Ingezonden persbericht


onder embargo tot maandag 23 januari 2006 12:00 uur.

| |
|Datum                             |Kenmerk                            |
|23 januari 2006                   |P-3                                |
Oriëntaalse keuken erg in trek

Het Aziatisch restaurant mag zich verheugen in een grote populariteit onder de Nederlandse bevolking. In vergelijking met andere eetgelegenheden in de restaurantsector zijn Chinees-Indische restaurants het meest populair, hetgeen tot uitdrukking komt in bezoekersaantallen en bezoekfrequentie. Alhoewel voor Chinees/Indische restaurants een lichte daling in het aantal bedrijven wordt verwacht (van 2.274 in 2005 naar 2.100 in 2010) en de markt voor deze bedrijven verzadigd lijkt, zijn de andere restaurants met een Aziatische keuken zoals Indiaas, Japans en Thais, erg in opkomst. Het totaal aantal vestigingen van Aziatische restaurants is de afgelopen tien jaar gestegen van 2.325 in 1995, naar 2.710 in 2005. De Chinees/Indische restaurants zijn hierin met 2.274 bedrijven veruit het meest vertegenwoordigd.

Dat is een van de bevindingen uit het deelsectorrapport 'Aziatische restaurants in Nederland', dat het bedrijfschap Horeca en Catering op maandag 23 januari presenteerde tijdens de horecavakbeurzen BBB en European Fine Food Fair 2006 in het MECC in Maastricht. Het rapport brengt de belangrijkste ontwikkelingen en aandachtspunten binnen de deelsector 'Aziatische restaurants' in kaart.

Nederlanders gaan steeds meer naar 'exotische' restaurants door onder andere de toename van het aantal buitenlandse vakanties, de steeds kleurrijker wordende Nederlandse samenleving en de globalisering in het algemeen. Ook de komende jaren zal de Oriëntaalse, maar ook de Mediterrane keuken populair blijven. Na de explosieve groei in de jaren zeventig consolideert het aantal Chinees/Indische restaurants zich de afgelopen jaren rond de 2.200 vestigingen. Oorzaken voor de lichte daling van het aantal Chinees/Indische restaurants zijn de vergrijzing onder de ondernemers en de opvolgingsproblematiek, de opkomst van diverse andere buitenlandse keukens, het tekort aan vakbekwaam keukenpersoneel en de doorzettende schaalvergroting. Vooral de jonge generatie Chinezen zal door creativiteit, het vernieuwen van concepten, processen en producten, diversificatie of herpositionering de concurrentiekracht van de Chinees/Indische bedrijven moeten bevorderen.

De toenemende vergrijzing biedt de Aziatische restaurantbedrijven kansen, omdat deze bedrijven populair zijn onder met name de ouderen. Ook de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens kan leiden tot meer bezoek of het afhalen en het bezorgen doen toenemen. Voor het Indiase restaurant wordt tot 2010 een doorgroei verwacht van zo'n 10%. Het Japanse en Thaise restaurant zijn van recentere datum en zitten in de expansiefase, hier wordt een doorzettende groei verwacht van ruim 30% van circa 120 restaurants in 2005 tot ongeveer 160 in 2010. De omzet van Aziatische restaurants komt in 2005 uit op E 675 miljoen (excl. BTW). Naar verwachting zal deze omzet de komende jaren stijgen naar E 790 miljoen (excl. BTW). Dat is inclusief het afhalen bij een Aziatisch restaurant.

Tussen de verschillende deelsectoren in de restaurantsector bestaan duidelijke verschillen in gemiddelde bestedingen per bezoek. In Hollands/Franse restaurants besteden gasten ruim E 30 per bezoek per gast, op afstand gevolgd door restaurants met 'andere buitenlandse keukens' met ongeveer E 25, direct gevolgd door Zuid-Europese restaurants. In Chinees/Indische restaurants betalen gasten gemiddeld E 13 per bezoek, inclusief afhalen en bezorgen.

Noot van de redactie (