook en rijgedrag ter hoogte van wegenwerken.

De eerste campagne die afgelopen week is van start gegaan en loopt tot 12 februari 2006 heeft als thema 'Verantwoord rijgedrag - links rijden'. Bedoeling van deze campagne is het beperken van het overmatig links rijden op autosnelwegen terwijl de rechterrijstroken vrij zijn. Hierdoor wordt het achterliggende verkeer gestremd. Bovendien leidt dit rijgedrag soms tot gevaarlijke inhaalmanoeuvres.
De campagne bestaat uit een affichecampagne: langs Vlaamse gewest- en autosnelwegen vindt u affiches waarop slogans staan die vragen naar het excuus van de bestuurder voor het links rijden.

Waarom een campagne tegen links rijden?

Veel weggebruikers redeneren klaarblijkelijk dat, als ze voortdurend links blijven rijden aan 120 km/u, ze weinig manoeuvres moeten doen en niemand achter zich hinderen (want niemand mag sneller rijden zonder in overtreding te zijn). Hierbij wordt echter geen rekening gehouden met het gegeven dat de capaciteit van de (autosnel)weg drastisch afneemt. Wanneer te veel mensen links rijden, blijven de rechterrijstroken onderbenut, en wordt zo ook de totale capaciteit van de autosnelweg onderbenut.

Het verschil in reistijd is miniem. Een praktijkvoorbeeld leert ons dat er minder dan 1 minuut verschil is in reistijd op het traject Brussel - Antwerpen op het autosnelweggedeelte (= 35 km indien men ofwel voortdurend links blijft rijden tegen 120 km/u ofwel de helft van de afstand aflegt op een meer rechter rijstrook aan 110 km/u).

Ook de hoffelijkheid in het verkeer komt in het gedrang: indien men voortdurend links blijft rijden, ontzegt men aan andere weggebruikers de mogelijkheid om regelmatig de linkerrijstroken te benutten.

Links rijden houdt ook gevaren in. Zo heeft men op de linkerrijstroken meer kans op een plots, bruusk remmanoeuvre van een voorligger. Daarom is ook een hoger attentieniveau vereist, wat meer vermoeiend is.

www.watisuwexcuus.be roept weggebruiker op tot creatieve inbreng

De mobiliteitscampagnes worden ondersteund door wegenaffiches en de website www.watisuwexcuus.be.
Telkens zullen de creatieve excuses aan de kaak gesteld worden die mensen soms hanteren om hun fout gedrag goed te praten. "Normaal doe ik dit niet, maar .." ik was gehaast", ". het eten werd koud",. het regent echt wel heel erg hard", enzovoort.

In deze campagnes worden de excuses nog net iets verder doorgetrokken, de absurditeit voorbij. "U rijdt links, want uw voorouders komen uit Engeland?" is zo absurd dat niemand zich echt beledigd kan voelen. Tegelijkertijd is dit het soort opmerking dat we allen wel eens maken achter het stuur, en dat de overtreder hopelijk doet nadenken over zijn gedrag, en doet aanpassen.

Op de website 'wat is uw excuus' is er een duidelijke link naar de website www.uitweg.be, waarop extra informatie rond de campagne wordt ter beschikking gesteld.

Vernieuwend in deze campagne is het feit dat de mensen op de website www.watisuwexcuus.be zelf een slogan kunnen voorstellen voor de volgende mobiliteitscampagnes van de Vlaamse ministers Peeters en Van Brempt. De meest creatieve slogans maken in een latere campagnefase kans ook effectief op borden langs de kant van de weg terecht te komen.

Om de betrokkenheid bij de campagne nog verder te verhogen, is een stemmodule toegevoegd. Hierdoor kunnen de bezoekers van de website op de creatiefste excuses stemmen die dan in aanmerking komen om in de campagne gebruikt te worden. Bovendien kunnen mensen die zelf een excuus hebben ingediend hun vrienden oproepen voor hun inzending te stemmen. Zo wordt het aantal bezoekers op de site verhoogd, wat de campagne enkel ten goede zal komen.

Bezoekers van de website hebben eveneens de mogelijkheid hun vrienden, kennissen of familieleden een e-card te sturen van deze campagne. Zo kunnen ze op een vriendelijke manier hun kennissen aansporen om na te denken over hun mobiliteits- of rijgedrag.