Recordverkoop voor DaimlerChrysler bedrijfswagens in 2005
(1/25/2006)
DaimlerChrysler heeft het afgelopen jaar een recordverkoop weten te
realiseren voor de divisie bedrijfswagens. In 2005 werden maar liefst
824.900 trucks, bussen en bestelwagens verkocht, tegen een verkoop van
712.200 eenheden in 2004. Dat betekent een afzetstijging van 16% ten
opzichte van het jaar ervoor. Deze stijging is binnen alle business
units van de bedrijfswagendivisie toe te schrijven aan het moderne
productaanbod en het voortreffelijke kwaliteitsprogramma.
Wereldwijd stegen de verkoopcijfers van DaimlerChrysler in de
bedrijfswagenmarkt. In West-Europa werden 277.000 bedrijfswagens
verkocht, terwijl dat er in 2004 nog 274.000 waren. In de NAFTA regio
steeg de verkoop aanzienlijk van 177.100 stuks in 2004 naar 217.800
eenheden in 2005, een stijging van bijna 23%. Latijns-Amerika
realiseerde een afzet van 63.200 bedrijfswagens in 2005. In 2004 waren
dat er nog 57.600. Ook buiten deze belangrijkste markten stegen de
verkoopcijfers met ruim 31%. Deze groei, van 203.100 in 2004 naar
266.900 voertuigen in 2005, is voornamelijk toe te schrijven aan de
groeiende vraag in Azië. Alleen al in Azië verkocht DaimlerChrysler
in 2005 165.600 bedrijfswagens, terwijl dat er in 2004 nog 119.400
waren.
Goede toekomstverwachtingen Andreas Renschler, verantwoordelijk voor
de bedrijfswagendivisie van DaimlerChrysler: âDe recordafzet die we in
2005 hebben weten te realiseren, is een bevestiging dat onze trucks,
bussen en bestelwagens wereldwijd ongekend populair zijn. Met
initiatieven om de operatieve processen te verbeteren en te groeien in
bestaande en nieuwe markten gaan we de uitdagingen van de komende
jaren graag aan. Met de introductie van nieuwe, innovatieve producten
als de Mercedes-Benz Sprinter willen we die groei realiseren.â
Trucks De afzet van Mercedes-Benz trucks in Europa/Latijns-Amerika
steeg met bijna 8% tot 148.000 stuks. In vergelijking met 2004 steeg
de verkoop in West-Europa het afgelopen jaar met 12%. De tweede
generatie van het vlaggeschip Actros, en ook de nieuwede Axor en de
Atego hebben een belangrijk aandeel in dit succes gehad. Al deze
trucks zijn leverbaar met de baanbrekende BlueTec dieseltechnologie.
Hierdoor voldoen ze nu al aan de Euro4 en Euro5 emissienormen. Daarmee
beschikt Mercedes-Benz over de meest moderne truck-portofolio.
In de NAFTA regio werden in 2005, 182.400 trucks verkocht van de
verschillende merken. Een stijging ten opzichte van 2004 van maar
liefst 20% (2004: 152.400). Freightliner LLC blijft daarmee
marktleider in de zwaarste klasse (Class 8). Het marktaandeel nam met
1% toe tot 36% in de NAFTA regio. Voor de middelzware trucks (class
6/7), is Freightliner LLC de op één na grootste producent in de VS.
Om het merken- en productenportfolio van DaimlerChryslers
bedrijfswagendivisie verder te optimaliseren, is in december 2005 de
producent van bijzondere reddingsvoertuigen, American LaFrance
verkocht aan Patriarch Partners LLC.
De business unit Fuso verkocht het afgelopen jaar 178.900 trucks en
bussen. Het Duits-Japanse management heeft de vernieuwde koers
consequent doorgevoerd. En niet zonder succes. In 2005 werd de nieuwe
lichte bedrijfswagen Canter in Europa en andere exportmarkten
geïntroduceerd. Ook de nieuwe Freighter medium-duty truck werd vorig
jaar in Japan geïntroduceerd. Fuso is bovendien het Competentie
Centrum van de lichte bedrijfswagens van DaimlerChrysler. Dit jaar zal
Fuso een hybride versie van de Canter op de Japanse markt brengen.
Bussen Met meer dan 36.200 verkochte bussen van Mercedes-Benz, Orion
en Setra, heeft EVOBus in 2005 een verkoopstijging van 10% kunnen
behalen en is daarmee marktleider op zijn gebied. Deze positieve
ontwikkeling is met name toe te schrijven aan de 16% groei in de
verkoop van chassisâ (2005: 24.000), terwijl de verkoop van complete
bussen met 12.200 eenheden gelijk bleef ten opzichte van 2004. In
Europa werden diverse nieuwe bussen geïntroduceerd: de nieuwe
generatie van de Mercedes-Benz Travego reisbus, de (stads-)bus
Mercedes-Benz Citaro Low Entry, de nieuwe Setra MultiClass 400 en de
Mercedes-Benz Integro.
Bestelwagens Met een verkoop van 267.200 eenheden in 2005 steeg de
verkoop van Mercedes-Benz bestelwagens wereldwijd met 2,5% ten
opzichte van 2004 waarin er 260.700 verkocht werden. De toegenomen
vraag naar de Viano en Vito hebben een belangrijk aandeel in deze
groei gehad. Maar met name de grote interessevoor de Sprinter zorgde
voor een extra impuls. In Düsseldorf en Buenos Aires werden meer dan
167.000 stuks geproduceerd, een nieuw productierecord. De NAFTA regio
was goed voor de verkoop van 28.100 Sprinters onder de merknamen
Mercedes-Benz, Dodge en Freightliner. Een toename van 49% ten opzichte
van de 18.900 verkochte Sprinters in 2004. DaimlerChrysler kondigde
onlangs, als antwoord op deze groeiende vraag, al aan om de
productieplaats in Charleston (South Carolina) voor de assemblage van
de nieuwste generatie Dodge Sprinter te gaan benutten.
Direct naar AutoRAI.nl
BedrijfsautoRAI