Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Zwolle, woensdag 11 januari 2006

Discovery Tour moet Overijsselse poppodia laten volstromen

ZWOLLE - De kleinere poppodia in Overijssel moeten de komende jaren volstromen met nieuwe bezoekers door een vernieuwend initiatief: de Discovery Tour Overijssel. Een vaste groep podia gaat iedere maand popacts programmeren uit een vaste pool van ongeveer vijftig acts. Bijzonder is de inzet van een speciale Discovery Tourbus die de nieuwe bezoekers ophaalt en naar de poppodia brengt.

De Discovery Tour is een initiatief van Kunst & Cultuur Overijssel (KCO) en is vooral gericht op de kleinere poppodia. Dus niet op kernpodia als Hedon (Zwolle), Het Burgerweeshuis (Deventer) Metropool (Hengelo) en Atak (Enschede), maar kleinere zalen met een capaciteit tot ongeveer 250 bezoekers. Het gaat niet slecht met de kleinere poppodia, maar het kan beter. Uit een nulmeting van KCO blijkt dat gemiddeld ongeveer de helft van de capaciteit bij de kleinere zalen benut wordt. De Discovery Tour moet de basis van de Overijsselse popscene versterken door het publieksbereik te vergroten. Hiervoor wordt potentieel poppubliek actief geïnteresseerd voor een vaste concertavond bij de deelnemende podia met twee kwalitatief goede popacts. Hiervoor programmeren de zalen voor relatief weinig geld kwalitatief goede popacts uit een vaste pool. Uitgangspunt is dat de Discovery Tour fungeert als kwaliteitskeurmerk. Het publiek wordt niet zozeer getrokken door de nog relatief onbekende namen, maar door de zekerheid van kwaliteit en de goede naam van het circuit. De podia moeten hierdoor een nieuwe groep bezoekers binnen krijgen en vervolgens vast kunnen houden. Door mond-op-mond reclame kunnen de bezoekersaantallen verder groeien. De acts kunnen in principe overal vandaan komen, maar worden geselecteerd op basis van kwalitatieve criteria als muzikale zeggingskracht, aantrekkelijkheid voor het publiek, een actieve instelling, betrouwbaarheid en hun ambitieniveau. Een ervaren en professionele selectiecommissie stelt de bandpool samen. Het aanbod is over enkele weken te zien op een website die momenteel in ontwikkeling is.

De provincie Overijssel en het landelijke Fonds voor Podiumprogrammering en Marketing ondersteunen het project in dit eerste proefjaar. Het uiteindelijke doel is dat de Discovery Tour uitgroeit tot een zelfstandig circuit met zo'n twintig Overijsselse podia. Het uitgangspunt voor 2006 is dat vanaf maart bij minimaal zeven podia een succesvolle maandelijkse programmering wordt gerealiseerd. Het succes van het project wordt gevolgd met een publieksonderzoek. De eerste resultaten van de Discovery Tour worden eind 2006 geëvalueerd. De optredens vanuit de Discovery Tour worden vanuit KCO ondersteund met gratis promotiemateriaal zoals persberichten, flyers, posters en nieuwsbrieven. Helemaal bijzonder is de inzet van een speciaal opgetuigde tourbus die concertbezoekers vanuit de omgeving van poppodia naar de optredens brengt en weer terug. De verwachting is dat dit drempelverlagend werkt en bovendien zorgt voor een 'buzz around the brand'. Verder wordt er voorlichting over popmuziek gegeven op middelbare scholen. Vooral omdat een grote groep middelbare scholieren, toch een belangrijk potentieel poppubliek, nauwelijks op de hoogte is van lokale of regionale popmuziek.

Bands en podia willen meewerken aan de Discovery Tour kunnen zich aanmelden bij Michiel Visser van KCO, mvisser@kco.nl, telefoon (038) 422 50 30.