Positief toetsingsadvies MER Spoorzone
De Commissie voor de milieueffectrapportage (m.e.r.) geeft een
algemeen, positief oordeel over de MER Spoorzone en acht alle
essentiële informatie aanwezig.
Dit staat in het deze week afgeronde Toetsingsadvies over het
milieueffectrapport Spoorzone Breda. Voor het milieuthema externe
veiligheid geeft de commissie als aanbeveling om, wanneer daar
aanleiding voor is, aanvullend onderzoek te doen. Ze geeft aan in de
verdere planontwikkeling rekening te houden met trillingen,
duurzaamheid en ecologie en met name de thema's luchtkwaliteit en
geluid nadrukkelijker te verwerken in het bestemmingsplan. De
belangrijkste conclusie van het MER Spoorzone, dat als gevolg van de
plannen voor Via Breda de milieusituatie voor het totale gebied zal
verbeteren, wordt ook door de landelijke Commissie gesteund. Het
college van burgemeester en wethouders is verheugd over het resultaat
van de toetsing.
Specifieke aanbevelingen
Externe veiligheid
De berekeningen van de externe veiligheid binnen de Spoorzone Breda,
zijn gebaseerd op vervoersprognoses van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat die in april 2004 naar de Tweede Kamer zijn gestuurd. De
Commissie adviseert, indien toekomstige cijfers daar aanleiding toe
geven, een aanvulling op het MER op te stellen waarin rekening wordt
gehouden met dan geldende regelgeving. Het aanvullende onderzoek wordt
in dit geval verricht in samenhang met dan aan de orde zijnde
bestemmingsplannen
Luchtkwaliteit (fijn stof) en geluid
De Commissie adviseert bij de vertaling van de MER-gegevens naar
bestemmingsplannen inzicht te geven in de verbetering van de
toekomstige luchtkwaliteit ten opzichte van de huidige situatie.
Hoewel de totale uitkomst van de berekeningen met betrekking tot
luchtkwaliteit voor heel Via Breda op basis van de
salderingsbenadering gunstig uitvallen, kan de gemeente op die manier
op specifieke plaatsen waar de luchtkwaliteit minder gunstig lijkt te
worden met aanpassingen en maatregelen komen. De Commissie meent dat
de verkeerseffecten van de voorgenomen ontwikkelingen en de hieruit
voortvloeiende geluidbelasting goed in beeld zijn gebracht. Ze vraagt
aandacht voor enkele geluidaspecten waaronder de autonome
ontwikkeling, geluidbeperkende maatregelen en geluidzonering en
woningbouw.
Inspraakreacties
De gemeenteraad aanvaardde het MER Spoorzone op 10 november en
aansluitend startte de periode van zes weken voor inspraak en advies.
Dit leverde totaal 41 inspraakreacties- en adviezen op, die dan ook
eind december naar de Commissie voor de m.e.r. zijn verzonden. In
dezelfde periode kon de stad inspreken op het
voorontwerp-Bestemmingsplan Stationskwartier en liep de consultatie
over de Concept Bereikbaarheidsvisie Spoorzone. Tevens was het
mogelijk te reageren op het voorlopig ontwerp voor het
OV-terminalcomplex Breda CS. Alle reacties worden samengevoegd in één
nota van commentaar die aan de gemeenteraad wordt aangeboden. Naar
verwachting volgt besluitvorming over deze dossiers voor de zomer
2006.
Vervolg plannen Via Breda
De aanbevelingen van de Commissie voor de m.e.r. kunnen worden
verwerkt in het ontwerp-bestemmingsplan Stationskwartier en de
uitwerking van de overige deelgebieden.
Breda,25. januari 2006
Te downloaden:
* PERSVERKLARING EXTERNE VIELIGHEID IN RELATIE TOT VIA BREDA.doc
* a1504ts.pdf
Gemeente Breda