Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Rouwadvertenties gaan leven

Geef overledene een eigen laatste groet mee

Hengelo, 23 januari 2006 - Uit onderzoek blijkt dat consumenten behoefte hebben aan een grotere eigen inbreng in de organisatie van de uitvaart. Deze behoefte sluit aan op de trend waarbij Nederlanders opener worden in het spreken over de dood en makkelijker uiting geven aan hun emoties bij een sterfgeval. De introductie van www.laatstegroet.nl stelt nabestaanden in staat om op persoonlijke en creatieve wijze een 'laatste groet' te brengen aan overledenen. Deze online uitvaartservice geeft consumenten zelf de mogelijkheid om rouwpublicaties en uitvaartmuziek te verzorgen.

Nederlanders gaan steeds makkelijker om met de dood. Het taboe dat lange tijd op de dood rustte is niet meer. Mensen gaan bewuster om met de mogelijkheid van hun eigen overlijden of het sterven van een dierbare. Onderzoek wijst bovendien uit dat steeds meer Nederlanders behoefte hebben aan een persoonlijke inbreng tijdens het afscheid nemen van een overledene. Immers, het uiten van emoties is persoonlijk. Laatstegroet.nl stelt nabestaanden in staat om op eigen manier een laatste groet te brengen aan overleden dierbaren.

Zelf rouwpublicaties samenstellen
Laatstegroet.nl is een online uitvaartservice waar nabestaanden zelf rouwpublicaties en uitvaartmuziek kunnen bestellen. Hierdoor zijn mensen niet meer afhankelijk van standaard opgemaakte rouwadvertenties of onpersoonlijke rouwkaarten. Op laatstegroet.nl kun je op persoonlijke wijze afscheid nemen van een overleden familielid, vriend(in), collega of buur door een condoleanceadvertentie samen te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld emoties verwoorden en kenbaar maken door het toevoegen van een eigen tekening of een kunstwerk met emotionele waarde. Ook kun je denken aan het publiceren van een gedicht die in dagbladen door heel Nederland geplaatst kan worden.

Uitvaartmuziek downloaden
Steeds meer mensen leggen hun laatste wensen vast in een codicil of testament. Daarbij wordt vaak ook de uitvaartmuziek beschreven. Laatstegroet.nl helpt nabestaanden bij het (terug)vinden van het juiste nummer. Of het nu gaat om klassiek of jazz, gospel of franse chanson - uit de collectie van tienduizenden nummers kunnen bezoekers passende uitvaartmuziek selecteren en deze direct en kosteloos online beluisteren. Het gekozen nummer kan daarna eenvoudig gedownload en afgerekend worden.

Het gemak van online uitvaartservice
Laatstegroet.nl is de eerste online uitvaartservice in de wereld. Via de website kunnen klanten de handling van alle rouwpublicaties gemakkelijk zelf regelen. De zelf opgemaakte rouwadvertentie kan online bekeken worden en direct geplaatst worden in elk willekeurig dagblad in Nederland. De plaatsingskosten zijn bovendien vooraf zichtbaar. Ook de in kleur opgemaakte rouwkaarten kunnen online bekeken worden, waarna ze binnen 24 uur gedrukt en thuis geleverd worden.

Onderzoeksresultaten uitvaart
In opdracht van MemoriAd - de nieuwe uitvaartorganisatie achter laatstegroet.nl - heeft De Vos & Jansen onderzoek gedaan naar consumentenbehoeften op het gebied van uitvaart.

In het algemeen is gebleken dat steeds meer mensen kiezen voor een niet-traditionele uitvaart. In de invulling van de uitvaart wordt het uiten van persoonlijke gevoelens steeds belangrijker gevonden. Zodoende hebben Nederlanders behoefte aan een meer persoonlijke invulling en beleving van de uitvaart. Door op eigen wijze afscheid te nemen van een overledene of persoonlijk medeleven te betuigen aan de nabestaanden zijn mensen beter in staat hun verdriet te verwerken.

Jaarlijks vinden in Nederland 140.000 uitvaarten plaats. Vrouwen spelen een beslissende rol in het organiseren van de uitvaart. Net als middel en hoger opgeleiden kiezen vrouwen vaker voor een niet-traditionele uitvaart. Deze groepen zijn ook het meest geĂŻnteresseerd in de mogelijkheden voor een eigen, persoonlijke en creatieve invulling en inbreng in rouwverwerking.

Vooral consumenten in de leeftijd 25-44 jaar en de groep middel en hoger opgeleiden staan positief tegenover vernieuwende concepten in de uitvaart, zoals het online uitvaartconcept van laatstegroet.nl. Dit ligt in lijn met het hoger gebruik van internet voor het kopen van producten door deze groepen.

Hoewel er traditioneel veel waarde wordt gehecht aan persoonlijk contact bij zaken rond een overlijden, zijn respondenten opvallend positief over de praktische aanpak van het bestellen via internet. Bijna driekwart waardeert bovendien de manier waarop de website een uitvaart bespreekbaar maakt.

Laatstegroet.nl
Laatstegroet.nl is een service van MemoriAd. Het bedrijf heeft als missie tegemoet te komen aan de vraag naar persoonlijke invulling van de uitvaart. Om dit te realiseren specialiseert MemoriAd zich in softwarematige oplossingen voor de uitvaartbranche. MemoriAd werd opgericht in 2005 en is gevestigd in Hengelo.


- EINDE PERSBERICHT -

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht