Gemeente Breda

Breda presenteert ontwikkelingsvisie cultuur en economie

Om de relatie tussen economie en cultuur te benadrukken, presenteert het college van burgemeester en wethouders een integrale visie, waarin in grote lijnen het economische en culturele beleid en bijbehorende activiteiten voor de komende periode zijn vastgelegd.

Evenals in de eerder gepresenteerde algemene, vooral ruimtelijk georiënteerde ontwikkelingsvisie, is sprake van doorontwikkeling en uitwerking van eerder vastgestelde beleidsuitgangspunten. Met deze visie geeft het college input aan het na de verkiezingen te vormen collegeprogramma voor 2006-2010.

De komende jaren ligt zowel wat cultuur als wat economie betreft het accent op het zo creatief mogelijk omgaan met kansen. Die kansen lijken ruimschoots aanwezig te zijn, van de impuls die uitgaat van de HSL en de ontwikkeling van via Breda tot het aantrekken van de economie en de potentiële groei van kansrijke sectoren. Tot die laatste rekent de gemeente de kennisintensieve en creatieve industrie, hoogwaardige logistieke dienstverlening en alle activiteiten op het gebied van hospitality. Voor de eerste en de laatste categorie geldt hetzelfde als voor het gemeentelijke beleid: er zijn vele raakvlakken tussen economie en cultuur. Die combinatie leidt tot een win-win situatie als het gaat om het creëren van een gunstig vestigingsklimaat en stimuleert innovatie.

Naast de economische speerpunten bevat de nota voorstellen om de continuïteit van het culturele aanbod (kwalitatief en kwantitatief) te kunnen handhaven en waar mogelijk te verbeteren. Daarbij worden trends gesignaleerd en mogelijkheden benoemd om daar creatief op in te kunnen spelen. Naast behoud en beheer van het culturele aanbod, kiest het college er in deze visie voor om de relatie tussen economie en cultuur verder te versterken en de creatieve industrie verder te stimuleren.

Tegen deze achtergrond krijgt ook het aspect city marketing' een nieuwe lading. In de visie pleit het college voor een integrale benadering en wordt voorgesteld city marketing en de fysieke ontwikkeling van de stad meer te regisseren. Om integrale stedelijke kwaliteit te kunnen behouden, ontwikkelen en uit te dragen, zal er meer afgestemd moeten worden tussen de verschillende beleidsterreinen. In dit opzicht bevat de visie aanbevelingen om meer gebruik te maken van de kansen die het HST-netwerk met zich meebrengt; arrangementen te ontwikkelen waarmee verschillende doelgroepen worden bereikt en/of langer in Breda zullen verblijven; Breda meer te profileren als locatie voor congressen en seminars; en tot slot om meer gebruik te maken van de verschillende regionale, landelijke en internationale netwerken.

Breda, 25 januari 2006