Titel: Internationale expansie door nieuwe klanten
PwC
Rubriek: Economie
Datum en tijd: 25-01-2006 16:05
Bij internationale expansie, in het bijzonder in de snelgroeiende
economieën van Brazilië, Rusland, India en China (zogenaamde
BRIC-landen), richten ondernemingen zich primair op het zoeken van nieuwe
consumentenmarkten in plaats van op het realiseren van kostenbesparingen,
aldus de 9de jaarlijkse Global CEO Survey van PricewaterhouseCoopers.
Bijna tweederde van de 1.410 ondervraagde CEO's is ervan overtuigd dat de
globalisering een positief effect zal hebben op hun onderneming gedurende
de komende drie jaar. Volgens de CEO's wordt internationalisering echter
het meest gehinderd door overregulering (64%), gevolgd door
handelsbarrières/protectionisme (63%) en politieke instabiliteit (57%).
Terrorisme en georganiseerd verzet tegen globalisering staan onderaan de
lijst van problemen bij internationale expansie.
'Kostenbesparing is niet langer het enige doel van internationalisering.
In de nieuwe fase van de internationale expansie richten ondernemingen
zich op het vinden en bedienen van nieuwe klanten in de groeimarkten van
de wereld, meldt Willem Bröcker, Global Managing Partner van
PricewaterhouseCoopers. 'Vooral de economieën van India en natuurlijk
China werden tot voor kort voornamelijk gezien als landen waar tegen lage
kosten geproduceerd en geëxporteerd kon worden. Ze bieden nu echter
aanzienlijke groeimogelijkheden voor zowel multinationals als lokale
bedrijven. Tegelijkertijd ontstaat in deze landen, evenals in Rusland en
Brazilië, een nieuwe groep van serieuze internationale concurrenten.'
Een internationaal richtpunt: Brazilië, Rusland, India, China
Ruim 70% van de respondenten zegt dat hun onderneming van plan is in de
komende drie jaar zaken te gaan doen in tenminste één van de BRIC-landen.
Het is niet verrassend dat volgens 78% van deze CEO's China het meeste
marktpotentieel biedt, gevolgd door India (64%), Rusland (48%) en
Brazilië (46%). Ze zien ondernemingen in China (52%) en India (28%) als
de belangrijkste concurrenten voor andere markten. De CEO's in de
BRIC-landen zien concurrentievoordelen in de kwaliteit en productiviteit
van arbeidskrachten, maar ook in de politieke en institutionele
stabiliteit en de nabijheid van grote en groeiende lokale
consumentenmarkten.
De respondenten noemen een uitgebreid pakket aan maatregelen waarmee zij
de strategische doelstellingen in de BRIC's denken te gaan realiseren.
Het aangaan van allianties staat hierbij bovenaan. Gevolgd door het
openen van nieuwe kantoren, het ontwikkelen van unieke producten,
outsourcen en offshoring. De CEO's van de Westerse landen ontplooien deze
activiteiten vaker in China dan in de andere BRIC's. Deze trend geldt
echter niet voor CEO's van ondernemingen uit de ontwikkelingslanden.
Complexiteit
Internationalisering, regulering, wetgeving, nieuwe internationale
concurrenten en informatie technologie veroorzaken een toenemende
complexiteit binnen ondernemingen. Van de CEO's geeft 77% aan dat het
niveau van complexiteit binnen hun onderneming hoger is dan drie jaar
geleden, en 27% ziet dit zelfs als veel hoger.
CEO's nemen in toenemende mate zelf verantwoordelijkheid voor het
verminderen van de complexiteit waarbij zij zich vooral richten op
informatietechnologie en organisatiestructuur.
'Complexiteit is een gegeven. Door het in kaart brengen van de
complexiteit en deze te elimineren op punten waar het weinig tot geen
waarde toevoegt, kunnen ondernemingen een strategische voorsprong
opbouwen in de globaliserende economie', aldus de Willem Bröcker.