Ingezonden persbericht


onder embargo tot maandag 23 januari 2006 12:00 uur.

| |
|Datum                             |Kenmerk                            |
|23 januari 2006                   |P-4                                |
Stormachtige groei lunchrooms

Lunchrooms genieten de laatste jaren van een toenemende belangstelling door consumenten en de groei lijkt nog niet ten einde. De lunchroom wordt positief beoordeeld door een brede groep consumenten. Men kan er lekker eten in een goede ambiance en tegen een redelijke prijs. Ook de bereikbaarheid en goede snelheid van bediening spreken in het voordeel voor lunchrooms.

Dat is een van de bevindingen uit het deelsectorrapport 'Lunchrooms in Nederland', dat het bedrijfschap Horeca en Catering op maandag 23 januari presenteerde tijdens de horecavakbeurzen BBB en European Fine Food Fair 2006 in het MECC in Maastricht. Het rapport brengt de belangrijkste ontwikkelingen en aandachtspunten binnen de deelsector 'Lunchrooms' in kaart.

Het aantal lunchrooms is in de afgelopen jaren flink gegroeid: in 1995 kende ons land zo'n 1.200 lunchrooms. Vooral in de periode 1995 - 2000 is het aantal flink toegenomen. Tien jaar later staat de teller op 2.015. Ten opzichte van 1995 komt de groei in 2005 neer op 66%. Voor 2010 wordt verwacht dat het aantal lunchrooms zal toenemen tot 2.350.

Voor de komende jaren wordt een stijging verwacht van de buitenshuisconsumptie. De horeca en daarmee ook lunchrooms kunnen hiervan profiteren. Gemak en snelheid staan centraal. De Nederlandse consument heeft vaak weinig tijd en wil op momenten en plaatsen dat het hem uitkomt kunnen eten en drinken. Lunchrooms spelen hier al uitstekend op in. Ook liggen er mogelijkheden om het productaanbod uit te breiden met bijvoorbeeld avondmaaltijden die gasten mee naar huis nemen of eventueel in de zaak kunnen nuttigen, of mogelijkheden voor bezorging en/of andere openingstijden. Daarnaast komen lunchrooms steeds meer tegemoet aan de groeiende vraag bij consumenten naar gezonde voeding. Het positieve imago van lunchrooms spreekt hierbij in het voordeel van de sector.

De totale omzet van lunchrooms komt in 2005 uit op E 400 miljoen. De gemiddelde omzet van lunchrooms komt daardoor uit op E 200.000 per jaar. De bestedingen in de lunchroomsector maken nagenoeg eenvijfde uit van de totale bestedingen in de fastfoodsector. Voor 2010 is de prognose dat de totale omzet zal uitkomen op E 525 miljoen.

In het eerste halfjaar van 2005 zijn de lunchrooms bezocht door zo'n 1,5 miljoen bezoekers. Daarbij wordt per gast gemiddeld E 6 uitgegeven per bezoek. Lunchrooms zijn naar verhouding iets populairder onder jongeren (16-34 jarigen) dan onder oudere Nederlanders. Maar omdat de groep 'oudere'Nederlanders (35-64 jarigen) groter is, bestaat de klantengroep uit meer oudere Nederlanders dan jongere. Jongeren bezoeken wat vaker de lunchroom dan ouderen. Daar staat weer tegenover dat ouderen weer wat meer besteden.

In de lunchrooms werken ruim 14.000 personen, driekwart (74%) van de werknemers is vrouw. Dat is aanzienlijk hoger dan in de fastfoodsector en de totale horeca (resp. 57% en 52%).

Noot van de redactie (