Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Reklame Rakkers en SRM ontwikkelen advanced vakopleiding 'Marketingcommunicatie Kids en Jongeren'

Amsterdam, 25 januari 2006 - Kenniscentrum Reklame Rakkers heeft samen met het opleidingsinstituut SRM een speciale vakopleiding 'Marketingcommunicatie Kids en Jongeren' ontwikkeld voor marketeers in het bedrijfsleven. De opleiding leidt ervaren marketeers op als specialist op het gebied van kinderen- en jongerencommunicatie. Stichting Reklame Rakkers wil met de opleiding een bijdrage leveren aan het creëren van een verantwoorde commerciële omgeving voor kinderen en jongeren in Nederland. De 'advanced' opleiding zal in april 2006 van start gaan, wordt gegeven door ervaren docenten uit de praktijk en wordt afgesloten met een examen.

De opleiding zal samenhangen met de introductie van de 'Jeugd Reclame Wijzer' door Stichting Reklame Rakkers in februari 2006. De Jeugd Reclame Wijzer geeft inzicht in wetgeving en jeugdreclamecodes, maar geeft ook pro-actieve en praktische adviezen bij het ontwikkelen van kids- en jongerencommunicatie aan het bedrijfsleven. In februari lanceert Stichting Reklame Rakkers tevens een bijpassend 'keurmerk' voor bedrijven die de adviezen van de Jeugd Reclame Wijzer onderschrijven.

De opleiding bestaat uit een kennisdeel, praktijkopdrachten en bedrijfsbezoeken. Deelnemers krijgen onder andere inzicht in de laatste trends en ontwikkelingen in de belevingswereld van kinderen en jongeren en in de ethische aspecten van kinderen- en jongerencommunicatie en zijn na afloop in staat een eigen kids- en jongerenstrategie te ontwikkelen.

Liesbeth Hop, woordvoerster Reklame Rakkers: "De samenwerking met de SRM is voor ons een heel logische stap. Als educatief kenniscentrum zien wij het als onze taak om educatieve diensten te ontwikkelen voor alle partijen die de commerciële omgeving rondom kinderen en jongeren beïnvloeden. In november 2005 hebben wij voor de SRM al inhoudelijk een opleiding 'Kids en Jongeren Marketing' ingevuld en dat beviel prima. Vanuit de deelnemers kwam het verzoek om een zwaardere advanced opleiding aan te bieden, waaraan wij samen met de SRM direct gevolg geven."

Martin van der Sluis, programmamanager SRM: "Wij waren erg tevreden over de wijze waarop Stichting Reklame Rakkers vorig jaar inhoudelijk adviezen gaf voor de opleiding 'Kids en Jongerenmarketing'. Daarom is het een goed idee gebleken om samen deze gloednieuwe opleiding vorm te geven. Wij zijn heel blij met het resultaat, dat geheel volgens SRM traditie bestaat uit een 'Know-it' en een 'Do-it' onderdeel. Wij zijn ervan overtuigd dat toekomstige deelnemers op een professionele manier worden opgeleid als absolute specialisten op dit onderwerp."

Stichting Reklame Rakkers

Stichting Reklame Rakkers is een educatief kenniscentrum dat zich richt op het ontwikkelen van educatieve diensten die een bijdrage leveren aan het verbeteren van het bewustzijn in Nederland over kinderen, media en commercie. De Stichting is een initiatief van maatschappelijke organisaties, wetenschappelijke instellingen, Nederlandse media, de overheid, de communicatiebranche en het bedrijfsleven. Onderzoek door Stichting Reklame Rakkers toonde aan dat kinderen pas op hun 12e jaar zelf in staat zijn reclame goed te herkennen, begrijpen en interpreteren. Daarom heeft de Stichting gratis lesmateriaal ontwikkeld voor basisscholen in Nederland. In 2006 start de Stichting met een aantal mediawijsheidprogramma's, met als doel het verbeteren van de mediavaardigheden van kinderen en jongeren. Het programma Media Makkers is gericht op het basisonderwijs, Mediasmart op het voortgezet onderwijs en de Opleiding tot Mediacoördinator wordt ontwikkeld voor leerkrachten en bibliotheken.

SRM

SRM is hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales. In de 50 jaar van hun bestaan hebben zij een reputatie verworven als de meest ervaren en meest gerenommeerde particuliere aanbieder van opleidingen op dit gebied. Met 25 vaste medewerkers en zo'n 200 gecertificeerde docenten zetten zij zich in voor de professionele ontwikkeling van elke deelnemer aan onze opleidingen. SRM biedt een omgeving waarin inspiratie, dialoog en netwerken de basisbegrippen zijn om ambities te voeden. Met maatwerktrainingen en opleidingen die voldoen aan de hoogste eisen. Belangrijke bron daarbij zijn de docenten: streng geselecteerde en gecertificeerde professionals - die inspireren vanuit hùn werkelijkheid.


---